S. Fabrin skrev den 16-09-2025 14:31:34
Det er muligt jeg har misforstået virkemåden, men nu da jeg har fjernet kip-relæet virker PIR sensoren stadig ikke efter hensigten.
Hvad mener du med at PIR sensoren ikke virker efter hensigten? PIR sensoren virker på den måde, at den tænder ved bevægelse og efter udløbet af forsinkelsen slukker den igen. Hvis du vil have konstant lys, bliver du nødt til at påvirke systemet ved at påvirke afbryderen i sensoren med en afbryder f.eks. den der er i sensoren til konstant lys.
Mit ønske er, som jeg skriver længere oppe, at sensoren virker efter hensigten (automatisk tænd og sluk lys) og jeg ikke behøver at bruge tangenterne manuelt.
Sensoren virker, som den skal ved at tænde lyset ved bevægelse og slukke efter udløbet af tidsforsinkelsen. Hvis du vil have lyset tændt i længere tid, bliver du nødt til at fortælle sensoren, at lyset skal være tændt hele tiden, ved at påvirke kontakten på sensoren.
Du bliver nødt til at finde dig i funktionen af kiprelæer og PIR sensorer.
Du har ret i at PIR sensoren bør virke som du beskriver det, men det gør den ikke.
Min PIR sensor tænder ved bevægelse og efter udløbet timer, imens jeg står stille for at teste den, klikker den bare - lyset er stadig tændt. Når jeg så bevæger mig igen, klikker den og slukker lyset. Det ved jeg med sikkerhed ikke er meningen. Derudover er det kun den ene af mine to lamper som lyser nu.
Jeg kan holde lyset tændt udover timeren ved at bevæge mig konstant, men så snart jeg står stille klikker den bare - lyset er stadig tændt. Ved næste bevægelse slukker den lyset.
Som beskrevet tidligere virker det som om den hele tiden skal have to "instrukser".
Bevægelse > "Klik" > Lys tændes
Stilstand som udløser timeren > "Klik" > Intet sker
Bevægelse > "Klik" > Lys slukkes
ev elmand skrev den 16-09-2025 19:07:57
På dit sidste billede ser jeg et kiprelæ som hænger ud af dåsen, men stadig er monteret.
Det er netop det kip-relæ (Urmet Mtr500e) jeg fandt og afmonterede med den eneste forskel at nu er det kun den ene af mine to lamper som lyser Billederne er taget for at vise den (rækkefølgen af billederne bør nok være omvendt).
Beklager jeg ikke er bedre til at udtrykke problemet, men jeg har nu en aftale med en elektriker på fredag - hvis jeg ikke når at pille ved det inden da
Udgangspunktet, før PIR sensoren blev forsøgt installeret, er en dør i hver ende af skuret og ved hver dør en stikkontakt samt en dobbelt korrespondanceafbryder (dobbelt fjedre kontakt).
De to tangenter styrer to lamper, så når jeg skal ind i skuret tænder jeg begge tangenter (dette er lavet med henblik på at kunne dele skuret op på sigt).
Imens jeg skrev dette indlæg, slog det mig, at der sikkert var et kip-relæ i den anden stikkontakt ved den anden dør - det var der! Efter jeg fjernede den slukkede alt lys og PIR sensoren virker ikke mere (den klikker, men tænder slet ikke). That's it - jeg giver op Det er ganske enkelt uden for min formåen Jeg må vente til elektrikeren kommer fredag.