Sensor udendørs til afbryder

Hej,

Er ved at samle PL dåsens kabler i loftet inden jeg sætter gips henover. Det er ude i entreen.
Jeg har en sensor på ydermur og en udendørs lampe.
I PL dåsen er der der trukket følgende;

5 ledet kabel ud til sensor
3 ledet kabel til udendørs Lampe
3 ledet kabel til spots på indv. loft
5 ledet kabel ned til kælder (tavle hvis jeg vil forbinde flere sensorer senere)
5 ledet kabel til afbryder
3 ledet kabel 220 volt til eltavle.

Tænker at gøre følgende;
Samle alle jord
Samle alle de blå (O)
Brun fra spots indv. Til sort afbryder

Vil sætte dobbelt 1 modul afbryder i vægdåsen. Men hvordan forbindes sensor og udv lampe så jeg kan tænde og slukke og sensor selv aftiverer lys ude?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For det første må du ikke sætte gipsplader hen over PL dåse. Det skal være sådan at du kan komme til samlinger senere. Men her misforstår jeg måske noget. 
For det andet har du alt for mange kabler i din PL dåse. Allerede ved planlægning skulle du have lavet det anderledes. Men det er sikkert for sent nu. Brug dobbelt samlemuffer hor der er mere end 4 ledere der skal samles. Ledninger skal være lige lange og så bøjer du hver farve lednings bundt pænt op i Pl dåse.
Du kan sikkert klippe Jordleder væk til sencor og indvendig spot. 
Du skal ikke have både 5 leder og 3 leder kabel til tavlen. Du bruger bare  brun, blå og jord i den 5 leder og gemmer de 2 sidste til senere brug.

Hvis både din lampe og sencor skal tænde ligeværdig så skal de sidde parallel. 
I sencor bruger du brun  - blå - og grå (Tændledning )
I Kroneáfbryder Bruger du Brun ( pil ind) og sort ( indvendig spot ) Grå ( udv lampe) 
I PL dåse samler du brun fra indvendig spot med sort fra afbryder.
Brun fra udvendig lampe med grå fra afbryder og grå fra sencor. 

Nu kan du tænde for udv. lampe med afbryder, men du kan ikke slukke medens sencor har tændt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-08-2025 09:05:53

Tusinde tak for det igen gode input og hjælp :)

PL dåsen bliver kun dækket til indtil jeg saver et Ø68 med Hulbor.

Jeg synes at have læst et jord skal følge rundt med spots selvom de reelt ingen brug har?

Det 5 ledet kabel der går fra PL og ned i kælderen til eltavlen, er blot for at jeg senere måske ville kunne tilslutte sensorer på garage og til flere udelamper. Der er trukket et 5 ledet kabel fra garage og ned til el tavlen ligeså 
Jeg ved ikke med garage, det er vel ikke med i det her.

Haderslev 1234 skrev:
5 ledet kabel ud til sensor
3 ledet kabel til udendørs Lampe
3 ledet kabel til spots på indv. loft
5 ledet kabel ned til kælder (tavle hvis jeg vil forbinde flere sensorer senere)
5 ledet kabel til afbryder
3 ledet kabel 220 volt til eltavle.

Du skal ikke have 2 kabler ned til el-tavle, den 5 leder er ok Det andet bliver nemt noget juks. 
Her har du fase - nul . jord . OG evt. tændledning til spot OG ledning fra anden sencor. 
Skal du overhovedet blande entre og garage så skal de være på samme gruppe, eller over noget relæ halløj ved el-tavle 
Du skal kun have jordleder med til spot hvis der er 3 klemmer i dem. Det er der oftest ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det meste virker nu undtagen udendørs lampen. Der er ikke spænding på og kan bare ikke få det til at virke. Har checket kabler i PL og det er sat sammen som EL mand har beskrevet.

Sensor aktiverer og kan høre klikket, så den virker. Rød ledning i sensor er forbundet til grå ledning. Grå ledning fra sensor og grå ledning fra krone afbryder samt brun fra udelys er samlet i muffe i PL.

Hvad kan der være galt?
Du har tilsyneladende en kroneafbryder, hvor du kan tænde lyset udvendig. Den anden del af afbryderen bruges til noget andet. Virker det? Virker det udvendige lys med kroneafbryderen? Hvis den ikke gør det, har du to muligheder.
1, Mål om der er spænding på den udvendige lampe. Hvis nej så mål om der er spænding på den røde ledning i PIR relæet.
2, Hvis der er spænding på lampen, så undersøg om pæren er i orden.
Egentlig bør du kunne få lys på den udvendige lampe ved at tænde ved kroneafbryderen.

fase
Annonce
Jeg har kunne denne måler og hvordan måler jeg egentlig spænding på kun leder?
Spænding eller rettere spændingsforskel måles i Volt. F. eks. 230V mellem fase og nul. Altså mellem to ledere. Strøm flyder gennem en leder drevet af spændingsforskellen og kan måles med det instrument, du viser.
Forneden på instrumentet er der to bøsninger en sort og en rød. De er beregnede til at måle spænding AC/vekselspænding eller DC/jævnspænding. Der var sikkert to prøveledninger med, da du købte instrumentet. Dem sætter du i bøsningerne forneden og stiller omskifteren på V med bølgemarkeringen og gul skrift.
Du er nu i stand til at måle om der er spænding på de forskellige steder. Jeg vil anbefale dig at måle i forhold til nul/blå leder.

fase
Der er kun brun og blå derude ved lampen. Den brune fase måler 9.05 V og den blå 0.345

Jeg ​måler ​med den røde ledning og ingen forskel om den sorte rører nul, mur eller jernrør udenfor 

Virker underligt. 
Den venstre tangent på krone afbryderen virker fint og tænder lys indenfor. Det er kun ude lampen der ikke fungerer

Opdatering ..

Der er 229 volt på både brun og rød/grå ledere i sensor.

Ved lampen er der 2 mm inde i muren et sort kabel og hvis jeg tester med sort på den og rød på blå nulpunkt, får jeg 228 V. Hvis jeg tester rød på brun leder, så er der 128 V
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også