Udskiftning af rist i gulvafløb

Davs,  
I vores bad er gulvafløbet placeret lige hvor man skal stå. Det betyder at vand, der løber ned ad kroppens lemmer og samles til en stråle der minder om en halvt åben vandhane, rammer lige ned på risten og larmer. Det er irriterende at høre på.
I min iver efter at løse problemet, købte jeg en ny rist i samme mål som den eksisterende, i troen om at den ville passe perfekt i rammen. Det gør den ikke. Den eksisterende rist har runde hjørner og siderne er bukket ned, så den får noget højde. Jeg vil skyde på den er 5-7mm høj. Den nye rist har skarpe 90 graders hjørner der gør den lige præcist ikke passer i rammen og er kun 2mm høj.

Nå. Hvad faen gør man så?

Jeg ved ikke nok om opbygningen af afløb til at vide hvor/hvordan rammen til en rist sidder fast og om det er en integreret del af resten af afløbet, som ikke "bare lige" udskiftes. Er der nogen der kan hjælpe med at svare på det?

Jeg ved at afløbet ikke er lavet korrekt (synlig betonkant) og jeg er klar på at fjerne både beton og fuge, for at få den eksisterende ramme op, men ikke hele afløbet. Det kræver selvfølgelig også at jeg så har en ny ramme at sætte i.

Jeg har spurgt producenten af den nye rist, som fortæller mig at de har en "overdel" man kan købe, hvor der er en ramme til risten. Her er problemet at jeg tror at overdelen vil ramme det eksisterende afløb. Der er i hvert fald ikke plads til at det bliver ført ned i afløbet, da begge er 110mm.

Er der nogen der kan hjælpe med lidt afklaring? Jeg har vedhæftet billeder af både overdelen og mit eksisterende afløb.
Davs,   I vores bad er gulvafløbet placeret lige... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH: Respekt. Det hjalp. Hvordan fanden vidste du det?
Gav bare mening ud fra optagelsen.
Du slipper så nok bare stadig ikke for det store indgreb for at få fikset dit afløb.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg må genoplive denne tråd og trække i land @BOFH - efter nærmere undersøgelse kan jeg konstatere at det hjalp, men ikke lige så meget som ønsket.
Jeg vil forsøge at undersøge om det gør en forskel på lyden at tage vandlåsen ud. Jeg har også overvejet om man kan lime noget fast til selve afløbet (orange), som vil opfange lyden - det skal selvfølgelig kunne tåle at blive vådt.

@BOFH, hvad mener du med din sidste kommentar: "Du slipper så nok bare stadig ikke for det store indgreb for at få fikset dit afløb."?

Det var ift at få afløbet fikset så der ikke er synlig beton.
I min bog er det ikke en farbar vej at spekulere i løsninger med at tage vandlås ud, så bliver det bare en anden af dine sanser der bliver generet...

/BOFH 

aah, ja, selvfølgelig.
Korrekt, det er jeg bevidst om, det var mere om man kunne udskift vandlåsen med en anden model eller en lavet i andet materiale, hvis dette havde den ønskede effekt.
Annonce
Tror at ingen af delene kan lade sig gøre uden at lave et indgreb i gulvkonstruktionen.
Dybest set er problemet jo nok som tidligere beskrevet af Godeven, at faldhøjde og udformning får det til at virke som en højtaler.
Ift at dæmpe selve risten kan man måske lime noget på undersiden af den for at dæmpe dens svingninger men det ændrer ikke ved selve problemet.

/BOFH 

For nogle vandlåse kan man få en ekstra indsats der søger at forhindre det sprøjter op gennemristen. De skulle også tage en del lys fik jeg at vide fra Blucher.

Mht at vand drypper direkte ned og larmer kunne en rist hvor hulelr ser sider i siden/kanterne måske reducere lyden lidt? Så vanden komemr ne di vandlåsen fra gulvet og fra siden istedte for direkte oppefra med høj fart.

En silikoneliste som risten hviler i vil sikkert også dæmpe lidt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis