Hej!
Vi bor i en lejlighed på 4. sal og med stue på 5.-salen, som er et gammelt tørreloft.
Inden vi flyttede ind i 2004-5-stykker, blev der sat nyt tag og undertag på ejendommen.
Det tag, der blev pillet ned, var asbestholdigt eternit, har jeg lige fået at vide.
Problemet opstår i dette:
Under skråvæggen har vi savet et hul i den lodrette plade, sat en plade på med en magnet til at "lukke" og brugt "rummet" (som ikke har haft bagbeklædning osv.) til opbevaring af brætspil mv. (Se foto)
Bagest i dette rum er der hul under undertaget, som kan ses, når man kigger ind i skunkrummet (se foto), når det er tomt. Der ligger også rør (som ser fine og nye ud), man kan se selve undertaget osv.
Jeg ved ikke, hvorfor jeg aldrig har overvejet denne risiko, men nu kan jeg slet, slet, slet ikke være i mig selv, fordi jeg er kommet til at tænke på, at noget af det murbroklignende halløj, der ligger i skunkrummet, måske er asbestholdigt? (Se foto og zoom meget gerne!) Altså, jeg tænker; hvis det er stykker af taget, som håndværkerne bare har smidt fra sig, da de afmonterede taget omkring 2003? Jeg er selvfølgelig også nervøs over eventuelle støvrester, fra da taget blev skiftet, som både kan have lagt sig løbende på de brætspil, vi har opbevaret derinde ved vindpust fra hullet langs undertaget, og som måske kan være sivet ud i rummet via pladen for skunkrummet, som ikke har sluttet helt til, men blafret lidt i blæsevejr.
Jeg har talt med en konsulent i et asbestfirma, som mente følgende:
* Støvet/asbesten fra tagarbejdet har været blæst væk, mens de skiftede taget i 2003, fordi det blev skiftet på én gang og under åben himmel.
* Støvet fra evt. asbest vil være fæstnet til brædder osv. i skunken nu, hvis der er noget derinde (men jeg har nu kunnet læse mig frem til, at det godt kan flytte sig rundt!? Og dermed måske løfte sig "op" og lande på brætspillene eller svæve ud i rummet? Det er en af mine store skrækscenarier lige nu.)
* De bør have saneret korrekt dengang i 2003.
* Han mener, vi skal få lukket rummet til og ikke anvende det, og at jeg ikke skal bekymre mig yderligere, og at tests i de fleste rum vil vise asbest, så at jeg ikke kan bruge en sådan til noget.
Jeg håber, at der måske er en fagperson/et klogt menneske herinde, der kan berolige mig ift. følgende:
* Havde man undertag på de gamle eternitholdige asbesttage? I så fald er det måske ikke klumper af gammelt asbesttag, der ligger i skunken nu. (Se foto - men hvad er det så? Gammel murstensvæg måske eller? Ejendommen er fra 1903.)
* Hvilken rækkefølge udskifter man tag i? (Eller hvad gjorde man i 2003?) Der er nyt flot undertag på nu. Sætter man det på før eller efter, man afmonterer asbesttag? Her tænker jeg selvfølgelig også på at få ro på ift., at det asbestholdige forhåbentlig ikke er det, der nu ligger derinde.
Håndværkeren, der udskiftede, vidste godt, det var asbestholdigt og siger, de håndterede, som man skulle gøre det dengang. Men tør jeg stole på det? Og hvordan var reglerne dengang? Jeg fornemmer, at han ikke rigtigt gider svare mig på flere spørgsmål. Jeg vil nu ellers ikke umiddelbart give ham eller nogen andre skylden, da det jo var os selv, der fandt på at lave et skunkrum, som vi "kunne få beklædt senere", og mi, der var så dum at finde på at bakse en stålreol derind (det er den, der kan ses på billederne - den står skævt nu, fordi jeg prøvede at få den ud igen) og opbevare spil derinde.
Åh, jeg er så bange og kan næsten ikke tænke på andet.
Hjælp!
Mange hilsner Marie
Hej! Vi bor i en lejlighed på 4. sal og med stue...
Vis hele indlægget