Sensor udendørs til afbryder

Hej,

Er ved at samle PL dåsens kabler i loftet inden jeg sætter gips henover. Det er ude i entreen.
Jeg har en sensor på ydermur og en udendørs lampe.
I PL dåsen er der der trukket følgende;

5 ledet kabel ud til sensor
3 ledet kabel til udendørs Lampe
3 ledet kabel til spots på indv. loft
5 ledet kabel ned til kælder (tavle hvis jeg vil forbinde flere sensorer senere)
5 ledet kabel til afbryder
3 ledet kabel 220 volt til eltavle.

Tænker at gøre følgende;
Samle alle jord
Samle alle de blå (O)
Brun fra spots indv. Til sort afbryder

Vil sætte dobbelt 1 modul afbryder i vægdåsen. Men hvordan forbindes sensor og udv lampe så jeg kan tænde og slukke og sensor selv aftiverer lys ude?
Hej, Er ved at samle PL dåsens kabler i loftet... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De 128v kan måske være spænding ml. en fase og en forbruger eller en løs forbindelse. ( tavle, klemmuffe mv. )  Ps. du forsyner vel det hele fra samme fase?

Har lige checket samlemuffen i PL dåse og skilt og samlet det igen. Så det sidder som det skal. Det kabel der går ud til lampen er vist det eneste kabel i huset der ikke er skiftet. Så måske er der en dårlig forbindelse i det?
cdp skrev den 27-09-2025 19:20:08

De 128v kan måske være spænding ml. en fase og en forbruger eller en løs forbindelse. ( tavle, klemmuffe mv. )  Ps. du forsyner vel det hele fra samme fase?

Ja det er samme fase der forsyner stikkontakt, de sensor og loftslys og det virker 

Haderslev1234 skrev den 27-09-2025 18:35:32

Opdatering ..

Der er 229 volt på både brun og rød/grå ledere i sensor.

Ved lampen er der 2 mm inde i muren et sort kabel og hvis jeg tester med sort på den og rød på blå nulpunkt, får jeg 228 V. Hvis jeg tester rød på brun leder, så er der 128 V

Skal vi antage at de ledninger, du omtaler som rød og sort, er prøveledningerne? Kan vi lave en aftale om, du ikke omtaler prøveledningernes farve, men bare fortæller hvad du måler? Du skriver også, at der inde i muren er et sort kabel. Mener du en sort ledning? Nå, men du måler 228V mellem den sorte og en blå. Er de monteret i den udendørs lampe, eller hvor kommer spændingen til lampen fra? Er den overhovedet forbundet? Har du ikke nogle billeder?

fase
Det er et 5 ledet kabel der var trukket i forvejen. Sort, jord og grå var afklippet da jeg overtog hus. Så der er ikke flere ledere at bruge. Nu har jeg lige byttet om i krone afbryder og gensamlet muffe i PL og det sidder fast som det skal. Men stadig kun 128 V i brun fase.

Brun fra udendørs lampe er samlet med grå (tændledning fra sensor og grå ned til afbryder. Nul er samlet med de andre blå.
Annonce
Brun fra udendørs lampe er samlet med grå (tændledning fra sensor og grå ned til afbryder. Nul er samlet med de andre blå.
3 ledet kabel til udendørs Lampe

Der er noget, der ikke passer. Du skriver i et tidligere indlæg, at der er et treleder kabel til den udendørs lampe. Er det det samme kabel som vist på dit sidste billede? Hvis det ikke er det, må der være en samling undervejs. Du begynder med at måle spænding i PL dåsen, så vi kan finde ud af om i det mindste kroneafbryderen kan tænde og slukke for lampen.
Hvad har du byttet i kroneafbryderen? Var den grå ikke, hvor den skulle være?
Du bliver nødt til at måle spænding i lampestedet/PL dåsen. Er der spænding mellem grå og blå, når du tænder og forsvinder den, dår du slukker? Hvis det er i orden, er det næste at finde ud af om der spænding på de to ledere, der forbinder lampen. Du skal bare måle mellem nul og brun eller grå

fase
En lille update herfra :

Kabel fra PL dåse der går ud til udendørs lampe var desværre defekt og det eneste kabel jeg ikke skiftede i huset under renovering. Så derfor virkede lys ikke udenfor.

Nu er udfordringen at indendørs lofter er færdige, malet osv. så kan ikke trække nyt kabel samme sted. Jeg tænker om jeg ikke kan koble et 3 leder kabel til i sensoren udenfor og så må jeg leve med det bliver synligt. Der fase, nul og rød tændledning. Rød tændledning i sensor går ned i krone afbryder indendørs. Er det så ikke brun fra nye kabel der skal luses sammen med rød og grå fra sensor og selvfølgelig blå til blå?
Så er projekt afsluttet. Tog strøm fra sensor og må leve med en lidt synlig ledning over til lampe. Men det virker og alt ok. Tak for hjælp 👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også