Ny træ facade til sommerhus

daw

Vi skal i gang med at skifte facade beklædning på vores 63m2 stor sommerhus.

Men vi er meget i tvivl om hvilken type vi skal vælge?

En kammerat sag at det ville være smart at sætte dem vandret, fordi det altid er det nederste beklædningsbrædder som råder, og på denne måde er de nemmer at skifte ?

Huset er med sort tagpap og vi overvejer at male huset rødt det. 

Hvilken beklædning ville i vælge ?

Mvh Christian
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken beklædning er der på idag ?
Jeg ville lodret trykimprægneret profilbrædder (Mellemstern brædder)
Hvis det laves rigtigt, og der ikke sprøjter vand på på beklædningen rådner det ikke i bunden, rådner det i bunden vil bundremmen jo også rådne væk.

Vi prøver igen, i morgen --
1: Sæt dem lodret og sørg for god afstand mod jord så op sprøjt ikke holder brædderne konstant fugtige. 
2: Sørg for rigeligt udhæng og en effektiv tagrende.
3: Læg pigsten langs fundamentet med rigelig fald så vand ledes hurtigt væk.

ad1: Monter brædderne med rodenden ned. Det sikrer bedst mod vand uanset hvad brædderne males med.
je_ns skrev den 14-09-2025 19:52:24

Hvilken beklædning er der på idag ?
Jeg ville lodret trykimprægneret profilbrædder (Mellemstern brædder)
Hvis det laves rigtigt, og der ikke sprøjter vand på på beklædningen rådner det ikke i bunden, rådner det i bunden vil bundremmen jo også rådne væk.

Profilbrædder, men uden ventilation, så når jeg monter en ny facade + vinduer ville jeg nok ligge lidt ekstra isolering i og klemlister.

​Men hvilken type der er jo mange forskellige slags træsorter ​og ​måder 2-1, profilbrædder
Det kan laves på mange måder. Er træet løftet fri af terrænet, og huset bygget med udhæng holder stort set alle løsninger i rigtig mange år.
Personligt syntes jeg trykimpregnerede profilbrædder er den tarveligeste løsning.

Her er en løsning jeg lavede for nogle år siden. Det vigtigste er det passer til huset.
Brædder i 25x150 mm douglass. Spåner i lærk.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Profilbrædder er ikke optimalt. 1 på 2 giver langt mere holdbart resultat bare du ikke vælger brædder der er tyndere end 1" som under danske forhold sikrer bedst udtørring i årene fremover.

Alle brædder monteres med marvsid udad. Overlæggene bør dække over mindst 1". Det sikre at ved et pludseligt skybrud trænger der ikke vand mellem overlæggene og dækbrædderne.

Inden du monterer dækbrættet vil jeg anbefale du maler de underliggende brædder. Så slipper du for lyse sprækker når træet er tørrest. 

PS: Ved at slibe let inden der males undgår du algevækst på brædderne. Skulle de komme, fjernes de let med brun sæbe, en opvaskebørste og vand fra haveslangen.
For en ordens skyld, vil jeg gøre opmærksom på at BR18, har krav til isolering af sommerhus. Hvis man sætter beklædning på facaden, skal de isoleringskrav overholdes.

§ 283 siger at kravet til ydevægge i sommerhuse er 0,25 W/m²K (ca. 150 mm isolering). 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også