Tagfod ved tagpaptag

Når jeg ser i det her dokument som bygningskonstruktøren gjorde mig opmærksom på,
så skal der, både ved 1-lags og 2-lags løsninger, være underpap under alu-tagfoden.
(figurer indsat nederst i dette indlæg).
Det vises også i starten af den her video:

Det ser dog ikke ud som om ADESO folkene gør sådan:

Min tanke var at lade begge lag tagpap gå oven over både alu-tagfod og trekantliste og op på vindskede bræt.
Jeg synes ikke om at sætte trekantslisten oven på underpappet, og det er man jo tvunget til når underpappen skal under alu-tagfoden.

Hvad tænker I om den problemstilling?
Årsagen til at der skal være underpap under alu-tagfoden, kan være for at hindre at der suges vand op (kapilær-virkning) ved de overlæg der er mellem alu-profilerne. Underpappet forhindrer dette vand i at nå ned i tagbrædderne.

Figurer fra dokumentet:

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du selv er inde på, underpap under alu-tagfoden sikrer et tæt lag bag profilen, som ellers har utætte overlæg. Det forhindrer kapillarsug og kondens i at trænge ned i brædderne. Hvis du springer det over og fører begge lag ovenpå, øges risikoen for fugtindtrængning – ikke nødvendigvis akut, men det er en svagere og mindre robust løsning end den anviste.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Jo, så jeg vil sætte underpap under alu-tagfoden, og minimumt 30 mm ud over trækanten.
I stedet for at lade de 30 mm flagre frit kan man vel fæstne dem til kanten af træet.

Hvis man ser vejlednings-video fra ISOLA, springer de underpap under tagfoden over.
(men det ser også ud til at tagfoden er i et stykke).

Så det er nok ikke strengt nødvendig, men når nu jeg er blevet opmærksom på
problemstillingen vil jeg selvfølgelig gøre det.

Så hvis jeg nu brugte ADESO, så kan jeg lave:
En strimmel undertag på 25 cm under alu-tagfod.
Så en strimmel på 50 cm fra kanten af alu-tagfod og så langt det nu når op.
Derefter baner af underpap opad, jeg vil lægge manerne paralelt med tag-foden

Derefter hele baner fra tagfod og opad.
Jeg valgte at lægge en strimmel 23 cm bred Icopal murpap under alu-tagfoden.

Men det ville nok have været mere elegant at have lavet det præcis som det er anvist på den første figur.
Men mon ikke det går.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis