Lave ventilations hul igennem spær

Hej

Jeg er i gang med at bygge et værksted op af min husmur.
Det skal være isoleret med 145mm i gulv, 100mm i væg og loft.

Jeg ved at der skal være ventilation omkring isolering for at der ikke kommer fugt skader.
Jeg har et tagudhæng som er på 20 cm, hvor luften kan komme ind. 

Så jeg ved hvordan luften kan komme ind i luftet, men jeg skal jo så også have luften ud igen, for at der kommer ventilation

Vil jeg kunne løse dette med at skære en "luft kanal" i spærerne set på billedet jeg har vedhæftet.
Det er den røde mærkning I skal kigge efter. Jeg vil så i begge ender af værkstedet, lave hul ud så der vil være en direkte gennemstrømning af luft.

Lidt info om tagkonstruktionen. 
Der er blevet brugt C24 spær 45x145mm som har en spændvidde på 350 cm. Spærafstand er 40cm cc, og har osb3-12mm som undertag og 1 lags tagpap på.
Spærene er blevet skruet i bjælkesko, som er skruet ind i en 47x100mm reglar, og reglaren er monteret fast i husmuren ved brug af betonanker.

Min luftkanal regner jeg med at lave som et firkantet hul med dimensionerne 40x100mm, hvilket betyder at jeg ​vil fjerne op til 0,7% ​masse af spære

Hvad er jeres kommentarer og input til dette? Se min flotte paint tegning hvor jeg har prøvet at illusterer hvordan luftventilations flowet kommer til at se ud

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
40 mm ud af 145 mm er IKKE 0,7% 
Er 100 mm spær stærke nok kan man måske bruge din løsning. Alle andre sætter taghætter/klipfisk i.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har lavet en lignende løsning men hvor jeg lavede udskæring i kilerne til faldopbygning. Et alternativ er at lave en ventileret åbning i taget jvf Phønix og Icopals anvisninger.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det kan godt være at din udregning er korrekt hvis du tager hele bjælkens længde med. Så du fjerner 0,7% af bjælkens masse. 
Meeen så kunne jeg jo med god ret sige at din kanal kunne være 145 x 145 og det ville kun være et par% af bjælkens masse. I ville i så fald komme til at sidde i fuld sol på de gode dage ( der ville ikke være tag på)  
Nå spøg til side, men det er venligt ment. 
Det kan sikkert godt holde hvis kanalen er 40 mm høj, 100 mm lang, i midten af bjælken og tæt på fastgørelses punkt. 
Det ville dog ikke give luft nok til at ventilere hele tagfladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis