Lys på anhænger til 4 hjulet handicap elscooter

Jeg har fået til opgave at lave udtag til lys til en anhænger på handicap elscooter. Min plan er at bruge hjælperelæer.
Baglys og stoplys har samme ledning (plus og minus). Scooteren er 24 volt. Spænding på bag- og stoplys (samme pære)  ledningen er alm. baglys = 6 volt, stoplys = 12 volt. Den er født med ledlys. MIn tanke var at sætte relæer med optocopler til henholdsvis stop- og baglys, og på den måde koble 24 volt standard baglygter (ledlygte fra Biltema).
Jeg kan ikke helt regne ud hvordan jeg får det ene relæ til at tænde når der er 6 volt ( baglys) og det andet til at tænde ved 12 volt (stoplys) . De skal kunne ære tændte samtidig.
Som det er nu virker det lidt lige som en bil; alm. lys = baglys, kraftigt lys = stoplys.

Er der nogen der ku give et vink i den rigtige retning ville jeg blive glad.
MVH Peter
Jeg har fået til opgave at lave udtag til lys til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Scooteren har en forsyningsspænding på  24V. Lysene til stop, blink og baglys er LED pærer. Trådstarter kan du ikke oplyse lidt om, hvilke pærer, der sidder i de forskellige lygter. Dine angivelser af spændinger kunne tyde på at pærerne bliver forsynet med 24V og droslet ned til respektive spændinger med modstande, så lysstyrken passer. Kan du oplyse om f.eks. bremselys og baglys er i samme pære. Du kunne bruge en baglygte og sætte LED pærer i, og sætte en formodstand i så spændingen passer. Indtil nu lyder dit forslag med spændingsforsyninger og relæer unødigt komplicerede.

fase
Jeg gætter på at baglygten er lavet som en dæmpbar pære (jeg kan forstå, at det er LED-lys). Ved 6V lyser den med styrke som en 5 W glødepære, ved 12V lyser den som en 21W glødepære.  
Jeg vil ikke komme så meget ind på regler, jeg har selvfølgelig sat mig ind i lovgivningen: når jeg kører op til 6 km/timen er jeg i lovens forstand fodgænger og må køre på fortovet. hvis jeg kører over 6 km/timen er jeg i lovens forstand cyklist, og skal køre på cyklestien eller vejen hvis der ikke er en cykelsti. Jeg må køre med en cykeltrailer max totalvægt 100 kg.
Så skulle dette være sat på plads. Det har ikke så meget med tråden at gøre.
Jeg har prøvet at sætte en 12 volt 5 watt glødepære parralet med baglys, så slukker den formodentlig på grund af for høj belastning.
Jeg har bestilt 5 og 12 volt relæer, og vil teste om de kan sidde parralelt med eksisterende lys. Jeg vender tilbage når jeg har testet det.
Peter Otto Nielsen skrev den 11-09-2025 11:26:04

Jeg vil ikke komme så meget ind på regler, jeg har selvfølgelig sat mig ind i lovgivningen: når jeg kører op til 6 km/timen er jeg i lovens forstand fodgænger og må køre på fortovet. hvis jeg kører over 6 km/timen er jeg i lovens forstand cyklist, og skal køre på cyklestien eller vejen hvis der ikke er en cykelsti. Jeg må køre med en cykeltrailer max totalvægt 100 kg.
Så skulle dette være sat på plads. Det har ikke så meget med tråden at gøre.
Jeg har prøvet at sætte en 12 volt 5 watt glødepære parralet med baglys, så slukker den formodentlig på grund af for høj belastning.
Jeg har bestilt 5 og 12 volt relæer, og vil teste om de kan sidde parralelt med eksisterende lys. Jeg vender tilbage når jeg har testet det.

Det er også blot for at hjælpe lidt :-). For det er da ærgerligt at blive stoppet af basserne og få en bøde elelr en trailer der bryder sammen af overbealstning. Du er ikke i lovens forstand cyklist - men skal følge (en del) af færdselsreglerne for cyklister. 
Der er et væld af andre regler der skal følges. Bla om el-scooteren er lavet til trailer og i så fald til hvor meget. De max 100kg er for en trailer med påløbsbremse - og det vil kræve en utrolig stærk handicap el-scooter for at være forsvarligt sikerkhedsmæssigt. 

Den trailer fra hjælpemiddelbasen ville jeg kigge på. OG måske høre producenten af scooteren

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Normalt bliver den slags baglygtepærer ikke styret med formodstande, men med PWM. Jeg tvivler på dine målinger, PWM kan hurtigt forvirre et multimeter.
Da du vil styre et relæ (induktiv belastning) skal du sætte fritløbsdioder på relæerne, eller ødelægger du udgangene scooterens styring. Bent Andersen har en pointe i at det er PWM. En 7805 kræver en kondensator på indgangen, så den kreds dur næppe hvis det er PWM.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis