Fra stald til gildesal

Hej alle kloge hoveder.
Jeg går og leger med tanken om, at lave mine gamle stald om til en "gildesal". Formålet er at jeg fortsat vil bruge rummet som opbevaring, men gøre det lækkert nok, til at det også kan bruges til større arrangementer, som ikke kan være inde i huset.

Stalden er i dag et uopvarmet rum, og det oprindelige tag er et godt gammelt asbestag. Tidligere ejer af huset, har lagt et ståltag direkte ovenpå det gamle asbest tag.
Især grundet asbesten, men også for at forbedre akustikken, har jeg ikke sinde, at montere et troldtektsloft under taget.
Her kommer så det store spørgsmål, bør jeg isolere loftet? Eller kan jeg nøjes med at skrue et troldtekt loft op under det gamle asbesttag.
Og bør jeg generelt isoleret bygningen mere end den er i dag? Min oprindelige plan var at montere noget som en luft til luft varmepumpe, og så varme rummet op til en behagelig temperatur de få gange, hvor der skal være arrangementer.

Håbet er også at bevare udtrykket i den blottede trækonstruktion

Jeg håber i vil komme med lidt gode råd på vejen.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det vil da pynte på rummet at sætte troldtek op under taget. Så bør du også isolere det noget. Husk afstand fra isolering og op til tagplader / lægter på mindst 5 cm og få lavet god udluftning ved tag fod og i rygning så der kommer en konstant luftstrøm op over isoleringen.
mht. asbest så behøver det ikke at være grund til at inddække det. Så lange de plader ikke beskadiges afgiver de ikke asbest. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du ikke isolerer som Erik påpeger, er der meget stor risiko for kondens når du opvarmer rummet.
Jo større temperaturforskel ude/inde, des mere kondens, når du ikke isolerer.

Det kan blive en fremragende og hyggelig gildesal med den gamle trækonstruktion. 
Okay det lyder fornuftigt, og tak for feedbacken.
I forhold til udluftning, er dette i så fald bare at efterlade lidt luft mellem væg og loft i bunden. Og ligeledes lidt luft mellem loftpladerne i kip, så luften kan cirkulere den vej?

Vil et dampspærre være nødvendigt i forbindelse med isoleringen?

Bakkely skrev den 09-08-2025 15:56:29

Okay det lyder fornuftigt, og tak for feedbacken.
I forhold til udluftning, er dette i så fald bare at efterlade lidt luft mellem væg og loft i bunden. Og ligeledes lidt luft mellem loftpladerne i kip, så luften kan cirkulere den vej?

Vil et dampspærre være nødvendigt i forbindelse med isoleringen?

Bare en sidebemærkning, så holder jeg mig fra tråden.

1) en varmepumpe er en fast varmeinstallation, og påkræver at energiforhold vedr. mindste isoleringsforhold overholdes iht. Bygningsreglementet. Bare hvis du ikke viste det.

2) hvis du opvarme bygningen i vintermånederne, så skal du have dampspærre i konstruktionen.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Nå så nu er der sandelig en der mener at "Kostalden/(gildesal)" skal isoleres i henhold til f.eks. a la formentlig en dagligstue eller lignende.
Annonce
GSH skrev den 09-08-2025 19:09:48

Nå så nu er der sandelig en der mener at "Kostalden/(gildesal)" skal isoleres i henhold til f.eks. a la formentlig en dagligstue eller lignende.

GSH forhold dig til emnet.

Jeg oplyser om reglerne og krav og så kan man vælge at følge det eller lade hver 👍

Kan ikke se hvad din kommentar skal gøre gavn for 🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Bakkely skrev:

"Formålet er at jeg fortsat vil bruge rummet som opbevaring, men gøre det lækkert nok, til at det også kan bruges til større arrangementer, som ikke kan være inde i huset."

"Min oprindelige plan var at montere noget som en luft til luft varmepumpe, og så varme rummet op til en behagelig temperatur de få gange, hvor der skal være arrangementer."

Selvfølgelig kan Bakkely bruge en luft/luft varmepumpe i en stald uden bygningsreglementets fulde udtræk kommer i spil. Det er der ikke en kæft der blander sig i, hvor isolering og kondens der har indflydelse har andre ganske fyldestgørende omtalt.

PS: Du må gerne holde os opdateret efterhånden som projektet skrider frem. Det tegner lovende.  
Rantzau skrev den 09-08-2025 22:54:14

Bakkely skrev:

"Formålet er at jeg fortsat vil bruge rummet som opbevaring, men gøre det lækkert nok, til at det også kan bruges til større arrangementer, som ikke kan være inde i huset."

"Min oprindelige plan var at montere noget som en luft til luft varmepumpe, og så varme rummet op til en behagelig temperatur de få gange, hvor der skal være arrangementer."

Selvfølgelig kan Bakkely bruge en luft/luft varmepumpe i en stald uden bygningsreglementets fulde udtræk kommer i spil. Det er der ikke en kæft der blander sig i, hvor isolering og kondens der har indflydelse har andre ganske fyldestgørende omtalt.

PS: Du må gerne holde os opdateret efterhånden som projektet skrider frem. Det tegner lovende.  

Desværre faktuelt forkert 👍 bygningsreglementet kommer i spild, men vælger selv om det vil følges efter reglerne. 

Og så til sagen igen.

Du kan beholde de synlige spærføder og de langsgående vandrette tænger 🙂 spærhoved ( den diagonale del bliver skjult.

Som ev-elmand beskriver så kan du på siden af spær (til overkant spær montere en 50 mm liste for at kunne holde en ventilationsspalte.
På listernes underside monteres ståltråd pr, ca 300-400 mm for at isoleringen ikke trykkes op i ventilationsspalten. (spær 100x100 eller?)
Efter ståltråden vil jeg anbefale at opsætte 50 mm hårdbatts, da den er mere vandafvisende end traditionel batts. (så er du til underkant spær? På underkant spær opsættes 95x45 mm reglar c/c afstand 600 mm. Der monteres 95 mineraluld imellem.
Dampspærre af PE-folie kan nu opsættes på reglar med 200 mm overlap hvor samlinger og hæftninger tapes. Mod ydervæg anvendes folieklæber.
Til slut monteres 22x95 høvlet forskalling pr. 300 mm.
Der kan nu opsættes en loftbeklædning.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Ift. loftopbygning ovenover vil denne overholde bygningsreglements krav og fast varmeinstallation på 150 mm isolering. Dog skal væggene også have en tur.

Hvis der er udhæng så kan det være en rigtig god idé at isolere udvendigt, komme også an på facade udtryk. Alternativt kan der isoleres indvendig på ydervæggene med Kalciumsilikatplader så som skammels eller multipor. Min. 100 mm.

Men det ser allerede ud som om det er efterisoleret udvendigt?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Mange tak for alle svarende.
Jeg synes projektet er ved at eskalere lidt til et stort om omkostningstungt projekt, hvis vi skal til at overholde energirenovringsdelen af bygningsreglementet. 
Det er en gammel stald fra før 1950, så der er absolut ingen isolering i denne i forvejen. 

Jeg tog lige et hurtigt mål ved tagkonstruktionen. Den trækonstruktion, som vi meget gerne vil holde synlig er kun ca. 110mm, og vil derfor blive gemt helt væk, hvis vi skulle til at isolere med minimum 150mm.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også