Asbest fra taget i lejligheden? Berolig mig!

Hej!
Vi bor i en lejlighed på 4. sal og med stue på 5.-salen, som er et gammelt tørreloft. 
Inden vi flyttede ind i 2004-5-stykker, blev der sat nyt tag og undertag på ejendommen. 
Det tag, der blev pillet ned, var asbestholdigt eternit, har jeg lige fået at vide.
Problemet opstår i dette:  
Under skråvæggen har vi savet et hul i den lodrette plade, sat en plade på med en magnet til at "lukke" og brugt "rummet" (som ikke har haft bagbeklædning osv.) til opbevaring af brætspil mv. (Se foto)
Bagest i dette rum er der hul under undertaget, som kan ses, når man kigger ind i skunkrummet (se foto), når det er tomt. Der ligger også rør (som ser fine og nye ud), man kan se selve undertaget osv.

Jeg ved ikke, hvorfor jeg aldrig har overvejet denne risiko, men nu kan jeg slet, slet, slet ikke være i mig selv, fordi jeg er kommet til at tænke på, at noget af det murbroklignende halløj, der ligger i skunkrummet, måske er asbestholdigt? (Se foto og zoom meget gerne!) Altså, jeg tænker; hvis det er stykker af taget, som håndværkerne bare har smidt fra sig, da de afmonterede taget omkring 2003? Jeg er selvfølgelig også nervøs over eventuelle støvrester, fra da taget blev skiftet, som både kan have lagt sig løbende på de brætspil, vi har opbevaret derinde ved vindpust fra hullet langs undertaget, og som måske kan være sivet ud i rummet via pladen for skunkrummet, som ikke har sluttet helt til, men blafret lidt i blæsevejr. 

Jeg har talt med en konsulent i et asbestfirma, som mente følgende: 
* Støvet/asbesten fra tagarbejdet har været blæst væk, mens de skiftede taget i 2003, fordi det blev skiftet på én gang og under åben himmel.
* Støvet fra evt. asbest vil være fæstnet til brædder osv. i skunken nu, hvis der er noget derinde (men jeg har nu kunnet læse mig frem til, at det godt kan flytte sig rundt!? Og dermed måske løfte sig "op" og lande på brætspillene eller svæve ud i rummet? Det er en af mine store skrækscenarier lige nu.)
* De bør have saneret korrekt dengang i 2003. 
* Han mener, vi skal få lukket rummet til og ikke anvende det, og at jeg ikke skal bekymre mig yderligere, og at tests i de fleste rum vil vise asbest, så at jeg ikke kan bruge en sådan til noget.

Jeg håber, at der måske er en fagperson/et klogt menneske herinde, der kan berolige mig ift. følgende:
* Havde man undertag på de gamle eternitholdige asbesttage? I så fald er det måske ikke klumper af gammelt asbesttag, der ligger i skunken nu. (Se foto - men hvad er det så? Gammel murstensvæg måske eller? Ejendommen er fra 1903.)
* Hvilken rækkefølge udskifter man tag i? (Eller hvad gjorde man i 2003?) Der er nyt flot undertag på nu. Sætter man det på før eller efter, man afmonterer asbesttag? Her tænker jeg selvfølgelig også på at få ro på ift., at det asbestholdige forhåbentlig ikke er det, der nu ligger derinde.

Håndværkeren, der udskiftede, vidste godt, det var asbestholdigt og siger, de håndterede, som man skulle gøre det dengang. Men tør jeg stole på det? Og hvordan var reglerne dengang? Jeg fornemmer, at han ikke rigtigt gider svare mig på flere spørgsmål. Jeg vil nu ellers ikke umiddelbart give ham eller nogen andre skylden, da det jo var os selv, der fandt på at lave et skunkrum, som vi "kunne få beklædt senere", og mi, der var så dum at finde på at bakse en stålreol derind (det er den, der kan ​ses på billederne - den står skævt nu, fordi jeg prøvede at få den ud igen) og opbevare spil derinde. 

Åh, jeg er så bange og kan næsten ikke tænke på andet. 
Hjælp!
Mange hilsner Marie 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Grimt sprog )
Velkommen til LDS, Marie!

Og se bort fra larsen56's tåbelige kommentar! Det har ingen steder hjemme her.

Jeg er er ikke asbest-ekspert, men der kommer garanteret andre gode, konstruktive indlæg her.

Men ideen om, at lukke hullet igen er god - især når du har det, som du har. Luk det til for nu, så kan du være rolig, mens du finder en løsning. Asbest er ikke hokus-pokus, men rimelig lavpraktisk: Det er støv og det kun skader hvis det hvirvler op så det kan indåndes - ikke mens det ligger på loftet, bag en væg (eller inde i ubrudte eternitplader, for den sags skyld).

Mvh. AllanE
Der er umiddelbart ikke noget på billederne der antyder, at der er asbest.

Støv er ikke godt for lungerne. Specielt er asbeststøv ikke godt. Når man ser mediernes omtale af asbest, kan man få indtryk af at man sætter sit liv på spil, hvis man kommer i nærheden af asbest. Men tænk på, at alle dem som er pensionister i dag har overlevet mindst 20-30 år hvor de blev udsat for små mængder asbeststøv stort set hver dag. Bilerne havde asbest i bremserne og der blev udsendt en smule hver gang de bremsede. Man kunne ikke komme i nærheden af et vejkryds uden at få en ganske lille smule asbest i lungerne. Mange håndværkere havde daglig kontakt med asbestholdige produkter. Den gang havde skolerne ofte lofter af asbestholdige materialer, der dryssede i små mængder ned i hovedet på eleverne.
Pas på at tanken om asbest ikke skader dit velbefindende, det er der absolut ingen grund til.

Du kan også montere en kasse i rummet så du stadig kan opbevare småting. 

Kassen kan laves af MDF plader så den passer bedst muligt. Samlinger fuges med eksempelvis akryl fugemasse så støv ikke trænger ind.

Brug åndedrætsværn når kassen monteres, så er der ingen fare ved denne lille operation.
GodeVen skrev den 27-08-2025 12:06:41

Der er umiddelbart ikke noget på billederne der antyder, at der er asbest.

Støv er ikke godt for lungerne. Specielt er asbeststøv ikke godt. Når man ser mediernes omtale af asbest, kan man få indtryk af at man sætter sit liv på spil, hvis man kommer i nærheden af asbest. Men tænk på, at alle dem som er pensionister i dag har overlevet mindst 20-30 år hvor de blev udsat for små mængder asbeststøv stort set hver dag. Bilerne havde asbest i bremserne og der blev udsendt en smule hver gang de bremsede. Man kunne ikke komme i nærheden af et vejkryds uden at få en ganske lille smule asbest i lungerne. Mange håndværkere havde daglig kontakt med asbestholdige produkter. Den gang havde skolerne ofte lofter af asbestholdige materialer, der dryssede i små mængder ned i hovedet på eleverne.
Pas på at tanken om asbest ikke skader dit velbefindende, det er der absolut ingen grund til.

Jeg kan bare ikke regne ud, hvad de der stumper, der ses på billederne, så kan være? Noget af det ligner jo gipsvæg, og det giver mening, da der sat gipsvægge op. Men det andet? Mere klumpede? Og selvf. det lidt tykke støv?

Annonce
AllanE skrev den 27-08-2025 12:05:23

Velkommen til LDS, Marie!

Og se bort fra larsen56's tåbelige kommentar! Det har ingen steder hjemme her.

Jeg er er ikke asbest-ekspert, men der kommer garanteret andre gode, konstruktive indlæg her.

Men ideen om, at lukke hullet igen er god - især når du har det, som du har. Luk det til for nu, så kan du være rolig, mens du finder en løsning. Asbest er ikke hokus-pokus, men rimelig lavpraktisk: Det er støv og det kun skader hvis det hvirvler op så det kan indåndes - ikke mens det ligger på loftet, bag en væg (eller inde i ubrudte eternitplader, for den sags skyld).

