Maling af vægge - hvilket udtryk + toneforskelle mellem pensel og rulle?

1) jeg har grundmalet et rum hvidt. Nu skal det en farve på. Jeg er i tvivl om jeg skal gå helt op til loftet eller efterlade en hvid kant dér. Og lige så meget om det er pænest at male vindueskarm og radiator i vægfarve eller i vinduesfarve. Væggen bliver en mørk olivengrøn farve og vinduerne er hvide. (For de nysgerrige: Malede det hele hvidt først fordi jeg havde en rest liggende som ellers skulle smides ud og havde fuldspartlet før maling. Så en art billig grundig. Så kan jeg se, hvor jeg var for unøjagtigt (et par enkelte steder med lufthuller) og spare på den dyrere, tonede maling).

2) malingen er lidt mørkere hvor penslet på. Hvad skyldes det og hvordan undgår jeg det? Det er ikke meget og kan ikke ses på et billede. Kun anes med det blotte øje. Er det fordi der er for lidt maling på der, hvor jeg pensler, eller er det mere en konsekvens af pensel vs rulle?

(Og jeg foretrækker virkelig at male træværk udenfor frem for vægge indenfor. Træmaling er virkelig meget drøjere og simplere at pensle på, istedet for rulle/pensel blandingen)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad der er pænest er jo en smagssag, men personligt foretrækker jeg en hvid kant op imod loftet, hvis du maler væggen i en mørk farve. Men igen, det afhænger også af rummets størrelse og hvor meget lysindfald der er.
Jeg er begyndt at bruge chatGPT til at give væggene farve. Det kan du evt. bruge til at besvare spørgsmål 1. Jeg vil gerne give det forsøget, hvis du uploader et billede af rummet.
MagK skrev den 09-10-2025 16:39:43

Hvad der er pænest er jo en smagssag, men personligt foretrækker jeg en hvid kant op imod loftet, hvis du maler væggen i en mørk farve. Men igen, det afhænger også af rummets størrelse og hvor meget lysindfald der er.
Jeg er begyndt at bruge chatGPT til at give væggene farve. Det kan du evt. bruge til at besvare spørgsmål 1. Jeg vil gerne give det forsøget, hvis du uploader et billede af rummet.

Det havde jeg slet ikke overvejet 😃 det er jo virkelig enkelt. Tak for det. Og ja, det er umuligt at svare på hvad der er pænest for en anden, men visualiseringen via AI var en virkelig god løsning 

Afhængig af rummets størrelse og stil kan en simpel stuk (fås  bla. hos Københavns Listefabrik i Søborg) give den overgang hvor væggen glider smukt sammen med loftet. Det er ikke et spørgsmål om farve, men struktur. Jeg har også set flere eksempler på en tapetbort så mulighederne er utallige.

Så har du større valgmuligheder med farverne, men jeg vil anbefale at jo højere oppe i rummet, jo mere mat vil jeg vælge farverne. Flere gange har jeg malet stuk i mat og gulvpaneler i højglans med samme farve. Det var familien slet ikke utilfreds med.

Større flader som lofter og vægge kan du med fordel male med en rulle.

Til vinduer, indfatninger, paneler eller geriktere vil jeg ubetinget male med pensel. Oplever du en farveforskel med pensel og rulle, skyldes det en kombination af rette fortynding, malingens opake egenskaber og malerværktøjet.

Terpentinbaserede malinger har jeg for længst droppet til fordel for de vandbaserede.

Jeg har tidligere nævnt Farrow&Ball og Dyrup som på mange områder har indhentet og overgået de terpentinbaserede malinger, hvor flydeevnen var afgørende for mit skift.

Flydeevne har en stor effekt på hvordan farvernes dybde og reflektion opleves og det krav kan chatGPT ikke indfri.
Rantzau skrev den 09-10-2025 20:09:50

Afhængig af rummets størrelse og stil kan en simpel stuk (fås  bla. hos Københavns Listefabrik i Søborg) give den overgang hvor væggen glider smukt sammen med loftet. Det er ikke et spørgsmål om farve, men struktur. Jeg har også set flere eksempler på en tapetbort så mulighederne er utallige.

Så har du større valgmuligheder med farverne, men jeg vil anbefale at jo højere oppe i rummet, jo mere mat vil jeg vælge farverne. Flere gange har jeg malet stuk i mat og gulvpaneler i højglans med samme farve. Det var familien slet ikke utilfreds med.

Større flader som lofter og vægge kan du med fordel male med en rulle.

Til vinduer, indfatninger, paneler eller geriktere vil jeg ubetinget male med pensel. Oplever du en farveforskel med pensel og rulle, skyldes det en kombination af rette fortynding, malingens opake egenskaber og malerværktøjet.

Terpentinbaserede malinger har jeg for længst droppet til fordel for de vandbaserede.

Jeg har tidligere nævnt Farrow&Ball og Dyrup som på mange områder har indhentet og overgået de terpentinbaserede malinger, hvor flydeevnen var afgørende for mit skift.

Flydeevne har en stor effekt på hvordan farvernes dybde og reflektion opleves og det krav kan chatGPT ikke indfri.

Takker. Jeg oplever primært nuance forskellen omkring gerigter og elinstallationer, hvor jeg må pensle og ikke kan rulle. Og lidt oppe i kanten mod loftet, hvor det dog er mindre synligt / mindre lyst. 

Normalt maler jeg kant med pensel og ruller med to ens men forskellige længde ruller (bred til væg, smal til tæt på kanterne så det kun er det yderste 1 cms penge der er penslet).

Jeg vil overveje pensel på vindue og vindueskarm. Plejer normalt at bruge en helt lille, meget fin/kort rulle så det helt “glatte” look opnås. Men undgår ikke frihånd med fin pensel op imod vindues-tætningslisterne.

Og så har du helt ret med stuk. Det passer bare mindre godt i en 70er villa end i vores gamle københavner lejlighed. Men ja, det giver en virkelig flot brydning af fladerne og skal helst være helt mat i looket for at ligne det originale kalk-look efter min smag.

Men til dit hus, som jo virkelig er et hus med sjæl, passer det og højere paneler garanteret rigtig godt ind :)
Du har nok ret. Stuk til et 70'er hus kan nemt blive vulgært. Måske en diskret skyggeliste er løsningen specielt hvis du skruer op for vægfarven.

Prøv at se Københavns Listefabriks on line katalog. Det kan nok inspirere dig til det rette valg.

Jeg kan forstå vi maler på nogenlunde samme måde. Overgangen mellem den rullede og penslet flade mod geriktere og karme kan dæmpes ved at duppe med siden af penslen.
Annonce
Rantzau skrev den 10-10-2025 21:15:21

Du har nok ret. Stuk til et 70'er hus kan nemt blive vulgært. Måske en diskret skyggeliste er løsningen specielt hvis du skruer op for vægfarven.

Prøv at se Københavns Listefabriks on line katalog. Det kan nok inspirere dig til det rette valg.

Jeg kan forstå vi maler på nogenlunde samme måde. Overgangen mellem den rullede og penslet flade mod geriktere og karme kan dæmpes ved at duppe med siden af penslen.

Takker! Det er gode forslag. Det med penslen må jeg prøve. Det var har jeg aldrig tænkt på før 😅

Glemte en ting:

Du får nok et pænere resultat hvis du maler vindueskarme og radiatorer hvide, og kun giver væggene farve.
Rantzau skrev den 10-10-2025 22:35:24

Glemte en ting:

Du får nok et pænere resultat hvis du maler vindueskarme og radiatorer hvide, og kun giver væggene farve.

Tror jeg også, men er i tvivl med vindueskarmen. Siderne af indfatningen er væg, så ikke træ. Dermed følger de vægfarven automatisk. Vindueskarmen er den klassisk stenplade, der stikker 50% ud over radiatoren. Den har forrige ejer malet i væggens farve (med rulle og herlig nubret overflade…). 

Jeg overvejede at tilpasse karmen men erkendte også at mine evner med en vinkelsliber ikke er til at skære den lige så lige som min halv lad kræver. Så jeg prøver dit forslag: holder dem begge hvide. Det er enklere at male vindueskarmen om efterfølgende fra hvid end modsat. Plus, jeg slipper for at købe en særskilt mørk træmaling til vindueskarmen. De penge er jo også rare nok at spare. 
God ide.

På nettet kan du finde billeder af 70'er huse til inspiration. Mange af disse huse er slet ikke så ringe arkitektoniske som mange vil gøre dem til. Årene er gået så nu ser man dem i et andet lys.

Den klassiske stenplade kan du nok afrense med brun sæbe der afdækkes. Derefter gives den stenolie i moderate mængder. Denne proces er lettere at styre, så det kan ikke gå helt galt.

Du har med få midler mulighed for at bringe nyt liv til de slidte dele som giver indtryk af et velholdt 70'er hus.

Du kommer også langt ved at skifte lamper på de rigtige steder til retro stil. Også her er net auktioner en mulighed, eksempelvis Lauritz.com.
Rantzau skrev den 11-10-2025 09:25:44

God ide.

På nettet kan du finde billeder af 70'er huse til inspiration. Mange af disse huse er slet ikke så ringe arkitektoniske som mange vil gøre dem til. Årene er gået så nu ser man dem i et andet lys.

Den klassiske stenplade kan du nok afrense med brun sæbe der afdækkes. Derefter gives den stenolie i moderate mængder. Denne proces er lettere at styre, så det kan ikke gå helt galt.

Du har med få midler mulighed for at bringe nyt liv til de slidte dele som giver indtryk af et velholdt 70'er hus.

Du kommer også langt ved at skifte lamper på de rigtige steder til retro stil. Også her er net auktioner en mulighed, eksempelvis Lauritz.com.

Enig. Vores hus’ grundplan / indretning er ganske fin, særligt efter opdateringerne fra tidligere ejer. Det, der desværre gik galt for dem, er præcis den manglende respekt håndværket fra den gang. Så som at vælge glasvæv, eller de gyselige akustikpaneler, eller forskellige typer gulv i forskellige rum. Alt det kan vi fikse over tid og opnå et ensartet, moderne og funktionelt hus. Et rum af gangen. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også