Udendørs stikkontakt

Jeg ​vil montere en stikkontakt i carporten.
Jeg har et kabel med blå, brun og gulgrøn jord, der skal tilsluttes
Men jeg forstår ikke rigtigt, hvordan jeg skal forbinde ledningerne.
​Mon der er nogen, der kan hjælpe?
Gerne i for dummies-sprog. 🤭

Jeg ​vil montere en stikkontakt i carporten. Jeg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er overhovedet ikke lovligt.

Selvbygger med stort S. 
Kan huske fra min læretid, og nu er jeg jo blevet gammel.
Man måtte selv skifte stikkontakt med to ledninger, men tre, altså dem med jord, det var kun elektriker en der måtte.
Eneste forklaring jeg fik, var at to ledninger ikke kunne forveksles, tre var mulighed for jord til fase/nul.
Men hvilke regler der er i dag? Aner det ikke.

Jeg ville også gå efter en god kvalitet, husk det er noget du monterer i dag. Men det skal virke om 15 år også, og gerne have mulighed for reservedele eller udskift uden problemer.

Jesper Munch Larsen
8,2 kW sol taget sidem 2013 sidste mand på gammel lorte ordning.
4x30 rør til varmt vand, 2m3 buffer(3kW elpatron)
17kW Pejs med gris, 2,2kW stue rest til buffer.
Gennemstrømning vandvarmer med varmeveksler fra buffervand (projekt inden jul, da mit gas er lukket nu og fyret er på vej ​ned. Gas kun en buffer, da jeg rejser meget.)

En forlængerledning er normalt kun 0,75 kvadrat. Der skal bruges mindst 1,5 måske 2,5 kvadrat.

Det er især vigtigt i en carport, da der er risiko for at nogen sætter en mormorlader til. 
Prøv i første omgang at se om der på kablet/ er skrevet / præget dimensionen. Der skal stå 3x1,5 mm2. Ellers er kablet helt sikkert ikke lovligt. 
Det er i dag lovligt at bruge kabler med flerkorede ledninger til fast installation. Korerne afsluttes med tyller, det optræder som en samlet leder. Kablet skal selvfølgeligt være godkendt til fast installation. Kabeltypen er typisk præget i yderkappen. Så lad os høre, hvad der er præget i kablet.

fase
Det er 1.5mm2.🙂
Annonce
Kabeltyper angiver en type til bevægelig ledning, det der normalt omtales som gummikabel. Jeg ville ikke bruge det til fast installation. 

fase
Det er 1,5 mm2 så den del er ok. Men yderkappen er ikke godkendt til fast installation. Kan det virke ? ja men holdbarheden er ikke ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Stikkontakten må kun monteres med solide ledere. Det står rimeligt tydeligt på billederne. Dette kan rettes ved at montere terminalrør på lederne. Sandsynligvis skal dette også gøres i den anden ende, hvor det tilsluttes den fast installation. 1,5mm2 er ok hvis det er 10A sikringer. Er det 13A sikringer kræver det en konkret beregning.
Om kablet må anvendes til fast isntallation skal du spørge fabrikanten om (dem der har lavet stikdåsen). De vil sandsynligvis sige "NEJ" på trods af klassificeringen "H07RN-F"

Men altså alt det arbejde du ahr udført er jo ikke lovligt at gøre selv. Men det tænker jeg godt du er opmærksom på.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis