Punktfundament - hjælp mig med at undgå 'rookie mistakes'! :-)

Hej fra en ny bruger - håber der er nogen hjælpsomme mennesker, som har input i forhold til bedste konstruktion :-)

Jeg planlægger at bygge et kombineret redskabsrum og drivhus samlet grundareal ca 280 x 370 cm (redskabsrummet udgør 1/3 af dette, drivhuset de resterende 2/3).
Det bliver en uisoleret konstruktion, intet gulv (men fliserbelægning), let tag, træbeklædning (klink). Ingen indvendig beklædning - udover evt. limtræ strategiske steder for at stabilisere konstruktion.
Med andre ord en relativt let konstruktion. Til gengæld genbruger jeg tre større - virkeligt fine :-) - sprossevinduer (112 x 173 cm, 12 cm dybe), som vel hver især vejer 80 kg. Det ene vindue bruger jeg som indgangsdør.

Jeg planlægger at montere en bundrem på nedstøbte stolpesko (tænker at gøre det i én arbejdsgang, hvor jeg klodser bundremmen op, så den er vandret - og med stolpeskoene monteret - og så fylder op med beton i hullerne). Pt. har jeg planlagt stolpesko (punktfundering) ved ankerpunkter for vinduer og døre - og så øvrige steder, så der maks er 125 cm mellem funderinger.

Det ene vindue skal som nævnt bruges som dør - men jeg vil stadig montere det ovenpå bundremmen som de andre vinduer (ja, jeg er klar over, at man så skal træde hen over et trin for at komme ind, men visuelt - og også højdemæssigt pga den begrænsede højde på 173 cm - hænger det bedre sammen). Jeg vil derfor gerne  have bundremmen så lav som muligt (og så lavt som muligt over jorden, så trinnet ind i drivhuset ikke bliver for højt).

Håber nogen kan hjælpe mig med følgende:
1) Skal jeg bruge reglar eller spærtræ til bundremmen - og hvilke dimensioner bør jeg bruge? (jeg graver 'gerne' huller til flere punktfunderinger, hvis dét er vejen frem)

2) Jeg ønsker ikke at anvende trykimprægneret træ og planen er at lægge murfolie/pap i stolpeskoene samt at montere sokkelplader udvendigt på bundremmen. Er dette 'godt nok' til at sikre en OK holdbarhed?

3) Kan jeg 'snyde' lidt og fylde hullerne delvist op med grus, så der ikke skal blandes uanede mængder af stolpebeton (hullerne er gravet ned til de obligatoriske 90 cm)?

Og alle andre gode input eller tips modtages også gerne!

Bedste byggehilsner
Stine

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
For at starte med det sidste, nej du kan ikke snyde på den måde, kun ved at grave smalle huller kan du spare på beton. Det er ikke nødvendigt at købe stolpebeton. Hvis du har grus så er det bare at blande cement i det og du har beton. Nå ja nu kommer det an på hor du bor. Her i Jylland kalder vi det grus når det drejer sig om sten materiale ig sand når det er uden sten. Det man kalder støbemix er en blanding og forholdet 1 : 8 er fint til det formål
Skal man grave så dybt er det godt at grave lidt ned hvor man kan stå. Så bliver hullet lidt stort øverst til den ene side, og du kan sætte en plade ned og så komme skiftevis med beton på den ene side og stampe jord på den anden side, og trække pladen op efterhånden. 
Det er ganske fint med 94 x 45 reglar også selv om de "ligger ned". Det pap du planlægger.
Den tagpap du planlægger i stolpesko har ingen virkning, da jernet ikke kan trække fugt op. 
Hvis du blot har bundrem fri af jorden, så holder den i mange år. Vil du forbedre den noget så kan du male den før montering med linolie maling eller trætjære. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du bore hullerne med et jordbor, krævet det ikke ret meget beton..

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også