Udskiftning af rist i gulvafløb

Davs,  
I vores bad er gulvafløbet placeret lige hvor man skal stå. Det betyder at vand, der løber ned ad kroppens lemmer og samles til en stråle der minder om en halvt åben vandhane, rammer lige ned på risten og larmer. Det er irriterende at høre på.
I min iver efter at løse problemet, købte jeg en ny rist i samme mål som den eksisterende, i troen om at den ville passe perfekt i rammen. Det gør den ikke. Den eksisterende rist har runde hjørner og siderne er bukket ned, så den får noget højde. Jeg vil skyde på den er 5-7mm høj. Den nye rist har skarpe 90 graders hjørner der gør den lige præcist ikke passer i rammen og er kun 2mm høj.

Nå. Hvad faen gør man så?

Jeg ved ikke nok om opbygningen af afløb til at vide hvor/hvordan rammen til en rist sidder fast og om det er en integreret del af resten af afløbet, som ikke "bare lige" udskiftes. Er der nogen der kan hjælpe med at svare på det?

Jeg ved at afløbet ikke er lavet korrekt (synlig betonkant) og jeg er klar på at fjerne både beton og fuge, for at få den eksisterende ramme op, men ikke hele afløbet. Det kræver selvfølgelig også at jeg så har en ny ramme at sætte i.

Jeg har spurgt producenten af den nye rist, som fortæller mig at de har en "overdel" man kan købe, hvor der er en ramme til risten. Her er problemet at jeg tror at overdelen vil ramme det eksisterende afløb. Der er i hvert fald ikke plads til at det bliver ført ned i afløbet, da begge er 110mm.

Er der nogen der kan hjælpe med lidt afklaring? Jeg har vedhæftet billeder af både overdelen og mit eksisterende afløb.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har et purus afløb, og derfor skal du også have en purus rist. De er nemlig lidt rundt i hjørnerne. 
Purus laver disse riste - nogle af dem er dog uforholdsmæssige dyre
https://www.purus.dk/product-category/pudesignedfloorgullies/pupurussquare/

Dit sidste billede ligner Blucher afløb, hvilket er mere skarp kantet. 
Hvis du ikke flytter ristens placering, tænker jeg ikke en ny rist vil hjælpe på placering .

På vores ene badeværelse har vi sådan en rist som vi står på., når vi tager brusebad har dog ikke bemærket at det larmer.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan se at man kan også få noget i plast, det må være optimalt - hvis lyden altså kommer fra risten og ikke afløbet under.

Jeg kan se at det meste bliver solgt med ramme. Er der ikke riste, der blot passer i en gammel ramme?
Hej igen,
Spørgsmålet er - eller var - hvordan opbygningen af et gulvafløb er. Om jeg kan forvente at hvis jeg hakker mørtlen af under og rundt om risterammen, så kan denne tages op og udskiftes, eller om den sidder fast til resten af afløbet?

Jeg stod i går og undersøgte det lidt. Jeg kunne faktisk høre en markant dæmpning af lyden, når jeg satte min fod på selve risten. Det har jeg aldrig lagt mærke til før - jeg plejer nemlig altid at undgå at stå på den. Så er spørgsmålet hvorfor lyden dæmpes så markant? Hvad er det ved risten der gør at den larmer så meget uden tryk fra min fod? Og kan man lave en permanent løsning med en form for tryk?
Jeg har lavet en kort video af det: https://youtube.com/shorts/831te1QImTM?feature=share
Og jeg bliver nødt til at skuffe jer: man kan ikke se min nøgne krop :)

Min oprindelige plan var at udskifte risten med en blücher copenhagen square, fordi jeg tænkte det var lyden fra dråberne der "rejste" ned i afløbet og gav genlyd. Min plan var at lime sådan noget gummi på undersiden af disken, som man også bruger på ydersiden af køkkenvaske, for at dæmpe lyden. Jeg har vedhæftet et billede af risten.

Med min nye udersøgelse og viden står jeg helt på bar bund igen og ved ikke om det er muligt at dæmpe lyden permanent med min nuværende rist. Jeg håber på hjælpe fra jer mere vise mennesker :)
Ja, det lyder som om at lyden kommer fra huset omkring vandlåsen. Har du prøvet at holde foden på i en af de andre sider, eventuelt hælen på midten, så du er sikker på at det ikke er fordi du ændrer vandets løb.

Er vandlåsen af stål eller plastik? Normalt kan den trækkes ud.
Annonce
GodeVen: vandet der larmer, kommer oppefra og lander ned på risten. Larmen kommer fra at vandet lander på risten, ikke at vandet lander i vandlåsen, så jeg tror ikke det gør nogen forskel hvordan min fod vender.

Vandlåsen er af plastik og kan trækkes ud. Det kunne være interessant at prøve at trække den ud og se om det ændrer på lyden
Man hører en tydelig rungende lyd, det er utvivlsomt resonans fra rummet under risten. Hvis du fjerner vandlåsen vil lyden (og lugten) helt sikkert ændre sig. 
Der findes en sprøjtedæmper til Purus afløb, måske den kan afhjælpe problemet ???

Vi prøver igen, i morgen --
Lyden kommer nok fra selve risten, og rummet under virker som kassen på guitar, altså som forstærker.
En rist af plastik vil ikke kunne genere en syngende lyd som en metalrist.

Man kan fjerne lyden fra risten ved at smøre den på bagsiden med et tungt tjæremateriale. Det er den metode, der bruges i biler, til at fjerne svingninger fra metalplader. Men det er nok ikke sagen ved en gulvrist, hvor materialet kan falde ned i afløbet. 
Man kunne også forsøge at bukke kanterne på den eksisterende rist lidt til så den ikke sidder i spænd i rammen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis