dampspærre i loft

Hej. Jeg har en loftslejlighed i en ejendom. loftet er blevet udnyttet i 1970. der er ikke dampspærre nogen steder, men som jeg kan forstå er det en koldventileret konstruktion med luft over isolering. på 1 værelse har min håndværker fjernet ca 15 cm rockwoll som lå førhen og lagt kingspan i 10 cm. der er så stadig luft op til selve taget som er lavet af brædder med tagpap på. nu har han lukket det af med gips, men jeg spurgte ham om det var nødvendigt med et dampspærre inden, men han siger at kingspan som han har tætnet fungerer som dampspærre så det er ikke nødvendigt. Er det korrekt? se foto af det gamle loft hvor der lå rockwool og af den nye med kingspån. hvis han ikke har lavet det rigtigt skal jeg nemlig have ham til at lave det om igen

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja kingspan er tæt, om det sidder så tæt hele vejen så det fungerer som en effektiv dampspærre er meget tvivlsomt. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Trådstarer skriver > der er ikke dampspærre nogen steder<
Så er det heller ikke nødvendig med dampspærre på det nye loft. 
Når det kunne gå i gamle huse uden dampspærre, så hænger det sammen med ret tynd lag isolering. I moderne huse eller hvor der er plads til efterisolering bruger man ofte 30 - 40 cm isolerings lag. I begge tilfælde ( tynd eller tyk isolering) kan der sætte sig kondens fugt i isolerings laget. Men ved god ventilation er det meget nemmere at få det tørret ud igen når der er tynd lag isolering 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
hej. hvis man lagde en dampspærre er det så OK hvis man har et pex  til varmtvand ført på den "kolde" side af dampspærren, lige under isoleringen? der ligger et rør ude i siden som fører varmt vand et eller andet sted hen
Ja det er ok. både med kold og varm vand over dampspærre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også