Filt på vådrumsmembran

Skal snart til at færdiggøre vores nye badeværelse. I den forbindelse skal vi opsætte filt på vægge og lofter.
I brusenichen sættes der ikke fliser helt til loft pga en skråvæg.
Jeg skal selvfølgelig bruge vådrumsmembran under fliserne, men hvad gør jeg der hvor fliserne stopper og går over i filt?
Smøres vådrumsmembranen på med pensel eller rulle og vil overfladen være jævn til at opsætte filt på? Eller skal jeg undlade vådrumsmembranen under filten?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!!!

Jeg mener at fliserne skal føres helt til loft. Du skal nok ha fat på "By og Byg Anvisning 200, Vådrum" .
SBI-anvisningerne kender jeg godt.
Og i følge dem skal man jo næsten bygge sit badeværelse op som om det skulle være en svømmehal.

Men det ikke interesseret i at vide er om vådrumsmembranen er jævn nok til at sætte filt op på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Jeg har en gang imellem spartlet med vådrumsspartel på vådrumsmembran uden problemer, men hvis det er filt der er tale om, skal man jo som sædvanlig være meget omhyggelig med spartlingen for at undgå buler ved overgang til membranen som jo fylder 1 mm og ikke er så nem at lægge jævnt på.
Hej

De vådrumsmembraner som jeg har arbejdet med har det ikke været mulige at påføre så glat at man kunne sætte glasfilt eller væv uden på.
Jeg påførte membranen med den glatte side af en stor tandspartel, tror ikke det kan pensles eller rulles på. Har dog aldrig prøvet.

mvh Anders
hej

Som Orla nævner, spartler du ovenpå vådrumsmembranen med en vådrumsspartel, så skulle problemet være løst.

Colormann
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej.....
du kan sagtens filte oven på membranen og den kan også rulles på
man kan købe en membran fra LIP som netop kommer i en en "rulle spand"
ved ikke om det er en smart ide at spartle ovenpå membranen ide jeg ikke ved hvor vandfast spartlen er og der må væren en logisk forklaring på at det er membranen der skal på til sidst
mit forslag vil evt. være at male direkte ovenpå membranen eller bare filte uden membran og derefter male med en meget vandfast maling ovenpå

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Hej Bjørnen

For en god ordens skyld: Lad nu være med at rådgive om noget du ikke har forstand på, som mange andre har gjort i dette forum.

Hvis du har en mening om noget skal det kunne underbygges, og bare ikke med noget du tror og måske ikke forstår.

Jeg ved godt at ovenstående ikke falder i god jord alle steder, men der er altså nogle fysiske regler der er nødvendigt at overholde, og hvis man limer filt direkte ovenpå en korrekt dimensioneret vådrumsmembran, får man noget der nedsætter husets handelsværdi
.
Ja, vi må gerne prøve at hjælpe, selvom det måske ikke er korrekt, men styrken i dette forum ligger jo i, at mange kigger over skulderen, og hjælper hvis rådet er forkert.

Det var præcist det vi var bange for - Allan og jeg, da vi startede siden op, at der var for få der ville råbe op over et måske mindre godt råd.

I dag slapper vi lidt mere af, for der er selvjustist, og tak for det.

Mvh. JørgenE
Det jeg personligt søger i dette forum er erfaringer fra LDSér, hvordan de har lavet deres hus og kan fortælle hvad der virker og hvad der ikke gør.
Ikke nødvendigvis hvordan tingene skal laves efter bogen, for så kunne vi jo bare slå op i én.
-Se derfor også min underskrift.
Mit spørgsmål kig ud på om vådrumsmembranen var jævn nok til at opsætte filt på
Hej Morten

Så vil jeg da komme med mine erfaringer.

Jeg ville ikke sætte filt op på LIP's vådrumsmembran, da den altid vil være lidt bulet, og dermed meget iøjenfaldende gennem filten.

Jeg ville ikke have fliser helt op til loftet i min bruse nische, heller ikke bag badekar, toilet, eller håndvask. Jeg fik så et produkt fra Beckers til vådrumsisolering. Det er samme konsistens som vådrumsklæber, men hvis du sætter filten op med dette, og bagefter bruger det som vævfylder giver det samme effekt som en traditionel vådrumsmembran (ifølge Beckers), men han ville dog kun anbefale det til vægge og ikke til gulvet.

Jeg var lidt skeptisk, men efter at væggene blev behandlet, lå der er lag på væggene der føles ganske gummiagtigt. Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men kombineret med deres vådrumsmaling (som er rigtig god at arbejde med) skulle løsngen være noget af det bedste på markedet (ifølge Beckers).

Det samlede resultat er at der hvor der sidder filt er væggene fuldstændig glatte og samtidig vådrumsisolerede. Badeværelset er luftigere at se på da der ikke er så mange fliser og muligheden for at skifte farve om nogen år er ganske overskuelig.

Jeg er dog nysgerrig om der er andre der kender produktet og hvad deres erfaringer er, men jeg kan godt anbefale det, dog med det forbehold at jeg først om mange år ved om det virkede lige så godt som de traditionelle produkter.

Held og lykke med det.
Vifu

Bonden
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også