LK PIR sensor med korrespondance

Hej LDS  

Jeg har forsøgt selv og forsøgt ud fra tidligere tråde, men nu opgiver jeg snart  

Mit skur er indrettet således der er en dør i hver ende og ved hver dør en stikkontakt samt to tangenter.
De to tangenter styrer to lamper, så når jeg skal ind i skuret tænder jeg begge tangenter (dette er lavet med henblik på at kunne dele skuret op på sigt). 

Jeg har anskaffet mig en LK PIR sensor (506D6312) med tanke om at kunne erstatte den ene ende (to tangenter) og fortsat beholde to tangenter i den anden ende. Tangenterne bliver reelt overflødige da PIR sensoren tænder når begge døre åbner.

Billede 1 viser hvordan tangenterne ser ud ved dør 1.
Billede 2 viser hvordan tangenterne ser ud ved dør 2.
Billede 3 viser mit forsøg på at installere PIR sensor ved dør 1. (Her har jeg hentet en blå (nul) ledning fra stikkontakten under).

Problemet er dog, at sensoren både tænder og slukker lyset ved bevægelse. Og når jeg forsøger at overstyre sensoren med knapperne, kræver det hele tiden to tryk. Hvad gør jeg forkert?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din PIR føler er udstyret med en timer, så efter udløbet tid slukker den. Efter beskrivelsen er der en kontakt på sensoren til at tænde lyset. Sensoren tænder begge kronekontakter Det er ikke korrespondance. Når du skal overstyre sensoren, skal du tænde lyset på en af afbryderne og huske at slukke igen.

fase
Men PIR sensoren bør holde lyset tændt hvis der er bevægelse og slukke lyset efter timeren er udløbet - det gør den ikke. Den tænder ved bevægelse og efter lidt tid slukker den ved bevægelse. Nogle gange tænder den og så kan jeg høre timeren forsøge at slukke lyset, men det sker ikke. Kun hvis jeg trykker på overstyringen. 

Jeg ønsker reelt bare at sensoren virker efter hensigten og behøver ikke afbryderne. 
¨Hvad mener du med at dukan høre timeren forsøger at slukke lyset? Hvis du vil have konstant lys, skal du trykke på overstyringen. 

fase
S. Fabrin skrev den 11-09-2025 09:34:05

¨Hvad mener du med at dukan høre timeren forsøger at slukke lyset? Hvis du vil have konstant lys, skal du trykke på overstyringen. 

Der lyder altid et klik fra sensoren når den registrer bevægelse. Det klik hører jeg når jeg åbner døren, hvorefter lyset tænder som det skal. Samme klik hører jeg når den slukker lyset imens jeg er i skuret og bevæger mig. Den både tænder og slukker på bevægelse. 

Jeg vil have konstant lys imens jeg er i skuret og bevæger mig - det er hele meningen med sensoren.

Det vil være en stor hjælp hvis du eller en anden kan hjælpe med at forklare hvordan ledningerne skal sættes korrekt i både PIR sensoren og evt. afbryderen ved dør 2 (hvis den overhovedet skal bruges..).
Lyder som du har koblet pir sensoren til et kiprelæ. Sad der fjedre under de oprindelige tangenter? 
Annonce
jenshøj skrev den 11-09-2025 12:27:31

Lyder som du har koblet pir sensoren til et kiprelæ. Sad der fjedre under de oprindelige tangenter? 

Ja, der var fjedre under de oprindelige tangenter. Men jeg har kun ét relæ til al udendørs strøm, herunder skuret og dets belysning. 

Hvordan kommer jeg videre?  
Det du vier her sidst er gruppeafbrydere, altså sikringer.
Når nu der var fjedre under tangent på afbryder så er det med kiprelæ tænding. Den skal du have fundet og afmonteret. Det er den du kan høre sige klik, så du må gå efter lyden. Det kan ikke køre sammen med PIR føler. Kiprelæ vil netop skifte stilling hver gang PIR aktiveres. Så hver anden gang går ind i skuret kommer der lys og hver anden gang slukkes der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kip-relæ kan være placeret i dåsen over lampeudtag.
Ganske rigtigt, der sad et kip-relæ i dåsen (stikkontakten) under lampeudtaget. 

Jeg har afmonteret den, men jeg kan dog fortsat konstatere at den tænder og slukker hver anden gang, ligesom jeg fx skal trykke to gange på overstyring-knapperne på PIR sensoren før den reagerer. Nu er det til gengæld kun det ene lys som lyser.

Eksempel: 
  1. Jeg åbner døren, hvorefter PIR sensoren aktiveres (klik) og det ene af de to lys tænder.
  2. Efter timeren er udløbet, lyder et klik fra PIR sensoren, men intet sker. 
  3. Så snart jeg aktiverer PIR sensoren (ved bevægelse) lyder et klik igen og så slukker lyset. 
Måske det snart er på tide at tilkalde elektrikeren, men for filan - lysten til at gøre det selv er størst, men bøvlet  
Efter din beskrivelse tyder det på at du har misforstået virkemåden på et kiprelæ. Funktionen er kort, at en impuls tænder lyset og næste impuls slukker kyset. Det passer med din beskrivelse af funktionen med PIR sensoren. I dit tilfælde ville jeg fjerne enten PIR sensoren eller kip relæet. Hvis du fjerner PIR føleren kan du beholde kiprelæet og bruge dine afbrydere med fjedre til at styre kip relæerne.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis