dampsørre/fugtspærre i gulv

Hej. Jeg har et sommerhus hvor jeg har taget gulvet op. det består af 2 forskellige fundamenter der er bygget forskellige tidspunkter:

1). støbt fundament fra 2007 hvor der er sundulit under cement. ovenpå dette lå der 10 cm rockwool og derefter spånplader og gulv. der var ikke ikke dampspær. jeg har tænkt mig at lægge 10 cm ny isolering og derefter spånplader og gulv igen. skal der lægges en dampspærre eller fugtspærre under spånpladerne eller på cement eller skal det laves som før uden?

2). gammelt støbt fundament fra 1970 vil jeg tro uden isolering under. der er ventilations riste i siderne. her lå der isolering og under ca 20 cm luft/ventilation og så spånplader og gulv. ville lave det på samme måde igen, men er det et krav der er dampspær et sted eller fugtspærre? min håndværker mener da det er ventileret skal man passe på man ikke lukker fugten inde, men vil lige høre hvad folk siger?
se foto. gulv til højre er det nye fra 2007 og til venstre det gamle
vh
Hej. Jeg har et sommerhus hvor jeg har taget... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej BOFH. på den ventilerede del, skrev du at jeg godt kunne lave en dampspærre hvis jeg evt opvarmer huset hele året, men er det nødvendigt /et krav eller vil det også fungere helt fint uden dampsærre selvom jeg varmer huset hele året? min håndværker siger det er lidt forskelligt hvordan man ser på dette med dampspær i gamle huse mht at det også kan være farlift hvis der dannes fugt hvis den ventilerede gulv ikke kan "ånde" ordentligt
Det vil også fungere uden dampspærre. Hvis du ikke er sikker på at du vil opvarme det hele året ville jeg udelade den.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis