Reparation af gasbeton etage adskillse

Vi renoverer et 60’er-hus med stueetage + høj kælder. Vi har fjernet trægulve og planlægger at opbygge nye med gulvvarme. Pt. står etageadskillelsen ''blottet''. 
Etageadskillelsen består af gasbeton elementer 10-20 cm tykke med to armeringsnet (top og bund). De er omtrent 50 cm brede og varierer i bredden, oftest er de 3-4 meter lange. De er beregnet til belastning på 325 kg/m². Mellem elementer har ''fugen/limen'' sluppet og der er lange revner i fugerne. Vi vil gerne reparerer revner, så det hele er ''limet'' sammen. 

Vi planlægger en genopbygning af gulv: elastisk flydespartel (med glasfiber i og et glasfiberarmeringsnet) + XPS gulvvarmeplader + gulvspån (trykudligning) + fuldlimet sildebensparket.

Vores plan var at: fjerne løs mørtel fra fugerne der har sluttet, evt. montere bølgesøm pr. 30 cm og fylde op med ny ''lim''/mørtel.

Vi søger konkrete råd til:
  • Fræsning: Hvordan fræser man bedst fugerne op, og hvor dybt? Er det nødvendigt at komme helt til selve elementet eller kunne man nøjes med fx 0,5 cm for at få hæftning nok?
  • Fastgørelse: Kan man banke bølgesøm i, mens mørtlen hærder – og hvad med armeringsnettet tæt på overfladen?
  • Mørtelvalg: Hvilken type egner sig bedst? Elastisk rep-mørtel (fx Weber rep 45) eller stærk limmørtel?
  • Forberedelse: Skal siderne fugtes/primes, og kan man støbe hele dybden på én gang?
Billederne viser nogle steder, hvor der er boret igennem ved mørtel fugen og hvor den er lidt ​ekstra beskadiget. Det sidste billede viser en intakt ​mørtel fuge (højre) og sluppet (venstre)
Mvh Esben
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Du kan skære det op med lille vinkel sliber med diamant skære skive. Der skal kun skæres hvor revnen er meget tynd. 
Jeg vil mene at du skal skære så dybt som klingen kan nå. 0,5 cm er for lidt.
Så med børste og støvsuger fjerne du løs støv og pensler vand ned i rillen, så det er lidt fugtig.
Jeg ville bruge den normale lim som man bruger til netop gasbeton. Det kan hærde op i den dybde. 
Du kan godt hugge nogle sømplader i, men det skal gøres umiddelbart efter limen ar sat. Hvis dette er blevet hård så er det umulig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak! Bare lige for at forstå rigtigt, så vi skærer ikke den fulde mørtel fuge op. Vi skærer så dybt som vinkelsliberen kan nå (1.5-2.5 cm med støvskærm for vores 125 vinkelsliber). Og mener du så kun at skære lige omkring hvor den har sluppet mellem elementerne? Og så bare bruge f.eks en fast mørtel til gasbeton som blokfix?

Og ja, helt enig i søm skal sættes mens den stadig er våd (eller kort inden den kommes ned)
Jeg skriver gasbeton lim, men hvis det nu er muret sammen med bastardmørtel, så er det det som kan bruges.
De elementer kan holde ved egen hjælp, så det er sådan set kun udfyldning du skal foretage dig.  

Hvordan kan man se om det er bastard mørtel eller gasbeton lim? Der er lidt sten i det, så det tyder måske på bastard mørtel? De fleste fag personer vi har haft ude, syntes vi skulle gøre, så de ikke giver sig hver for sig i forhold til hinanden.

Det er måske også værd at nævne, at der er nogle sprækker i gasbetonen på undersiden af nogle af elementerne, som følger armeringsnettet. Her lyder gasbetonen mere hul på den ene side af armeringsnettet, når man banker på det og er sandsynligvis lige til at brække af til den ene side af armeringsnettet
Både billeder og din beskrivelse indikerer at det er mørtel. Gasbeton lim bliver meget hård, og når det revner så er det fordi det slipper gasbeton i den ene eller begge sider. 
Den lim bruges i meget tyndt lag og så presses blokke / plader sammen så det ender med en fuge på få mm tykkelse. Det har du ikke her, men større sprækker. 
De bølge søm du nævner holder ikke meget i forhold til at elementer kan give sig. Hvis det er det du vil opnå så skal der armerings jern i på tværs af sprækker. De skal også fræses LIDT ned og ikke være for lange så det svækker bære evnen.
Jeg vil mene at stumper på 200 mm (100 mm i hver element) armerings jern (8 mm ) kan hjælpe, og 20 mm ned i elementet. 
Laver du det pr. 40 cm , og så hugger bølgeplade ned midt imellem, så kan du ikke gøre det bedre. Ned fræsning på den anden side af samme element kan så forskydes 20 cm så de 2 minimale svækkelser ikke er over for hinanden. Her skal der bruges gasbeton lim. 
For ikke at køre med flere materialer, så vil min konklusion være:
Ren gasbeton lim ( blandet med vand ) til armerings stykker, de tynde sprækker og pensle de større huller på overfladen. Så blander du 3 x op med sand for at udfylde de større huller, Du skal her arbejde vådt i vådt. 
Undskyld min lidt vægelsindede svar igennem tråden men med dine argumenter må dette være min konklusion 

Annonce
ev elmand skrev den 19-09-2025 10:19:28

De bølge søm du nævner holder ikke meget i forhold til at elementer kan give sig. Hvis det er det du vil opnå så skal der armerings jern i på tværs af sprækker. De skal også fræses LIDT ned og ikke være for lange så det svækker bære evnen.

Har set lignende rep udført på lignende elementer i både leca og andet letbeton, hvis man går den vej er det, som Erik skriver, vigtigt at ikke fræse for langt nede så den bærende armering i dækket skæres over, men samtidig en nødvendig reparation for at de ikke skal bevæge ift hinanden. 

Grunden til at det lyder hult nogen steder kan godt være pga elementet er fabrikeret som et huldæk oprindeligt, den slags elementer har eksisteret i årevis, idag dog mest som rene dækelementer i beton ala spæncom, spancrete mm. Det bør iøvrigt fremgå af husets oprindelige byggetegninger hvilken type element der er anvendt, kan for de fleste kommuner findes på weblager.dk

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

På det første billede ses netop den armering som ligger i elementet. Det var der jeg sjussede de 20 mm. Men så snart vinkelsliber giver gnister så er det fordi den skærer i jern, og så stopper du. 

Tusind tak for jeres svar. Det hjælper meget! 

Armeringsnettet ligger lidt varierende (og vilkårligt). Så i nogle elementer, ligger det også helt ud til kanten og næsten i overfladen, så jeg ved ikke helt, hvor meget jeg tør gå ind i hvert element. Men jeg er sikker på, at de vil sidde godt sammen med den løsning. Man kunne selvfølgelig gøre det i nogle af elementerne.

Men fordi det er lidt varierende hvor armerings nettet sidder, er jeg lidt tilbage ved, om det er nok bare at fræse 2-3 cm ned lige hvor mørtlen har sluppet, lægge bastard mørtel ned her og så kan de efterfølgende lag gøre, at trykket fordeles nok til, at de 2-5 mm, som de værste steder giver sig pt, er irrelevant? Også selvom der er revner på undersiden. Ellers må vi selvfølgelig prøve at lægge armeringsjern ned i det omfang og den længde, som det kan 

Den komplette opbygning forventes at være gennemsnit på 15 mm flydespartel med glasfiber (for elastisk og lidt armering. Udføres professionelt), 19-25 mm Nordic Fos gulvvarme XPS plader, gulvspånplader (lægges, så trykket fordeles mellem elementer og til sidst fuldlimet sildebensparket
Er overfladen af elementerne egentlig glat eller ujævn? De kan sagtens være noget uregelmæssige og derfor blev der normalerweise udført et slidlag.
Et alternativ til din løsning der vil give en stærkere løsning kunne være rionet med slanger fastbundet og fyldes op til ønsket niveau med fiberforstærket flydespartel, aluen på pladerne fra nordic er så tynd så det er ikke meget forskel der vil være i varmefordeling.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er et mørkt semi-glat lag. Kunne godt forestille mig, at det er et slidlag? Det er dog lidt ru i overfladen og har skrammer mange steder

Har også tænkt i om man skulle smide et rionet ud. Dem vi har rådført os med syntes dog ikke, det er nødvendigt. Men hvis man kører rionet med gulvvarme slanger og det hele, får man så ikke en langsomt reagerende gulvvarme samt tung løsning? På badeværelset havde de støbt 5 cm beton delvist med gulvvarme (i halvdelen af rummet og bare med returvarme fra radiator…) og der har elementerne slået flere revner end ellers. Der var dog ikke et rionet i det

Så vores tanke var, at ved bare at mørtle de sprækker, der har dannet sig, så kunne vi nøjes med en vægt mæssigt let løsning, der skåner etage adskillelsen og også har mulighed for at få hurtig reagerende gulvvarme 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også