Capacitor ?

Min elskede lidt ældre og elektroniske Bernina symaskine 1080 var pludselig død… som helt død. Ingen har set på den, men svaret fra diverse forhandlere og reparatører er: det er printkortet der er stået af. Det kan ikke erstattes med nyt. Mit spørgsmål: kan det passe at et printkort ikke kan repareres? En symaskinemand kan måske ikke, men en elektroniker
?
Jeg kan slet ikke undvære en symaskine og var så  heldig at købe en fin brugt ren mekanisk Bernina 812 for 500 kr. den kan sy det jeg har brug for, men fodpedalen er vist ikke helt ok, den starter abrupt og med høj speed. Kan ikke regulere hastigheden.
Jeg har googlet mig til at fejlen kan ligge i en capacitor (kondensator?).

Link der viser reparation af denne fodpedal følger i næste opslag

Når lysten driver værket
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ang. din defekte 1080, ville jeg søge efter en identisk maskine der har en anden defekt/slid, og så nuppe printkortet fra denne.

Din 812 er nok ikke rent mekanisk når den har en fodpedal🫢
Hvis du har fundet løsningen på defekten, udskiftning af kondensatoren, er det en simpel operation.
Vi venter og checker din link.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg måtte desværre lede længe efter linket til reparation  af min fodpedal.
Det ser da også ud til at det ikke er  en opgave jeg selv  kan klare.
Her er linket!
https://www.youtube.com/watch?v=ckm9LC5Q9lY
Kan nogen hjælpe?
Med hensyn til 1080 maskinen er der næppe en privatperson der har et dueligt printkort. Jeg har også spurgt hos Bernina producenten.
I min alder køber jeg heller ikke en ny plastikmaskine til 14-15.000 kr., så jeg vil være glad, hvis min fodpedal kunne få en blød start på syningerne. 
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen 

Når lysten driver værket
Fodpedalen til din Bernina 812, er den gamle type uden elektronik, man presser noget kul sammen og styre hastigheden på den måde.
Måske din lokale symaskinemand har en forpedal, der passer.

Måske denne her passer ?  til knap 200 kr med fragt.. ​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svaret. Det er desværre ikke rund type. Dermed menes formen på stikkene. Mine stik er firkantede. 

Når lysten driver værket
Jeg tror ikke den viste kondensator er årsagen til problemet. Det er nok det man vil kalde en støjkondensator. Den skal mindske risikoen for at symaskinen laver uønsket radiostøj. Den har altså ikke betydning for at symaskinen virker. Men det er blot et kvalificeret gæt.

En elektriker vil normalt ikke beskæftige sig med den type problemer. Du kan prøve at besøge en Repair Cafe og se om de kan hjælpe. Jeg kan se at der er en i Kolding
https://www.oplevkolding.dk/aktivitet/repair-cafe-kolding
De findes også i andre byer.

Annonce
Vi har en repair cafe her  på stedet. Den prøver jeg, men de har nok ikke denne komponent i værktøjskassen. Min maskine fungerer jo og jeg kan ikke undvære den 4 uger til næste repair cafe.
https://www.youtube.com/watch?v=wxnP0g43CkA&t=911s

Når lysten driver værket
Fungerer maskinen eller er den helt død? Du kommer med modstridende oplysninger.

Jeg har set videoen. Det er ikke en støjkondensator, men den virker som en begrænsning, så den kan køre langsomt. Hvis kondensatoren er defekt, kan maskinen stadig køre på fuld hastighed, men kan ikke køre "kravle hastighed" Hvis den ikke vil køre på fuld hastighed, er problemet er andet.
Hvis symaskinen er helt død, altså ingen lys eller andet er fejlen sikkert ikke i fodpedalen men i tilslutningen af det trepolede stik i symaskinen. Det kræver at maskinen bliver skilt ad, så der er adgang til ledningerne i maskinen.

fase
Jeg beklager at jeg i mit indlæg nævner 2 forskellige symaskiner.
1080 er ude af billedet idet  printkort til erstatning  ikke kan fås.
Om en elektronik kyndig kan fikse sådan et printkort ved jeg ikke. Så glem denne maskine. Jeg havde købt en  ny fodpedal til den i håb om at det også kunne være noget galt med fodpedalen. Slut .

Så til maskine 812. Her er det som Gode ven skriver en kondensator som styrer hastigheden, ganske som vist i mit link på YouTube. Jeg har fundet et billede af denne kondensator, men hvor køber jeg sådan en? Vil nødig åbne en PayPal konto for at købe i udlandet.
En ny/brugt fodpedal kan købes for 650 kr. 

Når lysten driver værket
For at købe i udlandet behøver du ingen Paypal konto, du betaler bare med dit Visa kort.
Hvad angår kondensatoren går du ned/hen til en repair cafe. Der er sikkert en der kan skaffe sådan en kondensator.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis