Krav til udluftning af tag.

Min datter kikker på et hus med et ca 5 år gammelt cementtegl tag, og undertag.

Der er nævnt i tilstandsrapporten at der mangler udluftning, i taget  hvad er der af krav.

På min anbefaling får hun en lokale tømre med ud at kikke, og får et tilbud hvad en udbedring vil koste.

Vi prøver igen, i morgen --
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken slags undertag? Hvis det er et diffusionsåbent undertag så er det generelle krav 1/500 af tagfladen skal være åben ventilation. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 18-08-2025 21:46:54

Hvilken slags undertag? Hvis det er et diffusionsåbent undertag så er det generelle krav 1/500 af tagfladen skal være åben ventilation.

/BOFH 

Tak for svaret, ved desværre ikke om det er diffusionsåbent .

Ved du hvad kravet er hvis det ikke er diffusionsåbent ?

Og er det i det hele taget til at lave en korrekt udluftning efterfølgende..
Ejendomsmægleren mente selvfølgelig det var nemt at udbedre..

Klart mægleren siger det, kan også godt være han har ret og der kun skal nogle ventiler i men prøv lige at få noget mere konkret info ift opbygning. Skunk ser også relativt lille/lukket ud.

/BOFH 

Cement tegl er åben for ventilation i sig selv. Det er neden for undertag der skal være ventilation. 
Der skal være de 1/500 del som beskrevet. Det kan opnås ved sammenlagt 15 mm sprække hen i udhæng og så ventiler som sættes i oppe i loftrummet. De kan monteres indefra og skal kun igennem undertag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Sådan står der i tilstands rapporten, om undertaget.

Annonce
Det er ikke usædvanligt. Årsag er dog oftest utæt dampspærre. Men det kan dog let vaskes ned med rodalon og så sætter man nogle ventiler i undertaget for at skabe bedre ventilation, typisk et stk per fag per side.

/BOFH 

Vi var ude at kikke i dag sammen med en tømre, undertaget er banevare diffusionsåbent, men 21 år gammelt.
Han mente det ville koste i omegnen af 15000 kr, at sætte ventiler i undertaget, da der skulle laves noget gangbro, da der var isoleret med papiruld, og gangbroen skulle understøttes ude ved spærene.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis