Capacitor ?

Min elskede lidt ældre og elektroniske Bernina symaskine 1080 var pludselig død… som helt død. Ingen har set på den, men svaret fra diverse forhandlere og reparatører er: det er printkortet der er stået af. Det kan ikke erstattes med nyt. Mit spørgsmål: kan det passe at et printkort ikke kan repareres? En symaskinemand kan måske ikke, men en elektroniker
?
Jeg kan slet ikke undvære en symaskine og var så  heldig at købe en fin brugt ren mekanisk Bernina 812 for 500 kr. den kan sy det jeg har brug for, men fodpedalen er vist ikke helt ok, den starter abrupt og med høj speed. Kan ikke regulere hastigheden.
Jeg har googlet mig til at fejlen kan ligge i en capacitor (kondensator?).

Link der viser reparation af denne fodpedal følger i næste opslag

Når lysten driver værket
Min elskede lidt ældre og elektroniske Bernina... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 11-08-2025 13:11:43

Fungerer maskinen eller er den helt død? Du kommer med modstridende oplysninger.

Jeg har set videoen. Det er ikke en støjkondensator, men den virker som en begrænsning, så den kan køre langsomt. Hvis kondensatoren er defekt, kan maskinen stadig køre på fuld hastighed, men kan ikke køre "kravle hastighed" Hvis den ikke vil køre på fuld hastighed, er problemet er andet.

Som God ven skriver, så har kondensatoren ingen betydning for maskinens funktion, men udelukkende radiostøjdæmprning.
Er ret sikker på den jeg linkede til godt kan bruges, hvis du bruger din gamle ledning, og blot bruger den nye fodpedal.

Du kan betale med visa kort, og med mobilpay, så ingen grund til at bruge paypal.

Vi prøver igen, i morgen --
Googlede ‘elektronikdele Fredericia’, et af de resultater jeg fik var dette, jeg tænker de meget sandsynligt har, eller let kan skaffe, hvad du ønsker.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Man skal lige være opmærksom på at den kondensator, der vises i første indlæg som "original" reservedel, er en til 1000V. Man bør erstatten den med en til 1000V eller højere. 
Nu har jeg loddet den nye kondensator på , men maskinen kører stadigvæk kun mdvstor hastighed. Jeg prøver repair cafeen den 30. 10.

Når lysten driver værket
Annonce
Her er hvad AI skriver om det:
"En Bernina 812, der kun kører med fuld hastighed, skyldes højst sandsynligt en defekt fod pedal , som skal justeres eller udskiftes. Dette sker, fordi en del inde i controlleren, såsom en udbrændt kondensator eller en forkert justeret skrue, ikke tillader kontrolleret hastighed, hvilket resulterer i en "fuld hastighed eller ingenting"-respons. 

Potentielle løsninger
  • Juster fodpedalen: Nogle fodpedaler har en justeringsskrue i bunden, der kan flyttes for at løse problemet.
    • Hvis skruen er for høj, kan den lukke kredsløbet for tidligt, omgå den variable modstand og forårsage fuld hastighed.
    • Justering af skruen kan genskabe den jævne accelerationskurve."
Jeg har tegnet en rød pil på billedet  - det er nok justeringsskruen.  
Og pas på fingrene, hvis maskinen kunne finde på at gøre noget uventet mens du justerer. 
Hej DLG. Tusind tak for svaret.
Jeg har skiftet capacitor, men fodpedalen kører stadigvæk med kun høj hastighed. Min fodpedal har udover den skrue du viser også en skyder bagpå til MIN - MAX.
Første gang jeg startede fodpedalen efter at have skiftet capacitor, startede maskinen straks uden at jeg kunne slukke den igen.
Indeni er der en tap, som først griber fat i overdelen når pedalen første gang trædes helt i bund. Jeg trådte hårdt et par gange og så kunne den starte og slukke , men stadigvæk kun med høj hastighed.

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis