Hej,
I forbindelse med renoveringsprojekt i hjemmet, har jeg fået sat ny eltavle op af en aut. elinstallatør.
Jeg sagde at han skulle forberede
eltavlen til en el-bil, og i den forbindelse ønsker jeg second opinion på det valg der er lavet når jeg samtidig kan læse hos sikkerhedsstyrelsen omkring lovkrav på området.
Jeg skal meget snart have elbil.
Til orientering er alle automatsikringer og RCD'er nye i tavlen (der er installeret 2xHPFI relæer (RCD Type A))
- Gruppe 1 HPFI [blå gruppe] - Er der tilsluttet ovn, kogeplade, emhætte, opvaskemaskine, vaskemaskine og gasfyr
- Gruppe 2 HPFI [rød gruppe] - Er der tilsluttet alt lys i hjemmet, stikkontakter, køle/fryseskab, tørretumbler, OG forberedt til ELBIL (grøn automatsikring/ 11kW - 16 A)
Jeg havde sagt jeg ville have denne lader.
https://new.abb.com/ev-charging/da/terra-ac-lader"Integreret jordfejls- og overspændingsbeskyttelse beskytter både bruger og bil, og eliminerer behovet for et type B-fejlstrømsrelæ"1.a) Som jeg forstår det, SKAL en afgang til en elbillader sidde med sin egen RCD Type A(HPFI) medmindre det er et kombirelæ. I den grønne boks er det kun en 16A automatsikring og IKKE et kombirelæ som når jeg slår modelnummeret op.
1.b) Burde det have været et kombirelæ, og ikke den nuværende 16A automatsikring?
1.c) Burde det have været en 20A automatsikring ELLER 20A kombirelæ, eftersom 16A kontinuerligt, gør den meget varm. Dette kan jeg læse mig frem til på nettet flere er blevet anbefalet af deres ladestander-installatører at gå op til 20A.
1.d) Hvis jeg vælger en anden lader, der har et Type B RCD integreret, fx Zaptec Go, men hvor man selv skal sørge for et RCD Type A foran. Ville man så skulle lave om på løsningen der er installeret idag, så den har sin egen Type A, og den ikke skal deles med andet.
1.e.) Hvis jeg vælger Easee laderen, kan jeg se den både har en Type A og Type B integreret. Så ville den nuværende løsning i min tavle vel være fin til lige netop den lader?
2) Jeg ønsker i nær fremtid at gøre brug statisk load sharing når vi får 2 elbiler, og to seperate ladere. Altså 11kW fordelt på 2 ladere. OG de kan/må ALDRIG samlet trække mere end 11kW. Er der noget til hindring for at jeg kan sætte BEGGE ladere på den grønne automatsikring. Er der noget i lovgivningen der forhindrer dette?
3) Han har gjort en stump 5G2,5 klar fra tavlen ud til en samledåse udenfor huset. Han siger han har regnet på afstande, og der ingen grund er til at gå op til 5G4, da der er ca. 20m-25m til det sted hvor jeg har påtænkt mig at installere laderen. Jeg overvejer om jeg skal købe og trække noget 5G4, ud til hvor jeg har tænkt mig at placere laderen for en sikkerhedsskyld, og minimere spændingstab. Men er det imod loven, at sammenlægge 20m 5G4 og 2m 5G2,5?
På forhånd mange tak.