Skift af ekspansionbeholder

Hejsa alle..
Jeg har lige skiftet min ekspansionsbeholder, pga den var utæt..

Jeg tapper ca 3 L  af anlægget..

Ekspansionsbeholderen er fyldt med 3-4 L vand..
Så tapper i alt 6-7 L af anlægget..

Jeg montere ny beholder, fylder vand på til 1,3 bar,
Jeg har udluftning ventil åben mens jeg fylder på..

Men jeg fylder måske 2-3 L på, da jeg rammer de 1,5 bar..
Jeg tænker at ekspansionsbeholderen, er en stor loftlomme?

Er der noget jeg har gjort forkert?
Skal jeg ikke ha luften ud af beholderen?
Håber det gir mening
Mvh
Morten
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen med en expantions beholder er at den tillader vandet i anlægget kan udvide sig, når det bliver varmt, uden at trykket i anlægget stiger, så der skal være en luftlomme, da luft kan komprimeres.

Vi prøver igen, i morgen --
Modtaget…
Så den gamle, har også været defekt inden i, siden der var vand i den?
Joker22 skrev den 09-08-2025 12:23:39

Modtaget…

Der skal være vand i ekspansionsbeholderen. 

Ekspansionsbeholderen er bygget som en beholder delt i to. De to dele er skilt ad af en gummimembran, så der er luft på den ene side og vand på den anden side. Vand udvider lidt sig ved stigende temperatur. Det betyder, at gummimembranen bevæger sig ind i den del med luft i. Der skal være et lufttryk i beholderen på omkring 0,7 bar. Det kaldes fortrykket og måles uden vandtryk. Ventilen ligner en ventil på et bilhjul. Så der skal være vand i ekspansionsbeholderen, uden den er defekt, når den er monteret.

fase
Det er vel ikke luftventilen på ekspansionsbeholderen du har haft åben mens du fyldte vand på?
En trykekspansionsbeholder skal have et fortryk på ca. 0,7 bar. Det vil sige at du skal kunne måle et lufttryk på beholderens luftventil på ca. 0,7 bar, når anlægstrykket er taget af (anlæggets manometer viser 0 bar).
Når du fylder vand på anlægget presses gummimembranen inden i beholderen delvist sammen af centralvarmeanlæggets vandtryk.
Din gamle beholder kunne måske have været reddet. Den kunne måske blot have været efterfyldt med luft (gennem bilventilen) til ca. 0,7) bar.
Jeg har et par trykekspansionsbeholdere siddende. Der har passeret 35 år, og fungerer stadig. Med et par års mellemrum tømmer jeg dem for vand, og pumper luft på til 0,8 bar.

Søren O
Joker22 skrev den 09-08-2025 12:23:39

Modtaget…

Beholderne har en membran til adskille luft og vand.

Denne membran bliver utæt på et tidspunkt og så bliver luften erstattet af vand og beholderen mister sin funktion.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Altså IKKE lukke luft af ventil på ekspansions beholder. 
Har du fået det lukket ud, må du lukke tryk af anlægget igen og pumpe luft igennem ventil til der er 0,7 bar tryk på luften i beholder.
Enten egen kompressor, manuel pumpe,  reservepumpe fra moderne biler, eller låne en luftbeholder på tankstation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nej jeg har ikke rørt trykket på beholderen..
Jeg har åbnet udluftventilen på anlægget…

Jeg kan bare ikke forstå, hvordan jeg kan få vand i beholderen, når der kun er en tilgang, og den ikke kan udluftes
Der er faktisk to tilgange. Den ene er den side, hvor luften er.
Den anden er der, vandet kommer ind. Den skal ikke kunne udluftes. Ideen er netop at vandet skal kunne komme ind i beholderen og presse luften sammen, når det bliver varmere og derfor fylder lidt mere.

fase
Var det snart ikke en ide at Joker22/Morten tog et foto af ekspansionsbeholderen, incl. type/fabrikat og rørtilslutningen? 
Alt afhængig af type og fabrikat kan der være forskellige tilslutningsanvisninger. Endda nogle fabrikater har spec. tilslutningskobling således at man ikke behøver at tappe vand af anlægget for at skifte beholderen.

Det skal jo lige siges, at jeg ikke har mødt udfordringer…
Det er blot for at forstå…

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis