Fibergips på kokvægge eller?

Hej,

Jeg skal til at renoveret mit hus fra 50'erne. Jeg et fået at vide at væggene skulle være af koks(slaggebeton)
https://www.bolius.dk/indvendige-vaegge-af-koks-18951
Væggene virke da også ret porøse, når man skal sætte ting op. Men da jeg alligevel skal have ny el ind i væggene, overvejer et at lægge en plade uden på.

Jeg havde først overvejet at bruge fibergips, så det er letter at hænge ting op. Men har fået af vide at det skulle være besværligt at arbejde med. Og som jeg fårstår, skal det limes op på væggen.

Jeg har fået at vide det nok er smartere at sætte en OSB og alm gips plade op. Dog kan jeg læse mig frem til herinde at det deler vandene lidt.

Som afslutning havde jeg tænkt mig at sætte filt op.

Hvordan ville i forstærke sådan en væg, så man lettere kan hænge ting op?
Hvilken slags skruer/lim ville man bruge mellem væg og plade?

Mvh Joachim
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har limet Fermacell på gasbeton det var ikke så svært, selv om jeg ikke havde prøvet det før.

Fermacell anbefaler at man bruger hurtigtørrende fliselim, både Lip og Alfix har det, det koster lidt mere end almindelig fliselim.
Men jeg ville ikke risikere at få et dårligt resultat, selv om nogle bruger almindelig fliselim.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens
Nu har du åbnet for en masse spørgsmål:

Dvs. den her ville være oplagt at bruge:
https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/fliseopsaetning/fliseklaeb/lip-fliseklaeb-4037685
Brugte du en tandspartel eller lagde du det i klatter?
Væggene virker ret jævne, så hvis det skal på med tandspartel, hvilken størrelse tænder?

Brugte du fibergips plader med spartelkant?
Jeg har tidligere hjulpet med noget fibergips og jeg husker at farmacells fugespartel var rimelig svær at slibe ned. Hvilken brugte du til spartelkant/armering?

Kan jeg bruge alm sandspartel til det sidste 1-2 lag? 
Jeg ville bruge fermacel med retkant og lime det i kanter. Det er let at arbejde med hvis du vælger 120 x 90 cm plader. 
Den limpølse som presses ud må du endelig ikke røre ved før dagen efter. Så kan den hugges af med en spartel, eller murer oprørs spade. Når du bruger retkant / lim skal der ikke armering på samlinger. 
Huller og revner spartles og der slibes dagen efter. Så fuldspartles. Der kan du bruge enten meget bred spartel i ret tyndt lag, eller rullespartel. 
Almindelig medium sandspartel er fint.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg fuldlimede pladerne og påførte fliseklæberen med en 8 mm tandspartel, og med den type fliseklæber fra Lib du linker til dog købte jeg 20 kg poser,  jeg brugte retkantede fermacell i 90 x 120 cm.
Jeg brugte fugespartel, men ja ikke nemt at slibe i..
Jeg primede pladerne med microdispenser og brugte rullespartel, men almindelig sandspartel er også ganske udmærket.
Jeg brugte en flisevibrator for at sikre pladerne fik en god vedhæftning, men nok ikke nødvendigt.

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 26-08-2025 22:54:44

Jeg ville bruge fermacel med retkant og lime det i kanter. Det er let at arbejde med hvis du vælger 120 x 90 cm plader. 
Den limpølse som presses ud må du endelig ikke røre ved før dagen efter. Så kan den hugges af med en spartel, eller murer oprørs spade. Når du bruger retkant / lim skal der ikke armering på samlinger. 
Limen mellem pladerne har vel ingen funktion i dette scenarie? - den styrke det bidrager med er jo vand ved siden af at hele pladens flade er limet med fliseklæb.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 27-08-2025 09:07:32

ev elmand skrev den 26-08-2025 22:54:44

Limen mellem pladerne har vel ingen funktion i dette scenarie? - den styrke det bidrager med er jo vand ved siden af at hele pladens flade er limet med fliseklæb.

/BOFH

Skal jeg forstår det sådeles at det er fint at bruge fliseklæb til opsætning, men the er spild af tid/penge at lime pladerne sammen i kanterne?
Kan limen evt spare lidt tid på spartel arbejde?

jensjoachim skrev den 27-08-2025 09:36:33

Skal jeg forstår det sådeles at det er fint at bruge fliseklæb til opsætning, men the er spild af tid/penge at lime pladerne sammen i kanterne?

Det vil jeg mene ja.

Kan limen evt spare lidt tid på spartel arbejde?

Nej, uanset om du limer kanterne eller ej slipper du ikke for at spartle samlingerne særskilt, også for at skjule evt niveauforskel mellem pladerne. Pladerne skal følge væggen så check for planhed vandret/lodret/skråt inden opsætning, kan godt være der er behov for opretning.

Fibergips er mere ru i overfladen end alm gips, så du er også nødt til (som je_ns skriver) at give overfladen en gang rullespartel hvis det skal været helt glat.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Min intention er at "poste" en samlet guide til opsætning af fibergips på koks/gasbeton, når projektet er færdigt. 
Jeg har prøvet at samle jeres svar og svar fra de andre ​tråde om fibergips.

Jeg har opsummeret materialer og arbjedsgangen her:

Materialer:
- Fibergips: Farmacel 15x900x2500mm retkantet
- Hurtigt hærdende fliseklæb: Lip fliseklæb hurtigthærdende. 
- Fibergips spartelmasse: Dana fibergipsspartel 630
- Mikrodispers/forankringsgrunder: Dana væggrunder 224
- Rullespartel eller grundet filt

Opsætning af gips plader:
1. Påfør fliseklæb med tandspartel 8mm på væggen eller pladen. Brug evt flisevibrator til at sikre god vedhæftning. (Kanterne beøves ikke at limes sammen)
2. Kanter og samlinger spartles.
3. Kanter og samlinger slibes.

Afslutning med rullespartel:
1. Påfør Mikrodispers/forankringsgrunder
2. Påfør rullespartel
3. Væggen slibes

Afslutning med filt:
1. Påfør tyndt lang spartel over hele væggen
2. Væggen slibes
3. Påfør Mikrodispers/forankringsgrunder
4. Vævklæber og filt

I må meget gerne tjekke om dette giver mening

Måske overflødigt, men jeg ville nu stadig lime kanterne, så det er en hel sammenhængende flade. Det andet virker forkert i mine øjne, og set i opgavens omfang, så er det en lille del, for at gøre det helt korrekt.
Der er stort set  ikke nogen tidsbesparelse ved at undlade at lime kanter. Det er kun limens pris man kan spare. Man limer jo også kanter der hvor fermacel pladen er understøttet. 
Det er da vist en lille dum undladelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også