Ny Eltavle - Forberedelse til El-bil - Second opinion til aut. el-installatør arbejde

Hej, 
I forbindelse med renoveringsprojekt i hjemmet, har jeg fået sat ny eltavle op af en aut. elinstallatør. 

Jeg sagde at han skulle forberede eltavlen til en el-bil, og i den forbindelse ønsker jeg second opinion på det valg der er lavet når jeg samtidig kan læse hos sikkerhedsstyrelsen omkring lovkrav på området.

Jeg skal meget snart have elbil.  

Til orientering er alle automatsikringer og RCD'er nye i tavlen (der er installeret 2xHPFI relæer (RCD Type A))

- Gruppe 1 HPFI [blå gruppe] - Er der tilsluttet ovn, kogeplade, emhætte, opvaskemaskine, vaskemaskine og gasfyr
- Gruppe 2 HPFI [rød gruppe] - Er der tilsluttet alt lys i hjemmet, stikkontakter, køle/fryseskab, tørretumbler, OG forberedt til ELBIL (grøn automatsikring/ 11kW - 16 A)

Jeg havde sagt jeg ville have denne lader. 
https://new.abb.com/ev-charging/da/terra-ac-lader
"Integreret jordfejls- og overspændingsbeskyttelse beskytter både bruger og bil, og eliminerer behovet for et type B-fejlstrømsrelæ"

1.a) Som jeg forstår det, SKAL en afgang til en elbillader sidde med sin egen RCD Type A(HPFI) medmindre det er et kombirelæ. I den grønne boks er det kun en 16A automatsikring og IKKE et kombirelæ som når jeg slår modelnummeret op. 
1.b) Burde det have været et kombirelæ, og ikke den nuværende 16A automatsikring?
1.c) Burde det have været en 20A automatsikring ELLER 20A kombirelæ, eftersom 16A kontinuerligt, gør den meget varm. Dette kan jeg læse mig frem til på nettet flere er blevet anbefalet af deres ladestander-installatører at gå op til 20A. 
1.d) Hvis jeg vælger en anden lader, der har et Type B RCD integreret, fx Zaptec Go, men hvor man selv skal sørge for et RCD Type A foran. Ville man så skulle lave om på løsningen der er installeret idag, så den har sin egen Type A, og den ikke skal deles med andet. 
1.e.) Hvis jeg vælger Easee laderen, kan jeg se den både har en Type A og Type B integreret. Så ville den nuværende løsning i min tavle vel være fin til lige netop den lader? 

2) Jeg ønsker i nær fremtid at gøre brug statisk load sharing når vi får 2 elbiler, og to seperate ladere. Altså 11kW fordelt på 2 ladere. OG de kan/må ALDRIG samlet trække mere end 11kW. Er der noget til hindring for at jeg kan sætte BEGGE ladere på den grønne automatsikring. Er der noget i lovgivningen der forhindrer dette?

3) Han har gjort en stump 5G2,5 klar fra tavlen ud til en samledåse udenfor huset. Han siger han har regnet på afstande, og der ingen grund er til at gå op til 5G4, da der er ca. 20m-25m til det sted hvor jeg har påtænkt mig at installere laderen. Jeg overvejer om jeg skal købe og trække noget 5G4, ud til hvor jeg har tænkt mig at placere laderen for en sikkerhedsskyld, og minimere spændingstab. Men er det imod loven, at sammenlægge 20m 5G4 og 2m 5G2,5?

På forhånd mange tak. 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt bruger man RCD Type A til de fleste installationer og det er så vidt jeg kan se også det man kan bruge her. 
Type B anvendes kun når laderen ikke har indbygget DC fejlstrømsdetektion på 6 mA, eller når producenten specifikt kræver det. For den valgte lader er det derfor ikke nødvendigt. Brug en dedikeret RCD Type A foran ladepunktet.

Rettelse. Du skal have en seperat RCD type A foran hvert ladestik, udover den der beskytter selve boligen. I dette tilfælde vil en RCBO (kombi) også kunne løse det.

16A er tilstrækkeligt for 11kW, men hvis du vil forberede til 2 biler skal der bygges en mere ind. 
5G2,5 er også nok til 16A. 
Afstanden har kun betydning for spændingsfaldet og jeg er enig med installatøren i at 20-25m ikke er langt nok til at gå op til 4 kvadrat. 

se specs her.
https://new.abb.com/docs/librariesprovider107/instruktioner-dk/terra__ac_wallbox_a5_leaflet_dk_problem-fri-opladning_vers3.pdf?sfvrsn=36e23608_4

Vigtigt:
Foretag ikke ændringer i installationen uden installatørens godkendelse.
Det er den autoriserede elinstallatør, der har det juridiske ansvar for, at installationen lever op til gældende regler og standarder. Hvis du stadig er i tvivl kan du evt. ringe til en anden autoriseret installatør for at få en second oppinion.

Bonus tip: Bed om skriftlig dokumentation for den valgte løsning og målerrapporter fra idriftsættelsen. Det hjælper ved garanti og forsikring. 

Hilsen 
Rådgivende el-ingeniør. 

Skal være separat rcd, hvis ladeboksen selv har type b må rcd i tavlen gerne være type a.

Ift dimensionering så kan det godt være elektrikeren har ret men den simple tabel ved sikkerhedsstyrelsen siger der skal bruges 5g4 så bed om at se beregningen.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/dimensionering-elektriske-installationer/simpel-dimensionering-installationer

Sik.dk har iøvrigt også nogle fine vejledninger på YouTube hvor du selv kan blive klogere.

https://m.youtube.com/watch?v=685sSkqolww

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Guru skrev den 04-10-2025 .

Brug en dedikeret RCD  foran ladepunktet

Rettelse. Du skal have en seperat RCD type A foran hvert ladestik, udover den der beskytter selve boligen. I dette tilfælde vil en RCBO (kombi) også kunne løse det.

16A er tilstrækkeligt for 11kW, men hvis du vil forberede til 2 biler skal der bygges en mere ind. 
Afstanden har kun betydning for spændingsfaldet og jeg er enig med installatøren i at 20-25m ikke er langt nok til at gå op til 4 kvadrat. 
Oplægningen har også indflydelse på valget af dimension, og skal ifølge reglerne beregnes. 

se specs her.
https://new.abb.com/docs/librariesprovider107/instruktioner-dk/terra__ac_wallbox_a5_leaflet_dk_problem-fri-opladning_vers3.pdf?sfvrsn=36e23608_4

Vigtigt:
Dokumentationen gælder kun for den udførte installation og ikke senere foretagne ændringer. Ændringerne skal dokumenteres af den installatør, der har lavet ændringerne.

fase
Jeg følger lige med her....

Jeg talte med en elektriker der sagde, at han altid ville trække 6 kvadrat (5g6) til en lader (også i mit tilfælde hvor afstanden kun er 15 meter).
Og EVDK.dk, der sælger ladere, bruger som en del af deres standard-installation også 5g6.

Så det undrer mig, at "din" elektriker siger 2,5. 

Mvh. AllanE
Allan, når din elektriker vælger altid at trække 5g6 mm2 , har han også sikret sig og behøver ikke at lave beregning over dimensionen.

fase
Annonce
Guru skrev den 04-10-2025 14:13:19

Normalt bruger man RCD Type A til de fleste installationer og det er så vidt jeg kan se også det man kan bruge her. 
Type B anvendes kun når laderen ikke har indbygget DC fejlstrømsdetektion på 6 mA, eller når producenten specifikt kræver det. For den valgte lader er det derfor ikke nødvendigt. Brug en dedikeret RCD Type A foran ladepunktet.

se specs her.

Vigtigt:
Det er den autoriserede elinstallatør, der har det juridiske ansvar for, at installationen lever op til gældende regler og standarder. Hvis du stadig er i tvivl kan du evt. ringe til en anden autoriseret installatør for at få en second oppinion.

Bonus tip: Bed om skriftlig dokumentation for den valgte løsning og målerrapporter fra idriftsættelsen. Det hjælper ved garanti og forsikring. 

Hilsen 
Rådgivende el-ingeniør. 

Det er ejeren af installation, der har det juridiske ansvar for at installationen overholder lovgivningen.

