Termostater til gammel gulvvarme

Hej
Vil vil gerne skifte disse termostater til gulvvarmen. De har tal 1-5, så vi tænker ikke det er returventiler. Vi er lidt i tvivl om hvilke vi skal anskaffe, da vi tidligere har fået at vide, at de skulle skiftes til FJVR returtermostater. Er der nogen der har forstand på det?
På forhånd tak :-)
Hej Vil vil gerne skifte disse termostater til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi fik vejledning fra en bygningskonstruktør, da vi købte huset som rådede os til at skifte til nyere termostater, for at spare på varmeregningen. Det var vist kun tilløbsventilerne han snakkede om. Men er det en returventil, når pilen peger ned og der kun er tal 1-5 på termostaten? 
Det er sikkert en returventil med den beskrevne indstilling. Jeg fik lavet ny gulvvarme for 4 år siden med en lignende ventil, og det fungerer fint. Virker din gulvvarme ikke?

fase
Jo det virker skam fint. Jeg havde bare hørt, man kunne spare lidt ved at skifte termostaterne ud til nyere..
10tommelfingret skrev den 23-09-2025 15:41:04

Jo det virker skam fint. Jeg havde bare hørt, man kunne spare lidt ved at skifte termostaterne ud til nyere..

Det kan være et generelt forslag han/hun er kommet med. Har du fx en smart termostat ved et vidue kan du få automatisk sækning på en radiator(fremløb)når du fx lufter ud så den ikke bare skruer op.

Hvis du skal have bedre regulering skal reguleringen sker via temperaturen i rummet - i stedet for temperaturen i vandet. Det er et krav i dag når der bygges nyt hvor der så også er seperate kreds og pumpe med shunt så fremløbsbtemperaturen er langt lavere og med højere flow. (husker jeg forkert må andre endelig korrigere mig)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hvis den nuværende termostat holder temperaturen uden de store udsving, vil en ny termostat ikke kunne spare noget.

I stort set alle annoncerer for termostater er der flettet en linje ind om at nye termostater kan spare på energien. Men sandheden er, at der kan kun spares, hvis de gamle åbner for for varmen, når det ikke er nødvendigt. Smart termostater, kan hvis de bruges forkert, øge udgifterne til varme, så smart termostater er ikke automatisk en besparelse.
Ok. Tak. Så tror jeg bare vi lader dem være.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis