Løftehøjde pumpe, opvaskemaskine

Hvad er den absolut største løftehøjde for afløbspumpen i en opvaskemaskine (Siemens, Bosch)? Jeg har set, at afløbsslangen maks må være 90 cm over gulv, men hvor højt skal den op hvis der med garanti ikke må komme vand ud?

Jeg kan alt - når det lykkes.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ved jeg faktisk ikke. Men det jo ikke blot "hvis der med garanti ikke kan komme vand ud" Vandet skal pumes ud med den hastighed der kræves for at det er tømt inden den går videre i program.
Men 1,5 m vil jeg tro er maks.
Hvad er anledningen til dit spørgsmål ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 04-09-2025 17:33:03

Det ved jeg faktisk ikke. Men det jo ikke blot "hvis der med garanti ikke kan komme vand ud" Vandet skal pumes ud med den hastighed der kræves for at det er tømt inden den går videre i program.
Men 1,5 m vil jeg tro er maks.
Hvad er anledningen til dit spørgsmål ? 

Nej, jeg skal netop vide hvor højt oppe der med garanti IKKE kommer vand ud. 

Jeg er muligvis nødt til at lave en ekstra slange med åbning over løftehøjde, for at afbryde et muligt issue med forbundne kar (vand kan "suges" ud af maskinen mens den vasker), da den placeres med bundkarret højere end tilslutning til vandlås under vasken (iflg hvidevaremand).

Var det ikke nemmere med en udluftningsventil på det øverste punkt på slangen. Så er dine forbundne kar afbrudt.

Som jeg husker må løftehøjden ikke være over 1 meter fra maskinens bund..
Men du kan jo hæve maskine eks 0.5 meter, så vinder jo det ekstra i løftehøjden, i forhold til hvis den står på gulvet.

Vi prøver igen, i morgen --
Som jeg har forstået det, så står vaskemaskinen allerede nu meget højt, da tilslutningen til vandlåsen er under bundksrret på vaskemaskinen.
Det rigtige ville være at flytte tilslutningen til afløbet op til ca. 20 cm. under vaskemaskinens top. ​

Søren O
Annonce
Bent Andersen skrev den 04-09-2025 19:01:11

Var det ikke nemmere med en udluftningsventil på det øverste punkt på slangen. Så er dine forbundne kar afbrudt.

Måske, hvis jeg kan finde plads 1) til rør og ventil. Der er ikke mange mm tilovers bag maskine og inventar. Røret behøver nok ikke være ret stort, men så skal der være fittings der passer til udluftningsventil, og den må ikke skjules aht til service på den. Hm, jeg kan måske placere den i øverst i vaskeskabet, hvis det er ok højde lige under bordplade.

1) Bundskab med skuffe, forstærket med plade som maskinen skal stå på, overskab med hylde over maskinen, hvor mikrobølgeovn skal stå nederst og øverst med låge. Mellem to frisider, så der bliver 60 cm til OPM.

Jeg vil mene at en alm. impellerpumpe max. kan løfte 2 meter.
Thomas_Mygind skrev den 05-09-2025 09:57:53

Jeg vil mene at en alm. impellerpumpe max. kan løfte 2 meter.

Det er også den højde jeg er "nervøs" for men ikke vidende om den kan løfte inkl lidt startskvulp.

Hvis der skal sidde en udluftningsventil for enden af røret, så skal den sidde med mulighed for service, og som jeg kan se, er der ikke plads til et ø32 rør bag maskinen. Måske 15 mm. Og heller ikke andre steder i køkkenet. 

Hvad skal du bruge den information til?

Hvor højt pumpe kan løfte vandet vil være afhængig af pumpekonstruktion (tolerancer mm) og motorstørrelse. Hvis du vil være sikker skal du prøve dig frem. 
HOV. Opdager lige man kan købe en vandlås MED vacuumventil. Det må kunne bruges. Går ud fra afløb for OPM kan tilkobles før vandlås. Det må lige tjekkes.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis