Vandtryk i køkken - valg af armatur og slanger

Hej Lav-det-selv brugere.

Min første post herinde   det virker som et fint forum med masser af viden og hjælpsomme brugere.

Nå men til sagen :
Der er lige blevet skiftet stigstrenge i min opgang - flot nok. Jeg har i den forbindelse skiftet køkkenarmatur men vandtrykket er så slapt. Har snakket med dem der skiftede rørene de siger det nok er på grund af mit valg af armatur da mange armaturer kommer med med vandsparer funktioner. Har fået anbefalet armaturer af mærket Grohe af en anden VVS'er,

Mine spørgsmål som jeg gerne skulle have afklaret før jeg smider flere tusindlapper ud af vinduet på armaturer og tilslutnings slanger : 

1 : Vil det gøre en forskel at bruge 1/2" tilslutnings slanger i stedet for 3/8" ?
Det ser ud som om at diameteren på gennemløbskanalen er større på 1/2" slangen (Se billedet). Kan det passe? Det armatur der er monteret nu er med 3/8" - vil det gøre en forskel at skifte til 1/2"?

2 : Skal jeg gå efter et armatur der er bygget til 1/2" tilslutning for at få et bedre vandtryk? Jeg kan se på produktlister at der er lidt forskel på hvor meget vand der kan løbe igennem per minut. 

3 : Kan nogen anbefale specifikke armaturer uden vandsparer funktioner? 

Som det er lige nu er vandtrykket i mit køkken så slapt at det tager flere minutter at fylde en 10 liters spand.
Det er for dårligt og jeg må finde en løsning så det er hyggeligt hvis nogen herfra kan give mig en ide om hvad jeg kan gøre.

PS - jeg har prøvet at rense filtrene - vandtrykket er det samme uden perlatoren er monteret

Hej Lav-det-selv brugere. Min første post herinde... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ostehandleren skrev den 08-10-2025 14:31:15

Hej buller27, tak for svaret.

Men 9 liter/per minut, eller det mit armatur kan trække er ikke godt nok til mig. Yderligere så har jeg prøvet at teste flowet med perlatoren/luftblanderen afmonteret - det er det samme svage vandtryk. Så der må altså være indbygget noget iderligere vandbesparende funktionalitet i dette armatur.

Men tak alligevel for dine forklaringer og det link du postede, jeg var ikke klar over at perlatoren/indsatsen kan regulere vandmængden så meget. Jeg skal være opmærksom på at få en rigtig luftblander med til det armatur jeg får fat i.

Vi skal lige være helt klar på termerne :-) Vandtryk og flow er to forskellige ting om end de har meget med hinanden at gøre.
De 9 l/minut er flowet. Hvis du maser det flow ud af et mindre hul vil den kraft strålen rammer med føles langt hårdere.

I de fleste amerikanske stater er fx krav om hvilken mængde vand et armatur på give når man køebr det fra nyt. Og der er derfor sat en luftblander med bestemt flow i alt der sælges til forbrugere.

Har du 10 liter pr minut uden armatur på kan dette ikke ændres. Men ved en neoperl luftblander med PCA og så med flow på 10 liter eller over opnår du den største mængde vand ud af vandhanen per minut.

HVis du gerne vil have et større tryk på den stråle du får så du lettere kan skylel madrester af potter og pander så skal du begrænse størrelsen af strålen. Fx skifte til et armatur med en 16mm luftblander (er dog sjældne og dyre) eller bruge en perlator med tynd stråle i midten (de fidnes og er lidt dyre).

Hvis dit armatur giver mindre en 10 liter/minut (som når armaturet slet ikke er der) når luftblanderen er afmonteret så har der sat sig skidt et sted i armaturet. Kan selvfølgelig være det er noget nyt fabrikanterne er begyndt på men i 2020 begrænsede hverken GHore, Hans-Grohe eller ideal-standard vandmængden. Sad selv og skulel finde det modsatte - havde for hjt tryk så der sprøjtede overalt uanset hvad hulen man gjored

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 08-10-2025 15:15:19

Vi skal lige være helt klar på termerne :-) Vandtryk og flow er to forskellige ting om end de har meget med hinanden at gøre.
De 9 l/minut er flowet. Hvis du maser det flow ud af et mindre hul vil den kraft strålen rammer med føles langt hårdere.

I de fleste amerikanske stater er fx krav om hvilken mængde vand et armatur på give når man køebr det fra nyt. Og der er derfor sat en luftblander med bestemt flow i alt der sælges til forbrugere.

Har du 10 liter pr minut uden armatur på kan dette ikke ændres. Men ved en neoperl luftblander med PCA og så med flow på 10 liter eller over opnår du den største mængde vand ud af vandhanen per minut.

HVis du gerne vil have et større tryk på den stråle du får så du lettere kan skylel madrester af potter og pander så skal du begrænse størrelsen af strålen. Fx skifte til et armatur med en 16mm luftblander (er dog sjældne og dyre) eller bruge en perlator med tynd stråle i midten (de fidnes og er lidt dyre).

Hvis dit armatur giver mindre en 10 liter/minut (som når armaturet slet ikke er der) når luftblanderen er afmonteret så har der sat sig skidt et sted i armaturet. Kan selvfølgelig være det er noget nyt fabrikanterne er begyndt på men i 2020 begrænsede hverken GHore, Hans-Grohe eller ideal-standard vandmængden. Sad selv og skulel finde det modsatte - havde for hjt tryk så der sprøjtede overalt uanset hvad hulen man gjored

Jaja rolig nu. Jeg skal bare have et andet armatur der kan køre større volumen igennem end det nuværende - jeg kan jo se de findes så løsningen på problemet er fundet.

Fortsat god aften     
Ostehandleren skrev den 08-10-2025 18:20:36

Jaja rolig nu. Jeg skal bare have et andet armatur der kan køre større volumen igennem end det nuværende - jeg kan jo se de findes så løsningen på problemet er fundet.

Fortsat god aften     

Det var også for at hjælpe dig s¨du ikke køber dig fattig i armaturer fordi det er en hård stråle og ikke flow der mangler :-)

Men godt at du har fundet en løsning.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 08-10-2025 19:08:25

Ostehandleren skrev den 08-10-2025 18:20:36

Fortsat god aften     

Det var også for at hjælpe dig s¨du ikke køber dig fattig i armaturer fordi det er en hård stråle og ikke flow der mangler :-)

Men godt at du har fundet en løsning.

Det er netop et større flow jeg er ude efter og ikke en hård stråle. Det er måske ikke så tydelig formuleret i den første post i tråden men det er det jeg mener.

Hvis du vil have mere end 10 liter/minut så skal foreningen se på pumper der kan øge flowet.
Medmindre du har en hane et sted der har sat sig en massekidt sand/skidt/rust i.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis