Nogle der evt. har nogle smarte tips, til at beskytte fuger imod skadedyr, såsom snegle og myrer?? :-)

Hejsa herinde!  :-)
Efter have opdaget, at vores boligforening har et kæmpe snegle problem(samt myrer til en vis grad), ifht til at holde vores elastiske fuger tætte på vores andelsboliger.  Kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvad I andre gør for at forebygge fuge skader?   :-)

MS byggefuge produkter er jo overmalbare....så just lige nu, fået tanken, om man mon evt. kunne beskytte fugerne, ved at male på dem??  Hmm....

Andre idéer/erfaringer?  :-)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har kun dårlige erfaringer med byggefuger uanset fabrikat mellem træværk (vinduer med ramme af træ) og mur af tegl.

Holdbarheden er for ringe. Vedhæftningen slipper efter få år, og der ses alle former for nedbrydning af overfladen efter kort tid. At fortsætte med byggefuger er fast arbejde mange år frem.

En holdbar løsning er, at skifte jeres fuger med kalkmørtel uden cement tilsat fæhår. Det holder de næste mange årtier. 

Arbejdet kan enhver murer udføre med lukkede øjne.  
Hmm... Mit hus, der er små 30 år gammelt er fuget omkring vinduerne. Da jeg for nydeligt gik dem efter, var der kun en enkelt underlæggende fuge, der skulle skiftes. Jeg ved ikke hvilken fuge der blev brugt originalt. Så jeg har ikke de samme negative erfaringer. 
Jeg har selv fuget døre og vinduer for 25 år siden, ingen problemer der.
GodeVen skrev den 30-09-2025 08:53:42

Hmm... Mit hus, der er små 30 år gammelt er fuget omkring vinduerne. Da jeg for nydeligt gik dem efter, var der kun en enkelt underlæggende fuge, der skulle skiftes. Jeg ved ikke hvilken fuge der blev brugt originalt. Så jeg har ikke de samme negative erfaringer. 

Samme her, alle fuger udført i Sika, men visse steder er en mørtelfuge nok mere hårdfør. Et enkelt sted ved en terrassedør der er lidt bredt er der brugt mørtelfuge der har sluppet træværket relativt hurtigt så der er kommet en hårfin revne = mindre tæt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Foreløbig mange mange tak for alle input i tråden!   

Ja, havde faktisk ikke nået at overveje mørtel muligheden. Den blev dog heller ikke nævnt som en mulighed af Danalim's fageksperter. Ja, så ved jeg godt at det er nemt at sige, at det sikkert er fordi de ikke sælger mørtel produkter selv.  Men jeg vil gerne være lidt forsigtig, især med tanke på alle de penge som er på spil.

Kan man f.eks. uden problemer skifte fra elastiske fuger til mørtel, på nutidens døre/vinduer(vi bruger Outline hos os)...som jo vel "formentligt", bliver solgt med forventning om at producenten regner med/anviser- at der fuges med elastiske fuger idag?

Er der nogen mørtel eksperter herinde, der kan forklare mig hvorfor, at det ikke gør noget...at mørtel ikke kan give sig...og at rystelserne/stødet efter en dør bliver smækket i, ikke laver revner i mørtlen efter kort tid....på nutidens døre/vinduer?  Er der ikke også noget med, at mørtel kan have "syre egenskaber"?  Kan vi risikere at mørtel fuger påvirker malingen evt.?

Der var en der forslog kalk-mørtler.  Siden "kalk/kalcium" er hele problemet bagved snegle angrebene. Hvorfor vil sneglene så ikke angibe mørtler med kalk i?   

Jep, min viden er på begynder niveau....så jeg har derfor en del spørgsmål, jeg føler mangler at blive besvaret....inden vi bare sætter en murer igang med at udskifte fuger, igen igen!   
Annonce
Du stiller nogle relevante spørgsmål SavingsNinja:

1:Danalim forholder sig kun til deres egne produkter. Ja - du kan uden videre skifte til kalkmørtel som tidligere beskrevet, og der bør du nok lytte til en erfaren murer i stedet for en smart-i-en-fart fugekarl med en turboladet forkromet fugepistol. 

2: Rystelser kan ikke sættets op i et regneark. Også kalkfuger kan beskadiges ved kraftige rystelser, men forekommer nok ikke ved en fuldmuret ydermur i tegl som i jeres tilfælde.

3: Hvorfor nogle snegle angriber fugerne kan jeg ikke svare på. Vi er også plaget af voldsnegle, men har aldrig oplevet vores kalkfuger med fæhår har lidt skade.

Ud over de negative observationer jeg har omtalt, er nutidige fugemasser for tætte. Jeg har vinduer med snart 100år på bagen der står uden antydning af råd eller anden nedbrydning. Det er der ingen moderne fugemasse der kan matche.  
Rantzau skrev den 30-09-2025 20:48:38

Danalim forholder sig kun til deres egne produkter. Ja - du kan uden videre skifte til kalkmørtel som tidligere beskrevet, og der bør du nok lytte til en erfaren murer i stedet for en smart-i-en-fart fugekarl med en turboladet forkromet fugepistol. 

Hejsa!   

"Erfaren murer"...er det dig selv du mener?   

Jeg syntes at det du fortæller giver mening.  Især nu her efter at have søgt rundt på internettet, på emner såsom mørtel fuger versus gummi fuger fordele.

Og især det du også nævner, omkring åndbarhed(diffusionsåben)....har jeg aldrig overvejet før i denne sammenhæng. Men hvis samtlige byggefuger er 100% tætte, er de jo egentlig...ud fra hvad jeg læser mig til nu...ikke egnet til at blive brugt til at isolere andre materialer, som ER åndbare. I dette tilfælde vinduer og døre i træ!!  Var de i plastik, var der tilgengæld ingen problemer.
Hmm....interessant, så lærer jeg også lidt på dette område!   

Vi har selvfølgelig brugt byggefugerne hos os, siden det er dem som er blevet brugt siden husene blev bygget(1987). Men ud fra en håndværks mæssig betragtning....især med levetid for øje. Er det jo egentlig et forkert isolerings materiale at anvende.  Kan man mon overhovedet få "åndbare" byggefuger?  Kunne dette evt. også være svaret på, at der nemt dannes dug/samles kondens vand på vinduerne, når årstiderne skifter?  Ville diffusionsåbne fuger på ydersiden, mon evt. hjælpe på dette fænomen?   

Jeg har også set på hvordan mørtel fuger laves.  Altså fæhår(eller et mere "moderne" alternativ = plast fibre) + tjæret værk(evt. kombineret med mineraluld, for at spare lidt penge), samt til sidst mørtel blandingen. Det lyder umiddelbart som en opgave der tager en del længere tid, end at anlægge en simpel "gummi fuge"!  
Er det mon forkert af mig at antage....at mørtel fugerne nok bliver en del dyrere, ifht. at anlægge en elastisk fuge?  Så er dette ihvertfald noget, jeg skal have vendt med resten af bestyrelsen.  Økonomi har jo altid også noget at skulle have sagt, desværre! Men jeg kan sagtens se, at "på den lange bane"...især ifht. nedsat levetid pga. snegle.  Så vil mørtel fugerne kunne tjene sig selv hjem, over tid!   

Iøvrigt en meget imponerende levetid...mht. dit vindue, som du siger er næsten 100 år gammelt.  Mon den lange levetid, alene skyldes mørtel fugerne?  Mon ikke også træ materialerne, var af "en anden kvalitet" dengang dit vindue blev lavet?    

Jeg er ikke murer men kender efterhånden en del, og de er alle bekendt med at fuge med kalkmørtel og fæhår.

Både fæhår og kalkmørtel er standard lagervarer hos de fleste byggepushere. At noget er moderne betyder ikke nødvendigvis at det er bedre.

Et bundt fæhår ser jeg kan købes for kr. 80,- svarende til tilsætningen i en sæk kalkmørtel til et par hundrede kroner. Så kan du selv vurderer om de samlede omkostninger til materialer er dyrere end jeres nuværende løsning.

At mine vinduer er velbevarede er et samspil mellem træ af rette kvalitet, rette bagstop og rette kalkmørtel, foruden rette maling i rette tid til beskyttelse af overfladerne, så nedbrydningen udsættes. 

Der har været reparationer på flere af mine vinduer. Typisk en bundrem der er skiftet som koster en brøkdel af en total udskiftning.

Bemærk også at fuger er et evigt tilbagevende problem for husejerne - se bare her på LDS hvor emnet fylder temmelig meget, og alle er stort set relateret til moderne fugemasse.
Til dem der anbefalede mig at kigge på fugeprodukter fra "Sika".
Jeg har fået svar tilbage fra Sika...og de var meget ærlige(den ros skal de have), og fortalte at de også hos dem, bestemt var bekendte med problemet og at jeg langt fra var den første, der havde spurgt til dette emne.
Og de var ærlige så langt, at de indrømmede at de ikke kunne tilbyde nogen fugeprodukter, som sneglene ikke ville spise.

Her er den sidste del af svaret, jeg fik fra dem:

Citat: ...Selvom Sika ikke kan garantere en fugemasse, som ikke spises af snegle, synes vi, det ville være ærgerligt at udskifte elastiske fuger med ”hårde” fuger, da de giver nogle andre udfordringer i form af revnedannelse, som kan føre til trækgener og varmetab samt fugtskader på de omgivende bygningsdele.

Elastiske fuger er efter Sika's opfattelse stadig den bedste løsning, og måske løsningen med sneglebekæmpelse og kobber bør prøves ordentlig af.  🐌☠️
/Citat slut

Øv bøv!  

Jeg har indvilliget i at afprøve et silikone produkt, fra en anden producent. Som et forsøgs eksperiment. Men må indrømme, at mine forventninger ikke er ret store/positive...

Så lige her og nu...ser det ud til, at det eneste fuge materiale som kan love at være "lang tids" modstandsdygtige imod snegle angreb. Er kalkmørtel baserede fuger...
Rantzau skrev den 01-10-2025 08:30:11

Jeg er ikke murer men kender efterhånden en del, og de er alle bekendt med at fuge med kalkmørtel og fæhår.

Jeg kan godt se din synsvinkel. Og var det mig selv som privat person, havde jeg sgu nok bare gået igang med at udskifte til mørtelfuger med det samme. Men nu repræsenterer jeg en forening af huse, hvor vi snakker over hundrede døre og vinduer(sammenlagt) som skal omfuges, hvis de alle skal laves om igen.  Og vi har lige fået en regning på lidt facade renovering af sokkelpudset på nogle af vores andele. Og skal da lige love for, at murerne tager sig godt betalt! 

Tør pt. næsten ikke tænke på, hvad de kan finde på at forlange, for at mørtelfuge samtlige af vores døre og vinduer!   

Men ja, hvis vi bliver ved med at skifte byggefuger....ender regningen jo til sidst på samme niveau alligevel. Og så kunne man jo lige så godt gøre det først som sidst....hvilket jeg tænker var lidt din pointe?!    

Vi får se...sagen undersøges stadig, så endelig beslutning er ikke taget endnu.

Men kan fortælle, at jeg har fået en hel del ny viden på området.  Ikke mindst(en smule overraskende), fra de forskellige medarbjedere, fra forskellige fuge producenter. Endda også information, jeg betragter som værende af lettere "følsomt karakter", der potentielt kunne putte dem selv i fedte fadet. Men de er heldige med, at jeg ikke er ude på at afstraffe nogen(altså ikke er ude på at hævne mig). Men istedet er 100% interesseret og fokuseret på at få fundet en løsning så hurtigt som muligt. Så jeg vælger istedet at respektere den udviste ærlighed. Og jeg tror godt jeg må afsløre her, at visse producenter har afsløret overfor mig, at man for nylig er gået i gang med at prøve finde en løsning, i samarbejde med bl.a. miljøstyrelsen. Men tidshorisonten for hvornår dette evt. ender ud i nye produkter. Er alt for tidligt at sige noget om, på nuværende tidspunkt.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også