@OP
Som S.Fabrin er inde på så kan 2,5mm2 kvadrat være fint hvis beregningen efter HD60364 siger god for det. Tekniqs app laver beregningen på få minutter, så det er nok det som installatøren har gjort. Mange elektrikere finder det nemmere blot at snvende simpel dimensionering (som jo så i mange tilfælde er overdimensioneret). Og et firmae med flere elektrikere og én enkelt instalaltør så kan det ikek udelukkes at elektrikerne vælger 6mm2 og tror at det er kravet fordi det er praksis i virksomheden at lave simpel dimentionering. Ligesom at der i dag bruges 10A til 1,5mm2 kvadrat til stikkontakter fordi at skulle regne på hver eneste stikkontakt så man måske kan ende på 13A til 1,5mm2 kvadrat tager jo også tid.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
BOFH skrev den 04-10-2025 15:18:55

Skal være separat rcd, hvis ladeboksen selv har type b må rcd i tavlen gerne være type a.

Ift dimensionering så kan det godt være elektrikeren har ret men den simple tabel ved sikkerhedsstyrelsen siger der skal bruges 5g4 så bed om at se beregningen.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/dimensionering-elektriske-installationer/simpel-dimensionering-installationer

Sik.dk har iøvrigt også nogle fine vejledninger på YouTube hvor du selv kan blive klogere.

/BOFH 

Kommer an på hvor mange kabler der ligger sammen. 
Hvis det kun er få kabler der ligger sammen er 2,5 kvadrat somregl nok.
De 4 kvadrat er lidt konservativt, og kan bruges hvis man ikke gider lave beregninger på det.
Men det koster selvfølgelig også lidt mere. 

Guru skrev den 04-10-2025 17:19:09

BOFH skrev den 04-10-2025 15:18:55

/BOFH 

Kommer an på hvor mange kabler der ligger sammen. 
Hvis det kun er få kabler der ligger sammen er 2,5 kvadrat somregl nok.
De 4 kvadrat er lidt konservativt, og kan bruges hvis man ikke gider lave beregninger på det.
Men det koster selvfølgelig også lidt mere. 

Typisk vælges 5g6 da der gåd efter 20A i tavle for at ramme anbefalingen om mindre varmeudvikling i tavlen. Og ved 20A er 6mm2 minimum ved simpel dimensionering.

Men hvis der er bøvlet at trække et tykt og lidt dyrere kabel så kan arbejdstiden hurtigt gøre det dyrere og mere besværligt end et 2,5mm2 med en 5 minutters beregning.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Fik installeret Easee Lite for snart et år siden. 5G6mm2, 20A sikring og RCD type A.

Det var samme argument at DC-lækstrømme <6mA, som betyder at man ikke behøver købe den dyre RCD type B.

App fungere rigtigt fint med timer og ladestrømstyrke m.v. Og så har det fordelen af at jeg kan skiftet ladekablet hvis det bliver skadet på et tidspunkt.
(Har i øvrigt valgt at sænke min ladestrømstyrke fra 16A til 10A - så der er mindre risiko for at 25A sikringen i vejen springer hvad der er for stort forbrug på en fase).

Guru skrev den 04-10-2025 14:13:19

Så for at præcisere, så mener du altså IKKE at den nuværende løsning er tilstrækkelig, da det er en RCD Type A, der både sidder foran en 16A MCB til ladestander OG stikkontakter, køle/fryseskab, tørretumbler m.fl? Altså sidder der mere end kun elbil MCB på den. 
Er det en anbefaling eller lovkrav at der ikke må sidde andet foran den type A RCD der dækker billaderen? Det punkt står lidt uklart. 

Så tænker jeg det nemmeste vil være at skifte fra den nuværende 16A MCB til sådan en:
16A Kombirelæ
Og jeg kan så forstå jeg så ikke må bruge et 20A kombirelæ på andre brugere, fordi det kræver at kablet skal være minimum 5G4? Men det er tosset, eftersom laderen jo begrænser loaden til 16A, og på trods af der vil være mindre varmeudvikling i sådan et kombirelæ ved kontinuerligt 16A/(11kW) træk, og prisen er den samme for 16 og 20A kombi? Og på trods af at ABB selv anbefaler et 20A kombirelæ i databladet du selv henviser til:
RCBO DS203NC C20 A30

se specs her.

Vigtigt:

Hilsen 
Rådgivende el-ingeniør. 

Jeg kommer ikke selv til at lave ændringer i tavlen, på trods af jeg selv er el-ingeniør👍
Men vil gerne have 100% styr på reglerne og lovgivningen omkring dette uanfægtet. 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også