dampsørre/fugtspærre i gulv

Hej. Jeg har et sommerhus hvor jeg har taget gulvet op. det består af 2 forskellige fundamenter der er bygget forskellige tidspunkter:

1). støbt fundament fra 2007 hvor der er sundulit under cement. ovenpå dette lå der 10 cm rockwool og derefter spånplader og gulv. der var ikke ikke dampspær. jeg har tænkt mig at lægge 10 cm ny isolering og derefter spånplader og gulv igen. skal der lægges en dampspærre eller fugtspærre under spånpladerne eller på cement eller skal det laves som før uden?

2). gammelt støbt fundament fra 1970 vil jeg tro uden isolering under. der er ventilations riste i siderne. her lå der isolering og under ca 20 cm luft/ventilation og så spånplader og gulv. ville lave det på samme måde igen, men er det et krav der er dampspær et sted eller fugtspærre? min håndværker mener da det er ventileret skal man passe på man ikke lukker fugten inde, men vil lige høre hvad folk siger?
se foto. gulv til højre er det nye fra 2007 og til venstre det gamle
vh
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis sommerhuset ikke er opvarmet hele året skal der ikke være nogen dampspærre nogen steder.
Ovenpå beton kan du godt lægge en fugtspærre direkte på beton, men max isolering ovenpå denne er 75mm jvf Rockwools anvisninger for strøgulv i "den lille lune". Der må på sektionen med betonunderlag ikke laves dampspærre da træet under denne ikke er en del af en ventileret konstruktion og derfor risiko for råd.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Bofh
Dvs at den del til højre på foto med højt beton kan jeg godt lægge dampspærre på men ikke et krav hvis ikke hus altid er opvarmet og den del til venstre hvor der er dybere fundament kan jeg godt have 20cm isolering som før men ingen damspær. Er det korrekt forstået?
Til højre ingen dampspærre (folie på varm-siden) da det er en uventileret konstruktion. Du kan godt i denne del lægge en fugtspærre (folie på kold-siden direkte på beton) men den er principielt unødvendig. Max isolering i højre del uanset om du vælger at lave en fugtspærre er 75mm.
I den ventilerede konstruktion til venstre skal der ikke være nogen damp -eller fugtspærre overhovedet. Hvis du beslutter dig for at helårsopvarme huset kan du godt lave en dampspærre i denne del.

/BOFH

Tak for svar. dvs den venstre del er en ventileret konstruktion og skal ikke have dampspær overhovedet men højre kan godt lave en fugtspærre direkte på betondækket hvis man vil...
Hej BOFH. I den venliterede del hvor der er ca 20 cm luft under isolering, kan jeg ikke finde nogen ventilationsriste i soklen. skal der ikke være det for at få ventilation korrekt? hvis ja, skal jeg så lave en rist i hver side i sokkel, og bør jeg så lægge en vindspærre eller lign for at undgå meget koldt gulv?
Annonce
Ja og ja. Mindst en rist af ca 10x10, helst 2 per side, Duka har forskellige galvaniserede profiler til udvendig afskærmning, sikkert også andre producenter. 
Vindspærre kan være en hård batt i bunden af dit isoleringslag. 

/BOFH 

hej. kan jeg også bruge en vindsspærre dug istedet for hård batt, lige under isoleringen?
Og et spgm mere BOFH. der er den del af gulvet hvor der ligger leca og ikke ventileret gulv. kan jeg lægge 10 cm rockwoll ovenpå leca inden gulvspån?
handyarbejde skrev den 15-10-2025 12:54:46

hej. kan jeg også bruge en vindsspærre dug istedet for hård batt, lige under isoleringen?

Ja, men husk afspærring yderst for mus mm.

/BOFH 

handyarbejde skrev den 15-10-2025 13:13:23

Og et spgm mere BOFH. der er den del af gulvet hvor der ligger leca og ikke ventileret gulv. kan jeg lægge 10 cm rockwoll ovenpå leca inden gulvspån?

Tommelfingerregel for strøgulv er max 75mm (50mm langs sokkel) jvf Rockwools "Den lille lune". Hvis det bliver tykkere end de 75mm bliver det nederste lag aldrig varmt nok til at vand kan fordampe = risiko for råd/skimmel mm.

/BOFH 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis