Opretning af skæv gasbeton væg

Hej LDS,

Jeg har en gasbeton væg, som er meget skæv og har ujævnheder på både vandrette og lodrette ujævnheder. Hvordan ville I rette væggen op?

Væggen skal fuldspartles og have filt som færdig resultat.

På forhånd tak.  
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afhængigt af størrelsen af lunkerne så retter du dem op med enten grovspartel eller et tyndt lag puds.

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg fuldlimede fermacell på gasbeton, det blev super godt, og ikke meget spartel arbejde efterfølgende.

Vi prøver igen, i morgen --
BOFH skrev den 11-08-2025 13:02:12

Afhængigt af størrelsen af lunkerne så retter du dem op med enten grovspartel eller et tyndt lag puds.

/Morten

Hej Morten, 

Tak for svar. Jeg vedhæfter lige billeder for den lodrette vinkel. Det buler ud på midten af væggen. Det vil blive 2cm puds i top og bund. Kan væggen bære så meget puds?  Er det ikke bedre at slibe midten? Måske en blanding af de to ting? 
je_ns skrev den 11-08-2025 14:55:56

Jeg fuldlimede fermacell på gasbeton, det blev super godt, og ikke meget spartel arbejde efterfølgende.

Hej Jens, 

Det ændrer vel ikke på, at jeg skal rette gasbetonvæggen op inden jeg limer plader på? Kan du fortælle hvordan du har gjort? 
Annonce
Er det en ydervæg eller indervæg?

OBS Husk at tape din dampspærre på loftet ved alle hæfteklammer ellers har den ikke rigtig nogen funktion 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 11-08-2025 18:39:25

Er det en ydervæg eller indervæg?

OBS Husk at tape din dampspærre på loftet ved alle hæfteklammer ellers har den ikke rigtig nogen funktion 👍

Det er en indervæg. Ydervæg er mursten. 

Jeg taper alle huller. Jeg har snakket med 3 tømrer, som alle har sagt samme ting: lad være med at fuge dampspærren til væggen. Det vil give indeklima problemer. Jeg er lidt tvivl omkring det rigtige at gøre. 
Så tror jeg at de skal læse op på bøgerne igen eller gå ind på membran-efra.dk.

Dampspærren skal være helt tæt.
Så der skal primes på væggen hvor den skal fastgøres og så anvendes folieklæber.

En godkendt løsning jeg selv har lavet her hjemme sidste år:

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

når det er en indervæg og ikke mod en ydervæg, så kan du godt bruge Je-ns metode. Alternativ skal væggen pudses op på ny. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Tbuilder skrev den 11-08-2025 16:07:22

Kan væggen bære så meget puds?  Er det ikke bedre at slibe midten? Måske en blanding af de to ting? 

Du kan godt slibe og lave en kombination, men det giver noget af et svineri - husk sugeskærm. Vægt er ikke et problem, ville selv lægge et pudslag på det hele, så kan man lave al opretning i en arbejdsgang og klar til rullespartel når det er tørt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også