LK PIR sensor med korrespondance

Hej LDS  

Jeg har forsøgt selv og forsøgt ud fra tidligere tråde, men nu opgiver jeg snart  

Mit skur er indrettet således der er en dør i hver ende og ved hver dør en stikkontakt samt to tangenter.
De to tangenter styrer to lamper, så når jeg skal ind i skuret tænder jeg begge tangenter (dette er lavet med henblik på at kunne dele skuret op på sigt). 

Jeg har anskaffet mig en LK PIR sensor (506D6312) med tanke om at kunne erstatte den ene ende (to tangenter) og fortsat beholde to tangenter i den anden ende. Tangenterne bliver reelt overflødige da PIR sensoren tænder når begge døre åbner.

Billede 1 viser hvordan tangenterne ser ud ved dør 1.
Billede 2 viser hvordan tangenterne ser ud ved dør 2.
Billede 3 viser mit forsøg på at installere PIR sensor ved dør 1. (Her har jeg hentet en blå (nul) ledning fra stikkontakten under).

Problemet er dog, at sensoren både tænder og slukker lyset ved bevægelse. Og når jeg forsøger at overstyre sensoren med knapperne, kræver det hele tiden to tryk. Hvad gør jeg forkert?
Hej LDS    Jeg har forsøgt selv og forsøgt ud... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 16-09-2025 09:52:00

Efter din beskrivelse tyder det på at du har misforstået virkemåden på et kiprelæ. Funktionen er kort, at en impuls tænder lyset og næste impuls slukker kyset. Det passer med din beskrivelse af funktionen med PIR sensoren. I dit tilfælde ville jeg fjerne enten PIR sensoren eller kip relæet. Hvis du fjerner PIR føleren kan du beholde kiprelæet og bruge dine afbrydere med fjedre til at styre kip relæerne.

Det er muligt jeg har misforstået virkemåden, men nu da jeg har fjernet kip-relæet virker PIR sensoren stadig ikke efter hensigten.

Mit ønske er, som jeg skriver længere oppe, at sensoren virker efter hensigten (automatisk tænd og sluk lys) og jeg ikke behøver at bruge tangenterne manuelt. 
Det er muligt jeg har misforstået virkemåden, men nu da jeg har fjernet kip-relæet virker PIR sensoren stadig ikke efter hensigten.
Hvad mener du med at PIR sensoren ikke virker efter hensigten? PIR sensoren virker på den måde, at den tænder ved bevægelse og efter udløbet af forsinkelsen slukker den igen. Hvis du vil have konstant lys, bliver du nødt til at påvirke systemet ved at påvirke afbryderen i sensoren med en afbryder f.eks. den der er i sensoren til konstant lys.

Mit ønske er, som jeg skriver længere oppe, at sensoren virker efter hensigten (automatisk tænd og sluk lys) og jeg ikke behøver at bruge tangenterne manuelt.
Sensoren virker, som den skal ved at tænde lyset ved bevægelse og slukke efter udløbet af tidsforsinkelsen. Hvis du vil have lyset tændt i længere tid, bliver du nødt til at fortælle sensoren, at lyset skal være tændt hele tiden, ved at påvirke kontakten på sensoren. 
Du bliver nødt til at finde dig i funktionen af kiprelæer og PIR ​sensorer.

fase
Du skriver, at du har fjernet kip-relæ. Hvis du fjerner et kiprelæ uden at lave andre ændringer, så vil du ikke have noget lys, da lamperne så ikke er koblet til. Det forklarer hvorfor dit ene lys nu ikke virker.

På første billede har du en kroneafbryder (2 forskellige tændinger). Dermed har du sikkert også 2 kip-relæer.
Det tyder på, at du har fjernet det forkerte.

Når du fjerner kiprelæ, skal det som var koblet til relæets orange ledning, kobles sammen med det som var forbundet til den hvide ledning. Hvis du ikke gør dette, vil lamperne blive koblet helt fra.
På dit sidste billede ser jeg et kiprelæ som hænger ud af dåsen, men stadig er monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 16-09-2025 14:31:34

Hvad mener du med at PIR sensoren ikke virker efter hensigten? PIR sensoren virker på den måde, at den tænder ved bevægelse og efter udløbet af forsinkelsen slukker den igen. Hvis du vil have konstant lys, bliver du nødt til at påvirke systemet ved at påvirke afbryderen i sensoren med en afbryder f.eks. den der er i sensoren til konstant lys.

Sensoren virker, som den skal ved at tænde lyset ved bevægelse og slukke efter udløbet af tidsforsinkelsen. Hvis du vil have lyset tændt i længere tid, bliver du nødt til at fortælle sensoren, at lyset skal være tændt hele tiden, ved at påvirke kontakten på sensoren. 
Du bliver nødt til at finde dig i funktionen af kiprelæer og PIR sensorer.

Du har ret i at PIR sensoren bør virke som du beskriver det, men det gør den ikke. 
Min PIR sensor tænder ved bevægelse og efter udløbet timer, imens jeg står stille for at teste den, klikker den bare - lyset er stadig tændt. Når jeg så bevæger mig igen, klikker den og slukker lyset. Det ved jeg med sikkerhed ikke er meningen. Derudover er det kun den ene af mine to lamper som lyser nu. 

Jeg kan holde lyset tændt udover timeren ved at bevæge mig konstant, men så snart jeg står stille klikker den bare - lyset er stadig tændt. Ved næste bevægelse slukker den lyset.

Som beskrevet tidligere virker det som om den hele tiden skal have to "instrukser". 
Bevægelse > "Klik" > Lys tændes
Stilstand som udløser timeren > "Klik" > Intet sker
Bevægelse > "Klik" > Lys slukkes

ev elmand skrev den 16-09-2025 19:07:57

På dit sidste billede ser jeg et kiprelæ som hænger ud af dåsen, men stadig er monteret. 

Det er netop det kip-relæ (Urmet Mtr500e) jeg fandt og afmonterede med den eneste forskel at nu er det kun den ene af mine to lamper som lyser   Billederne er taget for at vise den (rækkefølgen af billederne bør nok være omvendt).

Beklager jeg ikke er bedre til at udtrykke problemet, men jeg har nu en aftale med en elektriker på fredag - hvis jeg ikke når at pille ved det inden da  

Udgangspunktet, før PIR sensoren blev forsøgt installeret, er en dør i hver ende af skuret og ved hver dør en stikkontakt samt en dobbelt korrespondanceafbryder (dobbelt fjedre kontakt).

De to tangenter styrer to lamper, så når jeg skal ind i skuret tænder jeg begge tangenter (dette er lavet med henblik på at kunne dele skuret op på sigt). 

Imens jeg skrev dette indlæg, slog det mig, at der sikkert var et kip-relæ i den anden stikkontakt ved den anden dør - det var der! Efter jeg fjernede den slukkede alt lys og PIR sensoren virker ikke mere (den klikker, men tænder slet ikke). That's it - jeg giver op   Det er ganske enkelt uden for min formåen   Jeg må vente til elektrikeren kommer fredag. 

Annonce
Følg min vejledning ovenfor i hvad der skal forbindes sammen, når du fjerner kiprelæ.
jenshøj skrev den 16-09-2025 20:08:38

Følg min vejledning ovenfor i hvad der skal forbindes sammen, når du fjerner kiprelæ.

Det virker!!     Sikke en omgang, men glæden er da til at føle  

Tusind tak for jeres hjælp @jenshøj, ev elmand og S. Fabrin. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis