Forbandede cykelryttere:

Jeg har tænkt mig godt om inden jeg sender dette indlæg da det kan have vidtrækkende konsekvenser. Jeg brugere forskellige forum - også dette - for størst mulig gennemslagskraft.

Sidste år oplevede jeg et helvedes spektakel på vejen i landsbyen hvor jeg bor. Da jeg kom ud på vejen stod der et barn og græd fordi hun var svinet til af de forbandede epo befængte cykelryttere iklædt i lycra og hængevom.

Cykelrytterne var for længst forsvundet over alle bjerge - jeg så kun røven af de sidste. Jeg tog barnet ind og ringede til hendes mor som beroligede hende mens fruen lavede varm kakao til barnet. Vi aftalte at jeg kørte hende hjem med hendes cykel når forældrene var hjemme fra arbejde.

Det er fandme galme mig ikke i norden at behandle børn på den måde. Efterfølgende har jeg haft en livlig dialog med Nordsjællands Politi og kommunens trafikforvaltning.

Politiet var klar i mæglet hvor forvaltningens svar var et god-dag-mand-øksesvar. "Cyklister skal kører efter reglerne". For fanden da! Det er jo netop problemet.

Hvad Politiet har gjort ved jeg ikke, men efterfølgende har de organiserede cykelklubber udvist et langt større hensyn. Nordsjællands Politi kender jeg særdeles godt via jagt og fiskeri, og de er dygtige til at "Stille ventiler på de besværlige". 

En uventet sideeffekt var, at inspektøren nu hader cykelryttere. Da barnet sad hos os lagde inspektøren hovedet i barnets skød som også beroligede hende. Relationen mellem børn og hunde kan ikke undervurderes. 

Men her stopper den ikke. Cykler er et fantastisk transportmiddel der giver børn stor frihed. Vi bor i et område der er perfekt til at give hele kommunens børn den fornødne rutine i at færdes i trafikken. Den er de ikke født med, men skal optrænes og alle lokale beboere tager forstår præmissen og tager hensyn.

Jeg har også haft dialog med daværende formand for Dansk Cyklistforbund, Claus Bondam foruden ledelsen af Post Danmark Rundt. De er en flok krystere der ikke tager ansvar og ikke tør se mig og mine ligesindede i øjnene, tage konfrontationen og løse problemerne. 

Spørgsmålet er nu, om det er de egocentrede egoister og epo befængte cykelryttere, eller dine og mine børn og børnebørns sundhed og frihed der skal prioriteres.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kommer længere med og snakke pænt om folk, end og skære alle over en kam - nu fremstår du faktisk bare som en sur gammel mand, desværre for selvfølgelig skal der være plads til alle, men du beskriver ikke rigtigt hvad der der er sket? 🤷‍♂️ er det i forbindelse med et organiseret løb, eller motionister?
Rantzau skrev den 03-10-2025 02:14:49

Jeg har tænkt mig godt om inden jeg sender dette indlæg da det kan have vidtrækkende konsekvenser. Jeg brugere forskellige forum - også dette - for størst mulig gennemslagskraft.

Sidste år oplevede jeg et helvedes spektakel på vejen i landsbyen hvor jeg bor. Da jeg kom ud på vejen stod der et barn og græd fordi hun var svinet til af de forbandede epo befængte cykelryttere iklædt i lycra og hængevom.

Cykelrytterne var for længst forsvundet over alle bjerge - jeg så kun røven af de sidste. Jeg tog barnet ind og ringede til hendes mor som beroligede hende mens fruen lavede varm kakao til barnet. Vi aftalte at jeg kørte hende hjem med hendes cykel når forældrene var hjemme fra arbejde.

Det er fandme galme mig ikke i norden at behandle børn på den måde. Efterfølgende har jeg haft en livlig dialog med Nordsjællands Politi og kommunens trafikforvaltning.

Politiet var klar i mæglet hvor forvaltningens svar var et god-dag-mand-øksesvar. "Cyklister skal kører efter reglerne". For fanden da! Det er jo netop problemet.

Hvad Politiet har gjort ved jeg ikke, men efterfølgende har de organiserede cykelklubber udvist et langt større hensyn. Nordsjællands Politi kender jeg særdeles godt via jagt og fiskeri, og de er dygtige til at "Stille ventiler på de besværlige". 

En uventet sideeffekt var, at inspektøren nu hader cykelryttere. Da barnet sad hos os lagde inspektøren hovedet i barnets skød som også beroligede hende. Relationen mellem børn og hunde kan ikke undervurderes. 

Men her stopper den ikke. Cykler er et fantastisk transportmiddel der giver børn stor frihed. Vi bor i et område der er perfekt til at give hele kommunens børn den fornødne rutine i at færdes i trafikken. Den er de ikke født med, men skal optrænes og alle lokale beboere tager forstår præmissen og tager hensyn.

Jeg har også haft dialog med daværende formand for Dansk Cyklistforbund, Claus Bondam foruden ledelsen af Post Danmark Rundt. De er en flok krystere der ikke tager ansvar og ikke tør se mig og mine ligesindede i øjnene, tage konfrontationen og løse problemerne. 

Spørgsmålet er nu, om det er de egocentrede egoister og epo befængte cykelryttere, eller dine og mine børn og børnebørns sundhed og frihed der skal prioriteres.

Hvad er formålet med denne historie? 

Jeg kan godt forstå du spørger.

Er det for at vise, hvordan man kan lave en lille sag til en stor sag?

Rantzau har siddet og drukket rødvin hele aftenen, og klokken 02.15 var flasken tom. Rantzau fiser ned i kælderen efter en ny flaske, men lageret er tømt! Rantzau bliver rasende, farer rundt i huset og leder, men uden resultat. Det er ikke Rantzaus skyld at lageret er tømt, så han leder i stedet efter en syndebuk. Han kommer i tanke om dengang, sidste år, hvor en lille pige blev forskrækket over nogle cyklister, og så begyndte Rantzau at tænke sig rigtig godt om.

Venlig hilsen
Knud
Problemet har stået på i årevis og i går aftes talte jeg endnu engang med en far hvis barn var udsat for chikane af nogle cykelryttere. 

Stort set samtlige beboerne i vores landsby har forsøgt dialog med cykelrytterne - forgæves. Det er ikke de enkelte cykelryttere der kommer 3-5 stykker der skaber problemer. Det er de store flokke på 15-20 eller flere der fra tidligt forår til sent efterår der skaber de farlige situationer på vejen.

Der er et generationsskifte på vej i vores landsby, hvor børnefamilierne betegner cykelrytternes opførsel som det rene wild west. De tør ikke sende deres børn alene på cykel til fritidsaktiviteter og der er ingen offentlig transport.

Skolerne har også fravalgt området når lærerne tager på cykeltur med ungerne. Lærerne kan ikke indestå for sikkerheden. Spejderen som før brugte området har vi ikke set i årevis.

Politiet kender problemet og får stort set dagligt klager over cykelrytterne men har begrænsede ressourcer. Jeg hører der ligger et borgerforslag, at de store flokke skal sidestilles med cykelløb med deraf varsling, skiltning og official. Nu må vi se hvad der kommer ud af det.

Eneste undtagelse er arrangørerne bag den årlige Ironman der går gennem vore landsby. Der har vi sammen efterhånden fundet en fornuftig ordning så nødvendig trafik kan afvikles.
Annonce
Her hvor jeg bor er det bilister der chikanere vores skolebørn, fordi de har så travlt med at komme frem og kører med hovedet oppe i røven og i øvrigt skider på skolepatruljer og færdselsloven.

Så ALLE bilister skal derfor skydes eller i det mindste overhældes med brandfarlig væske og udstyres med en tændt  stjernekaster.
Eller hvis det stod til mig så blev alle biler forbudt og erstattet med trækvogne med 8 kantede hjul.
Eller også skulle folk med kørekort have savet begge ben af og erstattet hovedet med en spand lort, så de kunne leve op til det ry de har når de sætter sig ind bag rettet.

PS: Dette indlæg kan indeholde ironi    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er ingen tvivl om at det vil løse mange problemer, hvis vi kommer af med alle cykelister og bilister.... så hvorfor stoppe der? 
Er problemet ikke at vi laver for gode veje og cykelstier?
Flere huller og bump = Lavere hastigheder.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er såmænd bare “flokmentaliteten”.

“Når vi er mange nok”, så kan fodgængere gå på fortovet OG cykelstien, cyklister køre ude på vejen (som tit har har bedre belægning end cykelstien), mountainbikere råbe og skrige på grusstierne osv. - ingen grund til at tage hensyn!

Egoistiske og hensynsløse mennesker findes alle vegne. 😟

Træd ikke på mine ledninger :o)
Politiet burde stoppe grupper af cykelryttere og give dem alle en bøde på 1000,- for ikke at have lovpligtige reflekser og ringeklokker. 10 ryttere = 10.000 i statskassen, så kan de lære dét!

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis