Fra stald til gildesal

Hej alle kloge hoveder.
Jeg går og leger med tanken om, at lave mine gamle stald om til en "gildesal". Formålet er at jeg fortsat vil bruge rummet som opbevaring, men gøre det lækkert nok, til at det også kan bruges til større arrangementer, som ikke kan være inde i huset.

Stalden er i dag et uopvarmet rum, og det oprindelige tag er et godt gammelt asbestag. Tidligere ejer af huset, har lagt et ståltag direkte ovenpå det gamle asbest tag.
Især grundet asbesten, men også for at forbedre akustikken, har jeg ikke sinde, at montere et troldtektsloft under taget.
Her kommer så det store spørgsmål, bør jeg isolere loftet? Eller kan jeg nøjes med at skrue et troldtekt loft op under det gamle asbesttag.
Og bør jeg generelt isoleret bygningen mere end den er i dag? Min oprindelige plan var at montere noget som en luft til luft varmepumpe, og så varme rummet op til en behagelig temperatur de få gange, hvor der skal være arrangementer.

Håbet er også at bevare udtrykket i den blottede trækonstruktion

Jeg håber i vil komme med lidt gode råd på vejen.

Hej alle kloge hoveder. Jeg går og leger med... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår dig godt Bakkely. Projektet truer med at vokse sig uoverskueligt stort.

Du kan også nøjes med at lægge et bræddeloft over de eksisterende remme for at forhindre støv og skidt falder ned i hovedet på jer. Du behøver ikke foretage dig yderligere da stalden ikke udsættes nævneværdigt for ændringer i udluftningen.

Det hjælper også lidt når rummet en sjælden gang skal opvarmes. Det kan sammenlignes med en terrassevarmer hvor en parasol også hjælper lidt.

Glem alt om bygningsregulativet. Det kommer ikke i spil som du beskriver dit projekt.
Rantzau skrev den 10-08-2025 10:33:14

Jeg forstår dig godt Bakkely. Projektet truer med at vokse sig uoverskueligt stort.

Du kan også nøjes med at lægge et bræddeloft over de eksisterende remme for at forhindre støv og skidt falder ned i hovedet på jer. Du behøver ikke foretage dig yderligere da stalden ikke udsættes nævneværdigt for ændringer i udluftningen.

Det hjælper også lidt når rummet en sjælden gang skal opvarmes. Det kan sammenlignes med en terrassevarmer hvor en parasol også hjælper lidt.

Glem alt om bygningsregulativet. Det kommer ikke i spil som du beskriver dit projekt.

Rantzau. Du helt væk

Hvor blev fagligheden af du efterspurgte?
Du fordrejer alt til dine vendinger uden af have det i nået. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
For en hammer ligner alting et søm, hvilket kan forklare bygningskonstruktørens skyklapper.

Det er faktisk fagligt korrekt at montere et bræddeloft i en stald.
Jeg tænker lige nu at planen bliver at isolere så meget der lige kan lade sig gøre, uden at skjule den eksisterende konstruktion
 Det er måske 50-100mm. Derefter troldtekt op for akustikken. Hvor vigtigt vil dampspærre være her, og hvad er dets egentlige funktion?

Muren er opmuret i rødsten, og jeg vil derfor undersøge om der er en hulmur, tænker dette kunne være en nemmere måde at få isoleret der også.
Dampspærre er ikke vigtig og måske skadelig i den konstruktion. Når det kun drejer sig om 50 - 100 mm isolering, OG der er god udluftning over isolering. Desuden kan dampspærre være skadelig i de tilfælde hvor solen står på taget og det er koldere i stalden end det er udenfor. 
Du måler fra lægten og ned, men lægten spærrer jo for udluftning, så der skal være lidt plads under lægten også. Troldtek loft er meget utæt så det giver også udtørring af eventuel fugt. 
Jeg ville fjerne eventuel skumklodser under rygning, så der den vej kan komme luft ud i toppen. Jeg er klar over at det i visse tilfælde kan give sne ind over isolering. Med den plads vil det være minimal og tørrer ud igen.
Du skal jo have noget forskalling op for at fæstne troldtek så hanebåndet vil jo blive helt eller delvis gemt. Men de omvendt A støtter, den vandrette dobbelt dobbelt bjælke og hanebjælker bevares synlig. 
Du skal have en meget stor og dyr varmepumpe for at banke det store rum op i temperatur. 
En anden mulighed kunne være nogle el-terrasse varmere (strålevarme) Det skal dog undersøges om du har strøm nok til det installeret samtidig med fuld knald på komfur, kaffemaskiner og fadølsanlæg 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Bare en tanke.
Hvad med at trådstarter isolerer fra træfiberbatts i stedet for mineraluld?
Det har jo meget bedre egenskaber i forhold til fugtregulering.
Det som der bør være mest opmærksomhed på er vel ikke at skade den eksisterende konstruktion, hvilket i også er inde på med ventilation.

Mht varme, hvis det bare et 1-2 gange om året, så er det vel bare en varmekanon, som trådstarter kan kigge efter brugt på dba, marketplace eller auktioner, der er brug for.
BR18 gælder for alle bygninger, der dog undtagelser for for isolering. Reglerne gæler både for nybygning og renovering.

§ 254   3) Uopvarmede bygninger eller bygninger opvarmet til under 5 °C skal ikke overholde krav til varmeisolering.

Hvis der ikke er fast installeret varme eller varmeanlæg, der ikke kan varme over 5 °C, er man frit stillet.  
GodeVen skrev den 11-08-2025 11:33:36

BR18 gælder for alle bygninger, der dog undtagelser for for isolering. Reglerne gæler både for nybygning og renovering.

§ 254   3) Uopvarmede bygninger eller bygninger opvarmet til under 5 °C skal ikke overholde krav til varmeisolering.

Hvis der ikke er fast installeret varme eller varmeanlæg, der ikke kan varme over 5 °C, er man frit stillet.  

Helt korrekt 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også