Løftehøjde pumpe, opvaskemaskine

Hvad er den absolut største løftehøjde for afløbspumpen i en opvaskemaskine (Siemens, Bosch)? Jeg har set, at afløbsslangen maks må være 90 cm over gulv, men hvor højt skal den op hvis der med garanti ikke må komme vand ud?

Jeg kan alt - når det lykkes.
Hvad er den absolut største løftehøjde for... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, jeg skal netop vide hvor højt oppe der med garanti IKKE kommer vand ud. Jeg er muligvis nødt til at lave en ekstra slange med åbning over løftehøjde, for at afbryde et muligt issue med forbundne kar (vand kan "suges" ud af maskinen mens den vasker), da den placeres med bundkarret højere end tilslutning til vandlås under vasken (iflg hvidevaremand).
Jeg forstår nok ikke dit problem. 
Når pumpen kører er det meningen at vandet skal pumpes ud. Når den ikke kører kan der være risiko for forbundne kar. 
Det kan jo ikke virke hvis du hæver slangen så meget at pumpen ikke kan pumpe vandet ud.
Forbundne kar problemet opstår kun hvis pumpen IKKE er i stand til at tømme maskinen inden for det fastsatte tid. Så er der ikke sluppet luft op i slangen, og det resterende vand vil selv løbe ud PLUS det vand som er på vej til næste skylning. 
Så jo mere du hæver slangen op, øger du risiko for at det går galt.  
Mange maskiner har i forvejen afløbs slangen til at komme ud i toppen af maskinen, så det er bare at føre slangen ned til afløb og det vil virke i de næste mange år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 05-09-2025 14:59:42

Jeg forstår nok ikke dit problem. 

Det tror jeg du har ret i.

Hvis jeg skal have en åben slange for monteret, så skal enden af den være så højt over pumpen, at den ikke kan pumpe vand ud den vej i tilfælde af at afløbsslangen bliver tilstoppet. Det kan muligvis kkares med en vaccumventil, hvis man tror på den slags.

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Undskyld men det lyder som noget fuldstændig vrøvl.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis