Kondens i tagrum?

Er ved at købe et hus fra 2003 og ved 2. fremvisning spotter jeg 2 ting som jeg håber nogen kan give mig lidt klarhed på:
1) I sænket gipsloft i badeværelse ses en mørk plet der ligner skimmel (se billede). Huset har et ældre Nilan ventilationssystem.
Skal det system ikke kunne trække fugtig luft ud så der netop ikke dannes skimmel? Er det noget der skal undersøges nærmere og hvordan?

2) I tilstandsrapport er der en K1 (grå) ift isolering i tagrummet. Isolerering er ført helt ud til tagfod og tilstandsrapport nævner at det forhindrer ventilation af tagrummet men at der ikke konstateres skader heraf. 
Jeg besigtiger tagrummet og kan se at der på undertaget (masonitplader) mange steder er vandskjolder/plamager.
Er det et tegn på at der opstår kondens i tagrummet når det er koldt udenfor? I så fald hvor stort et problem er det?
Der var ikke umiddelbart noget skimmel et se.

Mvh
/N
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ad1: Der bør fremvises en indreguleringsrapport for Nilan anlægget.
Hvor gammel er Nilan anlægget?
Hvad styreversion kører Nilan anlægget på, bør fremgå ag betjeningsanlægget?
Hvornår er der sidst skiftet filter i Nilan anlægget, normal skift er for hver 90 dage?
Normalt kan Nilan anlægget fjerne fugt fra badeværelser, hvis såfremt det er indstillet korrekt.
Fugtskjollet kan også stamme fra dårlig isolering/kuldebro.
Rørene for udsugningen kan også efterhånden være mere eller mindre tistoppet af støv, normalt bør de renses omkring hvert 10. år, alt afhængig af hvor meget husets beboer støver.

ad2: ventilation i tagrummet er et must, både ved tag fod og kip.
En typisk fejl er at isoleringen lukker tæt ved tagfoden, så vidt huskes bør der være min 2,5 cm luft i hele husets ​længde, eller tilsvarende større afstand hvis der er forhindringer.
​Skjoldene på undersiden kan skyldtes manglende ventilation, lidt svært at bedømme.
Hvad tag er der?
Kan også skyldtes vand på oversiden, hvis såfremt en dårlig masonit, men men kan være andre har et bedre bud?

Ad 2: det kan give en deviseret vandskade igennem husets loft med kondens. Det er det negative. Det positive er at det - i hvert fald hos os - var en simpel gds opgave (træls, ulækker og ubekvem, men meget enkel og billig). Vi skulle blot åbne tagpappen i tagfod op for at få udluftning.

Jeg har ikke handlet hus mange gange, men en sådan k1’er ville jeg hyre en tømrer en time eller to for at få hans take og pris på udbedringen. Eller en længere fremvisning så du selv kan kravle helt derud og se om det enkelt kan åbnes op. For det er noget du skal have gjort asap 
Mange tak begge for de gode svar.
Jeg får fat i sælger, Nilan og en tømrer i morgen så jeg kan blive klogere på de de punkter I nævner.

Mvh
/N
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også