Sokkel lettere krakeleret

Hej, første post her :)

Jeg har købt et hus der trænger til en del arbejde.
Der har manglet et endestykke til en tagrende omkring en udestue med hvor tilstandsrapporten nævnte “tærranfald men intet tegn på skade”.

Jeg er ved at fjerne det meste af træterrassen da det var temmelig råddent der omkring.
Mit spørgsmål er om mit fund her ved sokkel er noget jeg bør gør noget ved?
Jeg antager at sprækkerne skyldes at huset står på betonblokke eller lignende?

Min umiddelbare tanke er at grave lidt fri og lægge et lag cement der dækker de blottede sprækker samt gør det hele plant igen, og så bagefter dække med jord før jeg sandsynligvis vil lægge fliser.

Er det er dårlig idé? Skal der gøres mere/andet? :)

På forhånd tak!

Lasse
Hej, første post her :) Jeg har købt et hus der... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En fundablok er 20cm høj, og 50cm lang, men fås i forskellige bredder.
Lasse Kolding skrev den 06-10-2025 23:45:58

Tak for begge svar! :)

Det er et halv-fugtigt hus vi har at gøre med, men ikke sådan “kriminelt” - dog nok til jeg gerne vil forbedre det på sigt…

Det skal siges at spaltene først dukkede op da jeg gravede lidt og ved nærmere inspektion ville det nok kræve at jeg fjernede hele udestuen samt en hæk og et lag fliser for at komme til at pudse op på alle 12 meter langs den facade… og hvem ved, måske jeg ville finde det samme hele vejen rundt om huset - den grad af renovation er jeg ikke helt nået til endnu 😅

Hvad svarer “2 blokke” til ca i centimeter?

40 cm i dybden. Men det behøver du ikke her og det tænker jeg heller ikke der er lavet. De kan bare lukkes og berapes 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Tak for svarene. Så ligner det at spalterne er ca. en sten under hvad der antageligvis originalt var terræn.
Jeg giver det nok en lille tur cement når tiden byder sig til det :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis