Lys på anhænger til 4 hjulet handicap elscooter

Jeg har fået til opgave at lave udtag til lys til en anhænger på handicap elscooter. Min plan er at bruge hjælperelæer.
Baglys og stoplys har samme ledning (plus og minus). Scooteren er 24 volt. Spænding på bag- og stoplys (samme pære)  ledningen er alm. baglys = 6 volt, stoplys = 12 volt. Den er født med ledlys. MIn tanke var at sætte relæer med optocopler til henholdsvis stop- og baglys, og på den måde koble 24 volt standard baglygter (ledlygte fra Biltema).
Jeg kan ikke helt regne ud hvordan jeg får det ene relæ til at tænde når der er 6 volt ( baglys) og det andet til at tænde ved 12 volt (stoplys) . De skal kunne ære tændte samtidig.
Som det er nu virker det lidt lige som en bil; alm. lys = baglys, kraftigt lys = stoplys.

Er der nogen der ku give et vink i den rigtige retning ville jeg blive glad.
MVH Peter
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Punkt 1. Er du sikker på at elscooteren har 24V  forsyning og 6V til baglys og 12 V til stoplys? Har du målt spændingerne?
I en bil er baglys og stoplys lavet ved at have en pære med to glødetråde. En på 5W og en på 21W. 
Hvordan måler du spændingerne på 6V og 12V? De skal sikkert måles i forhold til stel.

fase
Hvad er det for en scooter ? 3-4 eller kabine ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Pærer til bil / trailer er normalt 12V Til lastbiler der det 24 V 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis det er som du skriver, med to forskellige spændinger til lys og bremselys, kan du blot købe en scooterbaglygte og montere den på traileren. Så skal der kun førers to ledninger over.  
Det er selvfølgelig rigtigt, men baglygte er en ting der skal bestilles hjem og er ret dyr.
Jeg har forestillet mig at bruge 2 optokoblede relæer. Et på 5volt og et op 12 volt. 5 volt relæet ville jeg forsyne via en 7805 ( 5 volt spændingsregulator) så når man tænder lyset (6volt), så aktiveres 5 volt relæet. Hvis man tænder stoplys (12 volt) ativeres 12 volt relæet. Ved hjælp af relæerne kan jeg selv vælge hvilken type lygter jeg vil bruge.
Forsyningsspændingen på scooteren er 24 volt (2 stk. 12volt 55Ah i serie).
For en god ordens skyld kan jeg oplyse at forlys og blinklys er 24 volt.
Annonce
Scooteren er en 4 hjulet DUKADU C4. Jeg har målt spændingerne direkte på ledningerne (ground og plus)
Du kan ikke være sikker på, at det du kalder et 12V optokoblede relæ ikke tænder ved 6 volt.

Når det er 6 og 12 volt, må man formode at det er elektrisk styret, så du skal være sikker på at du har nok effekt til en ekstra pære.

Er der strøm nok er der mange muligheder. I stedet for at hente signalet til baglyset fra baglygten, kan det hentes fra forlygten. Du kan også prøve at tilslutte en pære på 12V 21W til baglygtesignalet. Måske giver de 6V passende lys til baglys. Det er normalt 5W der bruges til baglys. 

Skal den køre på offentlig vej? For så vidt jeg ved må man ikke sætte en anhænger på sådan noget. Bare så i er forberedte.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 10-09-2025 13:48:33

Skal den køre på offentlig vej? For så vidt jeg ved må man ikke sætte en anhænger på sådan noget. Bare så i er forberedte.

Tror du har ret.... 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis