Hjælp til kontak/ledning placering.

Hej med jer

Jeg skal have Philips hue pære i gang og der er en dimmer 200 lysdæmper i den ene ende og den anden er en tænd/sluk (og knap holdes inden og den skruer ned/op).

Billede 1 er den jeg vil skifte til en tangent knap med korrespondance,
Hvordan skal jeg placere mine ledninger.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dit spørgsmål er, hvordan du forbinder en korrespondance, bliver du nødt til at vise forbindelserne i den anden kontakt. Det er nødvendigt for at kunne fortælle, hvordan korrespondancen skal forbindes.

fase
De to billeder som er på væggen er henholdsvis i den og den anden ende

Det er kontakten i modsat ende
For at kunne lave en korrespondance mellem de to afbrydere skal der være en ledning mere i afbryderen vist i det sidste billede. Installationen er måske lavet med indmuret kabel, så det ikke lige er til at skifte. Er det der i mod ledninger i rør, kan der trækkes en ledning mere i.

fase
Det kan også løses med et kiprelæ i stedet for at trække ​ny ledning.

Men når du nu vil skifte til Hue, kunne en mulighed også være at udskifte med et batteritryk.
Annonce
Hej Fabrin og Jens

Jeg vil blot skifte den lysdæmper til en tangent og tænker jeg blot skal flytte de fire ledninger til min tangent, men lidt i tvivl om hvor de skal sætte i🙂
Taz skrev den 21-09-2025 11:28:33

Hej Fabrin og Jens

Jeg vil blot skifte den lysdæmper til en tangent og tænker jeg blot skal flytte de fire ledninger til min tangent, men lidt i tvivl om hvor de skal sætte i🙂

Hvis lysdæmperen bare skal udskiftes med en afbryder, fjerner du den blå ledning, der går ned i stikkontakten. Den sorte ledning fra den anden afbryder demonterer du også og forsyner den med en muffe. Den brune monteres i den ny afbryder i klemmen pil ind, og den grå monteres i klemmen pil ud. du skal være opmærksom på at den afbryder, du har vist med to ledninger i, nu er ude af funktion.

fase
Hej igen

Jeg vil jo gerne stadig have muligheden for at tænde og slukke i begge enden af min og der sidder i den ene ende en tænd sluk og har kunne skrue op og ned, og det skal jeg ikke, men blot tænd sluk.

Og der hvor jeg har en stik kontakt og den her lysdæmper, vil jeg skifte lysdæmper til en tænd-sluk

jeg fandt et billede med ledninger og jeg har sat farve på det andet - og er det helt forkert og dumt og skal de sidde anderledes?

Taz
Hvis du vil kunne tænde og slukke med begge kontakter, skal du have enten et kiprelæ eller korrespondance. Hvis du er heldig, kan du måske finde et, der kan indbygges i dåsen ved lysdæmperen eller i lampen stedet.

fase
Det der er problemet er at du kun har 2 ledninger i "den anden" afbryder. Hvis der ligger en grå inde i vægdåsen så kan der være en mulighed for korrespondance.  
Det er forvirrende både for dig og os at du viser flere forskellige steder. Det ene sted med dæmper er der 1 kabel i dåsen medens det sidste sted hvor du viser korrespondance afbryder montering er der 2. Du forvirrer så igen dig selv ved at bruge en blå stump som fase, hvilken i øvrigt heller ikke er lovlig her.
Din montering skal være som følger Hvis der er 3 ledninger i "den anden" afbryder
Den brune øverst skal i den ene klemme med pil ud, Så skal der en brun stump ledning derfra og ned til den brune i stikkontakt. ( dette er fasen) 
Den grå skal i den anden klemme med pil ud. (Lampe tænd ledning) 
Den sorte skal i klemme med pil ind ( korrespondance mellem ledning)
Det skal monteres på samme måde i "den anden" afbryder når du får skiftet denne til en korrespondance afbryder
Hvis der ikke er 3 ledninger i "den anden" afbryder kan du kun tænde det et sted. 
De brune kan sidde som beskrevet herover. 
Så sætter du den grå i pil ind og en muffe på den sorte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis