Geyser posteventil utæt

Hej,

Nu er det nr 2 jeg prøver at montere, men ventil lukker ikke til og der løber lidt vand ud konstant udenfor. Er jeg bare uheldig at begge nye er utætte i pakning eller har jeg monteret det forkert?

Ifølge tegning skal indevendigt studs pege ned af og får at det kan passe, har jeg monterer vand tilførsel fra siden. Men det burde da ikke være fejlen?
Jeg har haft tape på røret da jeg puttede det igennem murhul, så der er ikke skidt i røret.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har ikke betydning om indvendig fitting er monteret lodret eller vandret.
Hvis ventil drypper har du sandsynligvis monteret den forkert. Husk i den forbindelse at længdeforholdet af yderrøret og inderrøret er vigtigt. Hvis yderrøret er for langt i forhold til inderrøret vil den dryppe da ventil sædet ikke bliver trykket i bund på inder fitting. 
A) Har du sikret at aftapnings ventilen var fuldt åben da du monterede inder fitting ?
B) Har du sikret at inder fitting er monteret helt i bund på yderrør ?
C) Evt afkort yderrøret med 2-3 mm så du sikrer at lukke ventilen kommer helt i bund. 
Der stod i manual at det jeg skulle skære af i længden på yderdør skulle være det samme som i inderrør. Det har jeg også gjort, men inderrør med fjeder stikker 2-3 cm længere ud ind yderdør. Skal fjeder ikke helt ind i bunden af vinklen hvor den skrues fast? Måske har jeg ikke åbnet helt op for aftapningsventilen. Så hvis den er helt åben, skal inder og yderrør have samme længde incl fjederen?
Kan det være vinklen der går imod væggen før den er i bund?
Hvis du har skåret det samme af i begge rør burde det passe men for at sikre at ventil sædet kommer helt i bund på indvendig fitting skal du lade yderhanen stå åben når der samles samt få fitting helt i bund på yderrør. På den måde vil du kunne sikre at ventilsæde kan komme helt i bund og lukke.
Hvis du derimod har samlet systemet med aftapning systemet i lukket position er det svært for dig at få indvendig ventil helt på plads så du lukker komplet.
Som jeg skriver kan du evt tage et par mm yderligere af udvendig rør for at sikre at ventil sæde bliver helt presset i bund hvis det ikke er nok at skille af og samle igen som ovenstående. 

Mange tak jeg prøver at følge dit råd og ser om det lykkedes 👍
Annonce
Det lykkedes ikke at holde det tæt. Jeg havde savet nøjagtig samme mål på både inder og yderdør fra start. Prøvede at tage yderligere 2-3 mm af yderrør uden held desværre. Så har smidt det retur igen. 
VIl anbefale du fik en aut. VVSer til det. Så bliver det også lovligt ;-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Så er der mindst 1000 kr. væk, så fører et rør ud med kuglehane. Det virker fint og kan lukke for vand på indevendig side.

Nu har jeg selv trukket rør til gulvvarme i 7 kredse, sat shunt og styring op og justeret alt til og det sidder lige i skabet. Så skulle da være underligt hvis jeg ikke kan sætte en vandhane op😅
Haderslev1234 skrev den 18-09-2025 19:50:06

Så er der mindst 1000 kr. væk, så fører et rør ud med kuglehane. Det virker fint og kan lukke for vand på indevendig side.

Nu har jeg selv trukket rør til gulvvarme i 7 kredse, sat shunt og styring op og justeret alt til og det sidder lige i skabet. Så skulle da være underligt hvis jeg ikke kan sætte en vandhane op😅

Altså de udfordringer du møder kunne jo tyde på en professionel bør komme på banen ;-)
Og det er jo ikke lovligt at arbejde med den fast vandinstallationen selv.

Vandskader er sure.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Nu har jeg fået fat i en ny hane.
Som jeg forstår tegning, så skal indervæg stikke 5-6.5 mm ud over yderdør når hane er helt åben?

Der er vist at inderrør skal skæres af på den side der vender ind mod ydermur? Der sidder jo en støtte og den må vel ikke skæres væk?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis