Vandtryk i køkken - valg af armatur og slanger

Hej Lav-det-selv brugere.

Min første post herinde   det virker som et fint forum med masser af viden og hjælpsomme brugere.

Nå men til sagen :
Der er lige blevet skiftet stigstrenge i min opgang - flot nok. Jeg har i den forbindelse skiftet køkkenarmatur men vandtrykket er så slapt. Har snakket med dem der skiftede rørene de siger det nok er på grund af mit valg af armatur da mange armaturer kommer med med vandsparer funktioner. Har fået anbefalet armaturer af mærket Grohe af en anden VVS'er,

Mine spørgsmål som jeg gerne skulle have afklaret før jeg smider flere tusindlapper ud af vinduet på armaturer og tilslutnings slanger : 

1 : Vil det gøre en forskel at bruge 1/2" tilslutnings slanger i stedet for 3/8" ?
Det ser ud som om at diameteren på gennemløbskanalen er større på 1/2" slangen (Se billedet). Kan det passe? Det armatur der er monteret nu er med 3/8" - vil det gøre en forskel at skifte til 1/2"?

2 : Skal jeg gå efter et armatur der er bygget til 1/2" tilslutning for at få et bedre vandtryk? Jeg kan se på produktlister at der er lidt forskel på hvor meget vand der kan løbe igennem per minut. 

3 : Kan nogen anbefale specifikke armaturer uden vandsparer funktioner? 

Som det er lige nu er vandtrykket i mit køkken så slapt at det tager flere minutter at fylde en 10 liters spand.
Det er for dårligt og jeg må finde en løsning så det er hyggeligt hvis nogen herfra kan give mig en ide om hvad jeg kan gøre.

PS - jeg har prøvet at rense filtrene - vandtrykket er det samme uden perlatoren er monteret

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke det gamle køkkenarmatur liggende, så kunne du jo montere dette, for at se om vandtrykket er det samme som før.
Vandsparefunktionen virker jo kun ved, at der kommer mindre vand ud af vandhanen, det giver sig selv.
Da du ikke har fortalt eller vist, hvilket armatur du har for nuværende, er det svært at give et  godt bud på et andet armatur, men gå efter en uden vandsparefunktion.
Jeg tror ikke det vil ændre noget, at skifte til 1/2" 

Jeg tvivler stærk på du vil kunne se forskel ved at skifte til en større slange.
Prøv at få målt vandtrykket før blandingsbatteriet mens du tapper vand. Er trykket under 2,7 bar er det dit forsyningstryk i lejligheden der er for lavt. 
Enhver VVS'er har udstyr til at måle det med.

Selvbygger med stort S. 
jhb skrev den 08-10-2025 07:43:18

Har du ikke det gamle køkkenarmatur liggende, så kunne du jo montere dette, for at se om vandtrykket er det samme som før.
Vandsparefunktionen virker jo kun ved, at der kommer mindre vand ud af vandhanen, det giver sig selv.
Da du ikke har fortalt eller vist, hvilket armatur du har for nuværende, er det svært at give et  godt bud på et andet armatur, men gå efter en uden vandsparefunktion.

Hej jhb, tak for svar.

Det gamle armatur er afskaffet for længe siden.

'gå efter en uden vandsparefunktion' - Kan du anbefale et? Der står typisk ikke noget i produktbeskrivelserne om det er med eller uden vandsparefunktioner.

Dette er armaturet jeg har nu : https://www.silvan.dk/produkt/des-koekkenarmatur-boerstet-staal-9-l_min-2602-9861695

Det er med vandspare funktioner men vandtrykket burde være bedre alligevel

Men ok må ud og finde et uden sparefunktion.

Superdiy skrev den 08-10-2025 07:52:16

Jeg tvivler stærk på du vil kunne se forskel ved at skifte til en større slange.
Prøv at få målt vandtrykket før blandingsbatteriet mens du tapper vand. Er trykket under 2,7 bar er det dit forsyningstryk i lejligheden der er for lavt. 
Enhver VVS'er har udstyr til at måle det med.

Hej Superdiy, tak for dit svar, dette er meget nyttig information, det skal jeg gå videre med  

Prøv at skrue slangen af fra armaturet - og se hvor hurtig du så kan fylde en spand.
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 08-10-2025 08:45:39

Prøv at skrue slangen af fra armaturet - og se hvor hurtig du så kan fylde en spand.

Ja, det ville jeg også foreslå, nu da det gamle armatur er bortskaffet.

Ostehandleren skrev den 08-10-2025 08:14:13

Hej jhb, tak for svar.

'gå efter en uden vandsparefunktion' - Kan du anbefale et? Der står typisk ikke noget i produktbeskrivelserne om det er med eller uden vandsparefunktioner.

Dette er armaturet jeg har nu : https://www.silvan.dk/produkt/des-koekkenarmatur-boerstet-staal-9-l_min-2602-9861695

Det er luftblanderen - ofte omtalt som perlator - i armaturet der har vandsparefunktionen. De fås helt fra fuld flow ned til 5 liter per minut.

Så uanset hvilket armatur du vælger er det blot denne lille luftblander du skal skifte til en med et flow du er tilfreds med. De koster en halvtredser eller mindre.

Ikeas vandhaner kommer med en der leverer 8,7 liter per minut. Vil du gerne have lidt mere power i strålen så kan du finde en med 13,5 liter per minut. Vil du have fuld spade skal du vælge end med "fuldt flow). Så får du ingen besparelse af vandet.

Eksempel:
https://www.vvs-eksperten.dk/badevaerelse/handvaskarmatur/reservedele-til-handvaskarmatur/luftblander

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.

Hej jhb, tak for svar.

Den giver 9 liter/minut. Det er fint til køkken og ca standarden i DK i dag. Fjerner du luftblandere i aramturen og så sætter en spand vand udner så kan du se hvor stort flowet reelt er.

Noeperl sælger luftblandere der speficikt er lavet til at kunen håndtere selv meget lavt tryk men stadio give en god stråle

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Thomas_Mygind skrev den 08-10-2025 08:45:39

Hej Thomas, 

Jeg prøvede dette nu og så er der helt supert tryk på. 10l på under et minut direkte fra tilslutnings slangen fra de faste installationer. Så det er selve armaturet der er bygget til at kun levere et lavt tryk.

Hvis jeg havde brugt mine små grå lidt mere aktivt kunne jeg nok have testet mig frem til det samme resultat. Somme tider skal man bare have et skub i den rigtige retning. 

Tak for det alle sammen.

buller27 skrev den 08-10-2025 13:24:41

Hej jhb, tak for svar.

Den giver 9 liter/minut. Det er fint til køkken og ca standarden i DK i dag. Fjerner du luftblandere i aramturen og så sætter en spand vand udner så kan du se hvor stort flowet reelt er.

Noeperl sælger luftblandere der speficikt er lavet til at kunen håndtere selv meget lavt tryk men stadio give en god stråle

Hej buller27, tak for svaret.

Men 9 liter/per minut, eller det mit armatur kan trække er ikke godt nok til mig. Yderligere så har jeg prøvet at teste flowet med perlatoren/luftblanderen afmonteret - det er det samme svage vandtryk. Så der må altså være indbygget noget iderligere vandbesparende funktionalitet i dette armatur.

Men tak alligevel for dine forklaringer og det link du postede, jeg var ikke klar over at perlatoren/indsatsen kan regulere vandmængden så meget. Jeg skal være opmærksom på at få en rigtig luftblander med til det armatur jeg får fat i.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis