Reparation af gasbeton etage adskillse

Vi renoverer et 60’er-hus med stueetage + høj kælder. Vi har fjernet trægulve og planlægger at opbygge nye med gulvvarme. Pt. står etageadskillelsen ''blottet''. 
Etageadskillelsen består af gasbeton elementer 10-20 cm tykke med to armeringsnet (top og bund). De er omtrent 50 cm brede og varierer i bredden, oftest er de 3-4 meter lange. De er beregnet til belastning på 325 kg/m². Mellem elementer har ''fugen/limen'' sluppet og der er lange revner i fugerne. Vi vil gerne reparerer revner, så det hele er ''limet'' sammen. 

Vi planlægger en genopbygning af gulv: elastisk flydespartel (med glasfiber i og et glasfiberarmeringsnet) + XPS gulvvarmeplader + gulvspån (trykudligning) + fuldlimet sildebensparket.

Vores plan var at: fjerne løs mørtel fra fugerne der har sluttet, evt. montere bølgesøm pr. 30 cm og fylde op med ny ''lim''/mørtel.

Vi søger konkrete råd til:
  • Fræsning: Hvordan fræser man bedst fugerne op, og hvor dybt? Er det nødvendigt at komme helt til selve elementet eller kunne man nøjes med fx 0,5 cm for at få hæftning nok?
  • Fastgørelse: Kan man banke bølgesøm i, mens mørtlen hærder – og hvad med armeringsnettet tæt på overfladen?
  • Mørtelvalg: Hvilken type egner sig bedst? Elastisk rep-mørtel (fx Weber rep 45) eller stærk limmørtel?
  • Forberedelse: Skal siderne fugtes/primes, og kan man støbe hele dybden på én gang?
Billederne viser nogle steder, hvor der er boret igennem ved mørtel fugen og hvor den er lidt ​ekstra beskadiget. Det sidste billede viser en intakt ​mørtel fuge (højre) og sluppet (venstre)
Mvh Esben
Vi renoverer et 60’er-hus med stueetage + høj... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, lyder til der er et eksisterende slidlag, det må være meget tyndt de steder du kan se ned til armeringen. Det er ikke meget gulvspånplade bidrager med i det store billede ift stabilitet af de bærende elementer. 
Jo varmen vil reagere langsommere, men så er du tilbage til at fræse noget armering ned.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vi har kigget på det, og det ser ud til at være begrænset hvor mange steder man vil kunne fræse noget i nærheden af 10 cm ind, 2 cm ned i elementerne, desværre.

Men jeres bud er, at genmørtling af samlingerne med bastard mørtel ikke vil være nok til elementerne kan holde til belastningen ovenpå? Genmørtling af revnerne var nemlig vores murers bud på en løsning. Men hvis I ikke menr det er nok, vil det så være muligt at køre rionet + flydespartel og så fortsætte vores gulv op bygning som planlagt?
Mener du skal gøre begge dele. Eksisterende mørtel har jo sluppet kan man se, man kan godt fræse det ud og fylde ny mørtel i men vil få en lidt ringere vedhæftning og tæt på samme løsning som før, der ikke var stærk nok. Forslaget fra tidligere med net+spartel vil supplere mørtelfugen og give en stærkere løsning, men om den er stærk nok vil tiden kun vise. 

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også