Opretning af skæv gasbeton væg

Hej LDS,

Jeg har en gasbeton væg, som er meget skæv og har ujævnheder på både vandrette og lodrette ujævnheder. Hvordan ville I rette væggen op?

Væggen skal fuldspartles og have filt som færdig resultat.

På forhånd tak.  
Hej LDS, Jeg har en gasbeton væg, som er meget... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 11-08-2025 19:16:13

Så tror jeg at de skal læse op på bøgerne igen eller gå ind på membran-efra.dk.

Dampspærren skal være helt tæt.
Så der skal primes på væggen hvor den skal fastgøres og så anvendes folieklæber.

En godkendt løsning jeg selv har lavet her hjemme sidste år:

Det er dælme mærkeligt. Nede i STARK sagde de også, at jeg ikke skulle fuge. Huset er fra 80'erne. Alle har sagt, at det kan skabe trælse udfordringer med svamp m.v. 

Har du installeret ventilatoons anlæg, hvis ikke, har du udfordringer med indeklima? 

Din dampspærre er mod uopvarmet loftrum ikke?
Det første gang her er stødt på at folk fortæller det.
Hvordan er det opbygget over dampspærren?

Nej jeg har ikke ventilationsanlæg og har ikke udfordringer med indeklimaet som så mange andre med 70er hus :)

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 11-08-2025 23:20:42

Din dampspærre er mod uopvarmet loftrum ikke?
Det første gang her er stødt på at folk fortæller det.
Hvordan er det opbygget over dampspærren?

Nej jeg har ikke ventilationsanlæg og har ikke udfordringer med indeklimaet som så mange andre med 70er hus :)

Korrekt. Der er uopvarmet loftrum over. Over dampspærren er opbygningen spær og isolering herimellem.Jeg har fjernet den oprindelige dampspærre, som huet et født med. Den var ikke var fuget / tapet. Spær og andet træværk har det fint. Det er selfølgelig blevet lidt mørkt med tiden, men ingen fugt problemer at spore. 

Jeg vil gerne undgå at få indeklima problemer uden at der skal luftes ud 24/7. Men hvis dampspærren ingen effekt har uden fugen, så giver det jo også ingen mening. 

Dampspærre har naturligvis effekt i forhold til ingen dampspærre. Men man kan ikke løse eller ændre indeklima problemer ved at lave knap nok tæt dampspærre. Hvis du tidligere har haft 50 eller 100 mm isolering så er er ikke de store problemer ved utæt dampspærre. Den kondens fugt der sætter sig i eller over isolering kan nemt tørre ud hvis der er god udluftning i loftrummet. Men ved f.eks. 300 mm isolering hvor evt. kondensfugt sætter sig midt i, er et svært at få det tørret ud igennem 150 - 200 mm isolering. 
Det er klart at huse med utætte døre og vinduer m.m. kan have god indeklima, og ok varme ( dyrere ) hvis man sørger for at opholde sig væk fra døre og vinduer hvor det blæser ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tbuilder skrev den 11-08-2025 16:09:25

je_ns skrev den 11-08-2025 14:55:56

Jeg fuldlimede fermacell på gasbeton, det blev super godt, og ikke meget spartel arbejde efterfølgende.

Hej Jens, 

Det ændrer vel ikke på, at jeg skal rette gasbetonvæggen op inden jeg limer plader på? Kan du fortælle hvordan du har gjort? 

Kan godt se mine væge ikke var så skæve som dine, jeg limede fermacell på da der var lidt sætningsrevner som var stoppet med at udvikle sig.

Jeg pudsede de værste af højden på ujævnhederne, jeg lavede en lang pudseklods af noget trailerplade, og brugte noget korn 24 fra en båndpudserbånd det var ret effektivt.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Man kan også bruge metoden Dot and Dab, hvor man kommer knytnæve store klumper fliselim på vægen og trykker farmacell pladen på plads.
Men den metode har jeg ingen erfaring med, men man skulle kunne rette ret store ujævnheder op..

Vi prøver igen, i morgen --
Som ev-elmand beskriver har det ikke så meget med indeklimaet er gøre, før der evt. opstør skimmel. Det har mere med kondensdannelse i konstruktionen der skal undgåes. Så få du lavet det tæt 👍

I 80’erne gik man ikke så meget op i hvor tæt en dampspærre skulle være. Tætheden er kommet med tiden, efter man er begyndt at isolere mere og mere.
Jeg har 200 mm isolering i mit loft.

Se evt. metoder på væggen af Je_ns 🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 12-08-2025 00:00:09

Som ev-elmand beskriver har det ikke så meget med indeklimaet er gøre, før der evt. opstør skimmel. Det har mere med kondensdannelse i konstruktionen der skal undgåes. Så få du lavet det tæt 👍

I 80’erne gik man ikke så meget op i hvor tæt en dampspærre skulle være. Tætheden er kommet med tiden, efter man er begyndt at isolere mere og mere.
Jeg har 200 mm isolering i mit loft.

Se evt. metoder på væggen af Je_ns 🙂

Jeg fuger dampspærren som anvist. Tak for hjælpen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også