Så I tænker måske ikke, at de der "klumper", der måske er så farlige, hvis det er gammelt asbesttag - når nu jeg ikke piller ved dem? De er jo knækket én gang, kan man sige. 

Jeg synes, du skal gå ind på nedenstående link til Aalborg Universitetshospital's Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, der kan du læse en nøgtern beskrivelse af risikoen ved asbest.

Jeg tror, at du efter at have læst denne, så igen vil kunne sove roligt. Personligt ville jeg ikke være bekymret i dit tilfælde, lad rummet forblive lukket eller lav en kasse bag lågen (som beskrevet tidligere). Du møder formodentlig dagligt mere asbest i luften ude i byrummet, end du har hvirvlet op i skunken.

Link Aalborg Universitetshospital : Risiko ved asbest
Hejsa Marie

Det ligner stumper af gips, gamle murbrokker, mørtel klatter etc. Sådan noget byggeaffald ligger der på alle gamle (og nye) lofter. 

Selvom der skulle være stumper af asbest, har du jo ikke tilbragt dage og uger derinde med at slå brokkerne til støv :)

Over en million huse i DK har asbest tag, oppe på de tage har folk opmagasineret alt muligt som de jævnligt flytter op og ned. Det er der ikke noget problem i. Der er heller ikke noget problem i at du har haft brætspil på et loft (uden asbest tag) hvor der måske kan ligge nogen rester tilbage fra et gammelt tag. 

Jeg er enig med Allan, luk hullet til skunken, du kan give det en silikonefuge så det er helt tæt, og så kan du forhåbentligt undgå at bekymre dig mere om det.

Håber du finder ro, det er ikke rart at gå og bekymre sig som du gør i dette tilfælde.

Mads
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 27-08-2025 13:57:22

Hejsa Marie

Det ligner stumper af gips, gamle murbrokker, mørtel klatter etc. Sådan noget byggeaffald ligger der på alle gamle (og nye) lofter. 

Selvom der skulle være stumper af asbest, har du jo ikke tilbragt dage og uger derinde med at slå brokkerne til støv :)

Over en million huse i DK har asbest tag, oppe på de tage har folk opmagasineret alt muligt som de jævnligt flytter op og ned. Det er der ikke noget problem i. Der er heller ikke noget problem i at du har haft brætspil på et loft (uden asbest tag) hvor der måske kan ligge nogen rester tilbage fra et gammelt tag. 

Jeg er enig med Allan, luk hullet til skunken, du kan give det en silikonefuge så det er helt tæt, og så kan du forhåbentligt undgå at bekymre dig mere om det.

Håber du finder ro, det er ikke rart at gå og bekymre sig som du gør i dette tilfælde.

Mads

Tusind tak, alle. 

Og støvet, der måtte have fløjet rundt derinde i tilfælde af træk og måske lagt sig oven på brætspillene (eller måske kun de øverste i bunken, vel?), tænker I ikke, jeg skal tænke så meget over? Og tror I, det har kunnet "mase" sig ud igennem de sprækker, der er mellem lågen og dennes åbning i tilfælde af evt. træk? (Jeg mener, at pladen har sådan en skal på, så den sidder lidt i spænd - det kan måske have stoppet lidt/besværliggjort asbestens flugt fra skunken!?)
Skal jeg skelne således, at jeg/vi jo ikke dagligt har rørt ved støvet/evt. asbest-tagresterne inde i skunken? Altså til forskel for håndværkere, der saver/skærer i materialet osv.? Altså, at det, vi max kan have været udsat for, har været støv, der har forvildet sig op på de ting, vi har haft stående derinde - og måske også ud i vores stue i tilfælde af træk fra luftsprækken under taget? 
Ville I bruge penge på en analyse? Kan den sige noget om mængden eller fortæller den bare, om der er asbest eller ikke er asbest? For hvis det første, får jeg jo nok at vide, at der ér asbest, når nu man hører, at det er alle vegne. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også