Hej fra en ny bruger - håber der er nogen hjælpsomme mennesker, som har input i forhold til bedste konstruktion :-)
Jeg planlægger at bygge et kombineret redskabsrum og drivhus samlet grundareal ca 280 x 370 cm (redskabsrummet udgør 1/3 af dette, drivhuset de resterende 2/3).
Det bliver en uisoleret konstruktion, intet gulv (men fliserbelægning), let tag, træbeklædning (klink). Ingen indvendig beklædning - udover evt. limtræ strategiske steder for at stabilisere konstruktion.
Med andre ord en relativt let konstruktion. Til gengæld genbruger jeg tre større - virkeligt fine :-) - sprossevinduer (112 x 173 cm, 12 cm dybe), som vel hver især vejer 80 kg. Det ene vindue bruger jeg som indgangsdør.
Jeg planlægger at montere en bundrem på nedstøbte stolpesko (tænker at gøre det i én arbejdsgang, hvor jeg klodser bundremmen op, så den er vandret - og med stolpeskoene monteret - og så fylder op med beton i hullerne). Pt. har jeg planlagt stolpesko (punktfundering) ved ankerpunkter for vinduer og døre - og så øvrige steder, så der maks er 125 cm mellem funderinger.
Det ene vindue skal som nævnt bruges som dør - men jeg vil stadig montere det ovenpå bundremmen som de andre vinduer (ja, jeg er klar over, at man så skal træde hen over et trin for at komme ind, men visuelt - og også højdemæssigt pga den begrænsede højde på 173 cm - hænger det bedre sammen). Jeg vil derfor gerne have bundremmen så lav som muligt (og så lavt som muligt over jorden, så trinnet ind i drivhuset ikke bliver for højt).
Håber nogen kan hjælpe mig med følgende:
1) Skal jeg bruge reglar eller spærtræ til bundremmen - og hvilke dimensioner bør jeg bruge? (jeg graver 'gerne' huller til flere punktfunderinger, hvis dét er vejen frem)
2) Jeg ønsker ikke at anvende trykimprægneret træ og planen er at lægge murfolie/pap i stolpeskoene samt at montere sokkelplader udvendigt på bundremmen. Er dette 'godt nok' til at sikre en OK holdbarhed?
3) Kan jeg 'snyde' lidt og fylde hullerne delvist op med grus, så der ikke skal blandes uanede mængder af stolpebeton (hullerne er gravet ned til de obligatoriske 90 cm)?
Og alle andre gode input eller tips modtages også gerne!
Bedste byggehilsner
Stine