Rantzau skrev den 30-09-2025 20:48:38
Danalim forholder sig kun til deres egne produkter. Ja - du kan uden videre skifte til kalkmørtel som tidligere beskrevet, og der bør du nok lytte til en erfaren murer i stedet for en smart-i-en-fart fugekarl med en turboladet forkromet fugepistol.
Hejsa!
"Erfaren murer"...er det dig selv du mener?
Jeg syntes at det du fortæller giver mening. Især nu her efter at have søgt rundt på internettet, på emner såsom mørtel fuger versus gummi fuger fordele.
Og især det du også nævner, omkring åndbarhed(diffusionsåben)....har jeg aldrig overvejet før i denne sammenhæng. Men hvis samtlige byggefuger er 100% tætte, er de jo egentlig...ud fra hvad jeg læser mig til nu...ikke egnet til at blive brugt til at isolere andre materialer, som ER åndbare. I dette tilfælde vinduer og døre i træ!! Var de i plastik, var der tilgengæld ingen problemer.
Hmm....interessant, så lærer jeg også lidt på dette område!
Vi har selvfølgelig brugt byggefugerne hos os, siden det er dem som er blevet brugt siden husene blev bygget(1987). Men ud fra en håndværks mæssig betragtning....især med levetid for øje. Er det jo egentlig et forkert isolerings materiale at anvende. Kan man mon overhovedet få "åndbare" byggefuger? Kunne dette evt. også være svaret på, at der nemt dannes dug/samles kondens vand på vinduerne, når årstiderne skifter? Ville diffusionsåbne fuger på ydersiden, mon evt. hjælpe på dette fænomen?
Jeg har også set på hvordan mørtel fuger laves. Altså fæhår(eller et mere "moderne" alternativ = plast fibre) + tjæret værk(evt. kombineret med mineraluld, for at spare lidt penge), samt til sidst mørtel blandingen. Det lyder umiddelbart som en opgave der tager en del længere tid, end at anlægge en simpel "gummi fuge"!
Er det mon forkert af mig at antage....at mørtel fugerne nok bliver en del dyrere, ifht. at anlægge en elastisk fuge? Så er dette ihvertfald noget, jeg skal have vendt med resten af bestyrelsen. Økonomi har jo altid også noget at skulle have sagt, desværre! Men jeg kan sagtens se, at "på den lange bane"...især ifht. nedsat levetid pga. snegle. Så vil mørtel fugerne kunne tjene sig selv hjem, over tid!
Iøvrigt en meget imponerende levetid...mht. dit vindue, som du siger er næsten 100 år gammelt. Mon den lange levetid, alene skyldes mørtel fugerne? Mon ikke også træ materialerne, var af "en anden kvalitet" dengang dit vindue blev lavet?