Afmontering af forskruninger

Hej, håber jeg kan få lidt hjælp her! Er igang med at sætte ny brusesæt op. Fik den gamle taget af, så langt så godt. Den nye passer ikke helt på, på de forskruninger som sidder på. Der mangler 4-5 mm. Jeg har prøvet at få dem skruet af med en Unbrako. Men de rokker sig ikke. Hvor meget kraft må jeg bruge? Jeg kan mærke bevægelse i væggen, ​når jeg prøver at få dem skruet af. ​ Ved ikke om jeg ødelægger noget hvis jeg bare giver den hele armen. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at tage fat hvis du skal løsne dem, måske er de excentriske så du kan få målet til at passe, men så skal de helt ud og pakkes om med blår og paksalve.
Ellers skal du have sådan et par stykker her...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 28-08-2025 20:53:12

Du er nødt til at tage fat hvis du skal løsne dem, måske er de excentriske så du kan få målet til at passe, men så skal de helt ud og pakkes om med blår og paksalve.
Ellers skal du have sådan et par stykker her...

De er excentriske. Og dem jeg har fået med brusesættet er også excentriske. Udfordringer er, at nu har jeg virkelig prøvet at skrue dem af, men de giver sig ikke en millimeter. Men jeg kan rykke dem fra side til side et par millimeter. Som om det rør de er skruet på giver sig lidt. Men jeg kan ikke få dem justeret, eller skruet af overhovedet.

Måske har montøren brugt Expoy som tætningsmasse?
Prøv med en kraftig skruemaskine, den giver et rent drej uden sidetræk, eller en skralde med forlænger hvor du kan holde imod.
Ellers en gasbrænder på og varm de fittings op før du prøver igen.

Bent Andersen skrev den 28-08-2025 21:47:12

Måske har montøren brugt Expoy som tætningsmasse?
Prøv med en kraftig skruemaskine, den giver et rent drej uden sidetræk, eller en skralde med forlænger hvor du kan holde imod.
Ellers en gasbrænder på og varm de fittings op før du prøver igen.

Ved ikke lige om der er brugt expoxy. Byggeriet er fra 1994, ved ikke lige hvad de benyttede sig af på det tidspunkt. Men det ser ud til at der pakgarn på.

Jeg har deværre ikke en kraftig skruemaskine, og vil helst ikke ud i brænde noget af :D Tænker jeg vil prøve med en rørtang på den smalle del af forskruningen, tættest mod væggen, og se om den kan gøre det.

Hvis de kan give sig lidt, så er de løs i gevind. Da de er excentriske kan de ikke dreje i det lille hul der er efterladt i fliser. Du skal hakke lidt i fliser så de kan dreje rundt. Det gøres i små bidder med en lille mejsel eller flad skruetrækker. Bare 2-4 mm ad gangen så flækker du ikke hele flisen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 28-08-2025 23:14:35

Hvis de kan give sig lidt, så er de løs i gevind. Da de er excentriske kan de ikke dreje i det lille hul der er efterladt i fliser. Du skal hakke lidt i fliser så de kan dreje rundt. Det gøres i små bidder med en lille mejsel eller flad skruetrækker. Bare 2-4 mm ad gangen så flækker du ikke hele flisen. 

De giver sig slet ikke. Og fliserne er fint skåret til, ingen behov for at skære dem til. 

Tror elmand har ret i at du er nødt til at åbne det lidt op for at kunne se hvordan det er sat fast. Hvis f.ex de eksisterende forskruninger er monteret og justeret ind inden man har sat klinkerne på, kan det du ikke kan se sagtens være kvadret ind i lynbeton eller fliseklæb fra klinkerne for at det ikke skulle give sig.
Der er ikke mange pixels i det billede du har lagt op, men uanset hvad er du nødt til at kunne tage hårdere ved end hidtil, men uden at risikere at flække en af klinkerne. De ser dog heldigvis ud til at være rimeligt generiske så mon ikke der godt kan findes en erstatning hvis uheldet er ude?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis huset er fra 1994 er det lavet med pex dåser og rør, så der skal absolut ikke bruges varme og det er heller ikke tætnet med epoxy.

Enten er forskruningerne pladret ind i fliseklæber ellers tager du ikke hårdt nok. Pexdåserne kan godt give sig lidt både når man spænder og når man løsner igen. Det sker der normalt ikke noget ved.

Selvbygger med stort S. 
BOFH skrev den 29-08-2025 11:12:56

Tror elmand har ret i at du er nødt til at åbne det lidt op for at kunne se hvordan det er sat fast. Hvis f.ex de eksisterende forskruninger er monteret og justeret ind inden man har sat klinkerne på, kan det du ikke kan se sagtens være kvadret ind i lynbeton eller fliseklæb fra klinkerne for at det ikke skulle give sig.
Der er ikke mange pixels i det billede du har lagt op, men uanset hvad er du nødt til at kunne tage hårdere ved end hidtil, men uden at risikere at flække en af klinkerne. De ser dog heldigvis ud til at være rimeligt generiske så mon ikke der godt kan findes en erstatning hvis uheldet er ude?

/BOFH 

Nu fik jeg pillet rosetterne af, så jeg kan få et bedre overblik over hvad jeg har med at gøre. Fik fjernet lidt af pakgarnet væk, og det er som om at forskruningerne er skruet op i en metal-plade. Jeg er som sådan ikke nervøs for fliserne, det er mere om det bagved kan brække af, for hvis tager hårdere fat, så er det som om alt det inde i væggen giver sig og rykker med. 

Der er ikke rigtigt noget alternativ til at gå hårdere til værks, men nu er det tydeligt at det "kun" er gevind (og rust) der holder det sammen. Frem med den store rørtang 😀 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også