Vådrumsmembran på gamle fliser

Hej, kan vådrumsmembranen lægges direkte oven på gamle fliser (grundig rengøring først) og derefter lægge nye fliser oven på ?
Eller skal der fliseklæb på som primer ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan du godt, jeg ville køre de gamle fliser over med en diamantkopsten, så der bliver max vedhæftning.

Vi prøver igen, i morgen --
Det kommer helt an på hvad fliser det er og hvilket afløb der er ift. indvendigt i skålen.
Der kræves at afløbet skal skiftes, hvis ikke afløbet har en flange eller klemmering der passer til vådrumsmembranen.

Fliseklæben kan bruges til at fylder de gamle fuger ud. Den medfølgende primer inden vådrumsmembranen skal udføres.

Som je_ns beskriver så skal overfladen slibes først.

Herudover skal der ses på om de nye klinker kan udgøres med korrekt fald mod afløb (ingen bagfald) og om der kan udføres basinvirkning ved døren. ( gulvet må ikke ligge højre en tilstødende rum)

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Tak for indsparket. Gulvet er brudt op og der skal lave Unidrain linje afløb, men de gamle fliser på væggene bliver, der skal en vådrumsmenbran på fliserne og nye fliser oven på, gulvet bliver støbt på ny, vådrumsmenbran på og nye fliser på. 

Spørgsmålet gik på at sikre vedhæftning af vådrumsmenbranen til fliserne på væggene. 
Phil.C skrev den 13-08-2025 00:19:42

Tak for indsparket. Gulvet er brudt op og der skal lave Unidrain linje afløb, men de gamle fliser på væggene bliver, der skal en vådrumsmenbran på fliserne og nye fliser oven på, gulvet bliver støbt på ny, vådrumsmenbran på og nye fliser på.

Spørgsmålet gik på at sikre vedhæftning af vådrumsmenbranen til fliserne på væggene. 

Der skal først sikres at eksist. fliser har tilstrækkelig vedhæftningen, lyder hule eller løse. Så skal de nemlig pilles af.

som beskrevet skal fliserne gøres ru med en slibning, herefter primer og vådrumsmembran. Hvis der er mange fuger (mindre fliser) så vil det være en god ide at spartle det ud efter slibning. Og efter påføring af primer. Da vådrums membranen min skal udføres i en tykkelse på min. 1 mm og det kan være svært at styrer ved mange eksist. fuger.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Når der nu alligevel skal nye fliser på væggene, hvorfor så ikke tage de gamle fliser ned. Så risikerer du ikke at der går en flise løs under de nye fliser.

fase
Annonce
Jeg fjernede nogle badeværelses fliser, hvor jeg brugte en stor ukrudtsbrænder, til at varme fliserne op, så var de ret nemme at fjerne.
Men der skal jo ikke være noget brændbart i nærheden...

je_ns skrev den 13-08-2025 12:29:11

Jeg fjernede nogle badeværelses fliser, hvor jeg brugte en stor ukrudtsbrænder, til at varme fliserne op, så var de ret nemme at fjerne.

En hammer og en fladmejsel gør arbejdet. Der skal ikke betales timeløn for Lav det selv arbejde  

fase
S. Fabrin skrev den 13-08-2025 12:34:27

En hammer og en fladmejsel gør arbejdet. Der skal ikke betales timeløn for Lav det selv arbejde  

Det gik bare noget nemmere, da de fleste fliser kom af i et stykke..

Og selv om man arbejder for sig selv,må det jo gerne være nemt.  

je_ns skrev den 13-08-2025 12:43:54

S. Fabrin skrev den 13-08-2025 12:34:27

Det gik bare noget nemmere, da de fleste fliser kom af i et stykke..

Og selv om man arbejder for sig selv,må det jo gerne være nemt.  

Det har du da ret i, men synes du, det er godt håndværk at sætte et lag fliser uden på det nuværende for at, spare tid?

fase

Førhen har jeg været med til at koge fliserne op på forsikringssager. 🤓 jeg havde nok også pillet fliserne ned, men kan være der er en god grund.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også