Stort drivhus skæres ned

Hej, jeg skal nedtage et stort drivhus, med jernspær der er lavet af rør af forskellig diameter (op til ca 10cm i dia).
Alt glas er nedtaget.
Jeg har indtil videre brugt en bajonet sav med metal klinger, men tænkte på om en plasma skærer ville være hurtigere/bedre. Nogen der har en mening om det?
Tak
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja plasma ville være hurtigere og bedre. Men ilt og gas skærebrænder vil være det oplagte. Det kommer an på hvad du kan få adgang til. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja en plasmaskære kunne være en mulighed, men kunne du ikke få en skrothandlet til at hente det hele, hvor i landet så er der nok nogle der kender en god skrothandler.

Hvis du kikker efter en plasmaskære kan jeg anbefale at købe den her de giver 7 års garanti, og har serviceværksted i Tyskland, der er hurtig levering og god kontakt hvis man skriver til den koster 1690 kr. med fragt, men køb nogle ekstra dyser med til den, når man skære "skrot" kan det godt være hård ved dem, og husk den også kræver trykluft. ​LINK​​​

Dog vil ​jeg anbefale du bruger 750 kr. mere og køber denne her som har Pilot tænding, som betyder du ikke skal ind og røre emnet med skæredysen, for at starte skæringen. ​​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 14-09-2025 09:18:45

Ja en plasmaskære kunne være en mulighed, men kunne du ikke få en skrothandlet til at hente det hele, hvor i landet så er der nok nogle der kender en god skrothandler.

Hvis du kikker efter en plasmaskære kan jeg anbefale at købe den her de giver 7 års garanti, og har serviceværksted i Tyskland, der er hurtig levering og god kontakt hvis man skriver til den koster 1690 kr. med fragt, men køb nogle ekstra dyser med til den, når man skære "skrot" kan det godt være hård ved dem, og husk den også kræver trykluft. LINK

Dog vil jeg anbefale du bruger 750 kr. mere og køber denne her som har Pilot tænding, som betyder du ikke skal ind og røre emnet med skæredysen, for at starte skæringen. LINK

Jeg har også tænkt på at ringe til en skrot handler. Men jeg har også lyst til at bruge noget af alt den jern der er, til forskellige projekter. 

Tak for link, jeg syns den maskine med pilot tænding ser spændende ud. Rimelig pris også.
Fedt du tog dig tid til at hjælpe. 👍 

Hvorfor bruger du ikke bare en motherfucker stor vinkelsliber, læderhandsker og beskyttelsesbriller? Hvorfor gøre en simpel opgave til en akademisk øvelse der ender med at koste det blå ned fra himlen?  
Jeg er fuldstændig enig med Rantzau. En plasmaskærer er et lækkert stykke værktøj, men en stor vinkelsliber og en kasse skæreskiver koster en brøkdel.

Plasmaskæreren skal bruge både 13 A strøm og trykluft som du skal have trukket med ud i marken. En alm. tynd forlængerledning er ikke nok.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Ja, vinkelsliber virker. Brug de tynde skiver - dem på ca. 2-2½ mm.
Rantzau skrev den 14-09-2025 18:45:39

Hvorfor bruger du ikke bare en motherfucker vinkelsliber, læderhandsker og beskyttelsesbriller? Hvorfor gøre en simpel opgave til en akademisk øvelse der ender med at koste det blå ned fra himlen?  

Ja det ku da oz være en mulighed. Jeg har en stor vinkel sliber, tror den tager 250mm skiver. 

Jeg ku da prøve at skære et stk spær ned med den og se hvordan den går. Har masser af handsker og beskyttelses grej. 👍
Ok gutter. Tak for input. Jeg prøver mig lidt frem.
Det var godt nok et lidt større drivhus end forventet. Det bliver du aldrig færdig med.

Få fat i en skrothandler der selv skærer det ned med en skærebrænder.

Selvbygger med stort S. 
En vinkelsliber til så stor en opgave - tror du skal glemme det. Når rør på op til 10 cm skal skæres over med vinkelsliber kræves, der gode arbejdsforhold, hvor rørene er aflastet, og man skal stå godt og sikkert. En stor vinkelsliber er absolut ikke ufarlig, der skal virkelig holdes fast.
Jeg kender ikke plasmaskæreren, men mener at røg og skærestøv er ret giftigt. Det er røg fra skærebrænder også, men i langt mindre grad. Begge dele kræver god ventilation. Jeg har tidligere brugt skærebrænder, dejligt stykke værktøj og relativt støjfrit. 

Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis