Utæt metal tag

Hejsa.

Jeg har et skur i forlængelse af min carport. Taget er lavet af metal trapez plader men jeg har lagt mærke til at der nogle enkelte steder i skuret er meget vådt på de træ bjælker der løber i toppen som holder taget. Jeg mistænker derfor at gummiringen ved skruen der holder taget er defekt, men vil det være nok bare at skifte skruerne til nye med ny gummiring eller er der en bestemt form for silikone jeg kan bruge så det forhåbentlig ikke gentager sig?

Ud over det så er hele den ene side af skuret også gennemblødt på indersiden, er det mon fordi det ikke er tæt og kan man her også bruge en form for silikone til at lukke det med eller på anden måde holde det tørt? 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er ved skruerne det er utæt, er det nok at skifte til nye skruer.
Men sådan et ståltag giver meget kondens, så måske det er det, der trækker hen mod hvor det er værst.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 04-10-2025 11:26:51

Hvis det er ved skruerne det er utæt, er det nok at skifte til nye skruer.
Men sådan et ståltag giver meget kondens, så måske det er det, der trækker hen mod hvor det er værst.

Der er ikke noget at se på resten af taget, det er kun lige i den række der hvor der også sidder en række skruer, så tænker det må være skruerne. 

Det er jo heldigvis nemt at løse, så jeg kan jo starte med det og se om det virker. 
Bliver skruerne ikke skruet i det højeste punkt på den slags plader - hvilket gør det mindre sandsynligt at det er skruerne det er galt med.

Ud fra billeder ligner det et det er i enden/siden af skuret - kan vinden blæse nok regn ind (hvis der ikke er udhæng eller hældning nok på taget)?
Sumsar skrev den 04-10-2025 12:01:47

Bliver skruerne ikke skruet i det højeste punkt på den slags plader - hvilket gør det mindre sandsynligt at det er skruerne det er galt med.

Ud fra billeder ligner det et det er i enden/siden af skuret - kan vinden blæse nok regn ind (hvis der ikke er udhæng eller hældning nok på taget)?

Der er udhæng og ja det er i siderne problemet er men når jeg står derinde i kraftig regn og blæst som i dag  ligner det ikke at der kommer vand ind på den måde? Det kunne til gengæld godt ligne at de nogle steder kan løbe langs taget fra enden af bygningen som også er der hvor der er meget vand på billedet. 

Jeg har lige været ude og tage et billede af taget som ser sådan ud. Jeg kan så se at den skrue der sidder lige hvor problemet er sidder skævt og alle skruerne på hele taget sidder i dalene?
Skruerne er ssv gode nok, de skal være meget gamle før gummiskiven bliver utæt.
Der er ingen tætning eller lille fodblik under pladerne og ned imod tagrenden? Den lille smule nedbuk der er lavet i bunden af bølgerne ude over tagrenden hjælper ikke meget når det blæser, så vil vandet sagtens kunne slå tilbage.
Din 1på2 beklædning ser ud til at den godt kunne trænge til et par ekstra søm eller skruer for at den bliver tæt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 04-10-2025 15:27:50

Skruerne er ssv gode nok, de skal være meget gamle før gummiskiven bliver utæt.
Der er ingen tætning eller lille fodblik under pladerne og ned imod tagrenden? Den lille smule nedbuk der er lavet i bunden af bølgerne ude over tagrenden hjælper ikke meget når det blæser, så vil vandet sagtens kunne slå tilbage.
Din 1på2 beklædning ser ud til at den godt kunne trænge til et par ekstra søm eller skruer for at den bliver tæt.

/BOFH 

Men ville vandet så ikke løbe tilbage på forskellige steder i stedet for altid det samme sted? 

Jeg vedhæfter her et bedre billede af den skrå skrue. I den anden side kan jeg næsten ikke skruerne fordi der ligger så meget vand tilbage.

Inde i skuret er der et bræt som er sat op imod taget helt ud til, jeg gætter på det er for at stoppe at vandet løber tilbage? 
nå det er tørt smil 
så skift alle skuger. men føst silerpistol brug en silikone skyd ned i hulet få en ven til at løfte lidt i tage så sili komme lidt ned i hullet jeg ville gøre det ved alle huller . du kunne jo give exter uden på skrugerne ...men det ser ud som om at der er for lidt hældning på .... det ville "jeg" gøre   
Jeg ville ikke bruge silikone, men Tec7 som også tætner selv om det er fugtigt.

Men det ligner dine skruer er skruet skævt i, det er ikke så godt, synes også det det ligner at nogle af skruerne ikke har tætninger.

Vi prøver igen, i morgen --
Et dumt spørgsmål...

Skal skruerne fæstnes nede i dalen af pladerne, som vist på foto's. Ville da tænke at det var bedre at sætte skruerne på de højeste områder på stålpladerne ?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis