Hjælp til kontak/ledning placering.

Hej med jer

Jeg skal have Philips hue pære i gang og der er en dimmer 200 lysdæmper i den ene ende og den anden er en tænd/sluk (og knap holdes inden og den skruer ned/op).

Billede 1 er den jeg vil skifte til en tangent knap med korrespondance,
Hvordan skal jeg placere mine ledninger.
Hej med jer Jeg skal have Philips hue pære i gang... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal have Philips Hue er der ingen grund til at forbinde de to afbrydere i korrespondance. Den bestående dimmer skal ikke bruges, hvis du vil have Hue.

Der skal blot være fast spænding ved pæren og de to afbrydere udskiftes med nogle egnet til Hue. De kobles så begge til den samme pære. Så har du regulering, tænd og sluk i begge ender af gangen.

Er det Philips Hue du vil have, eller er det det traditionel regulering, der opfører sig som Hue, du ønsker?
Vi venter også på svar om der er 3 ledninger ved " den anden "kontakt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg kender ikke det rigtige fagudtryk, men i går var jeg ovre ved vores nabo, hvis “fjeder” i afbryderen havde sat sig fast - og i forbindelse med fejlsøgningen af det slukkede lys, satte jeg tilfældigvis en Philips hue pære i (da vi hos os selv bruger hue).
Og jeg skal love for, den pære kunne flimre.
Så som andre også har skrevet, tror jeg ikke det er en god ide at bruge lysdæmpere (via væg kontakten) sammen med Hue. Pointen er vel også at lyset selv dæmper via automatisering i appen ;) og ellers kan du tilkøbe en Tap Dial Switch, som du kan sætte hvor du vil.
Billedet viser en enpolet afbryder, og Hue skal have konstant spænding og dermed ingen lysdæmper.

fase
Hej med jer.

Jeg prøver en gang til:-(

Jeg har 4 spot i loftet som skal have Hue spot.
i den ene ende af min gang har jeg en dimmer 200 lysdæmper (og der er sat 4 ledninger i), den skal skiftes ud til en tænd/sluk og i den anden ende i min gang sidder der den her kontakt med tænd/sluk og med fjeder (der er sat 2 ledninger i og der ligger en grå/blå - en jord)  og den skal også skiftes ud hvis det er nødvendigt.

What to do:-)
Annonce
Taz skrev den 04-10-2025 18:59:17

Hej med jer.

Jeg prøver en gang til:-(

Jeg har 4 spot i loftet som skal have Hue spot.
i den ene ende af min gang har jeg en dimmer 200 lysdæmper (og der er sat 4 ledninger i), den skal skiftes ud til en tænd/sluk og i den anden ende i min gang sidder der den her kontakt med tænd/sluk og med fjeder (der er sat 2 ledninger i og der ligger en grå/blå - en jord)  og den skal også skiftes ud hvis det er nødvendigt.

What to do:-)

Hvilke kontakter samt placering af hvilke ledninger:-?

Har du prøvet at flytte de to ledninger i klemmen P over i klemmen L med den brune ledning, så der konstant fase på lamperne?
Og så bør du lige klippe lidt af kobberet, så der ikke er så meget blankt kobber synlig.

fase
Hej Erik

Jo, der er 3 ledninger i den modsatte kontakt og jeg har købt en korrendance kontakt.

Har jeg forstået det korrekt med de farvet prikker jeg har sat på?

Tak for hjælpen:-)

ev elmand skrev den 21-09-2025 23:37:29

Det der er problemet er at du kun har 2 ledninger i "den anden" afbryder. Hvis der ligger en grå inde i vægdåsen så kan der være en mulighed for korrespondance.  
Det er forvirrende både for dig og os at du viser flere forskellige steder. Det ene sted med dæmper er der 1 kabel i dåsen medens det sidste sted hvor du viser korrespondance afbryder montering er der 2. Du forvirrer så igen dig selv ved at bruge en blå stump som fase, hvilken i øvrigt heller ikke er lovlig her.
Din montering skal være som følger Hvis der er 3 ledninger i "den anden" afbryder
Den brune øverst skal i den ene klemme med pil ud, Så skal der en brun stump ledning derfra og ned til den brune i stikkontakt. ( dette er fasen) 
Den grå skal i den anden klemme med pil ud. (Lampe tænd ledning) 
Den sorte skal i klemme med pil ind ( korrespondance mellem ledning)
Det skal monteres på samme måde i "den anden" afbryder når du får skiftet denne til en korrespondance afbryder
Hvis der ikke er 3 ledninger i "den anden" afbryder kan du kun tænde det et sted. 
De brune kan sidde som beskrevet herover. 
Så sætter du den grå i pil ind og en muffe på den sorte. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis