Grave sokkel fri

Hej LDS’er

Jeg har et hus på en skrånende grund. Dvs huset består af stueplan og en høj kælder. På den ene side af huset er kælder dog næsten gravet fri (til under kælders vinduer (som har bund ca 1-1,2 m over gulv).

Mit spørgsmål er om der noget jeg bør være opmærksom på hvis jeg ønsker at grave sokkel fri til gulvhøjde hen forbi nr 2 vindue på billedet? Jeg vil ikke grave under gulvhøjde. Det er en permanent udgravning og der vil så komme isolering på facade og sokkel.

Jeg har googlet mig til at man skal være obs på noget når man graver ud men jeg er i tvivl om det er relevant her. Hvad tænker I?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker grunden er i ens dybde hele vejen rundt, så det burde være muligt.
Er der omfangsdræn?

Altså er det fordi det mest handler om hvor meget der er under “gulvhøjde”? Vi er mest bekymret for om vi gøre noget ved huset stabilitet mv..

Det er egentlig bare for æstetik og så for at isolere den side. Vi drømmer omfangsdræn rundt om resten, når resten af huset er lavet :-)
I må gerne blotlægge kældervægge. Men ikke blotlægge  selve fundamentet/soklen med mere end 3 meter af gangen. Hvis der er under fundamentsniveau er det maks en meter af gangen der må være blotlagt. Da der er mulighed for udskridning. Så hvis I skal isolere under dør hele vejen, så må I ikke grave hele vejen på en gang.

Sidebemærkning:
Der gives ikke tilladelse til beboelse ved udgravning foran kældervægge hvis der ansøges om det. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
når du siger fundament/sokkel tænker du så det er den grå del af huset som ses på billedet eller snakker vi om det der er under fundaments niveau dvs under niveau af gulvhøjde i kælder?

Der skal ikke isoleres under dør. Det er kun jorden ml dør og vindue nr 1 og hen til efter vindue 2 som vi vil fjerne. Det vil blive permanent fjernet.

Hvis jeg forstår korrekt så reglen om at man kun må blotlægge 1-3 m af gangen, er når det er under fundamentsniveau?

Vi havde ikke påtænkt at søge om godkendelse til beboelse, men bare af nysgerrighed hvorfor gives der egentlig ikke det?  
juliaveje skrev den 07-08-2025 21:40:52

når du siger fundament/sokkel tænker du så det er den grå del af huset som ses på billedet eller snakker vi om det der er under fundaments niveau dvs under niveau af gulvhøjde i kælder?

Der skal ikke isoleres under dør. Det er kun jorden ml dør og vindue nr 1 og hen til efter vindue 2 som vi vil fjerne. Det vil blive permanent fjernet.

Hvis jeg forstår korrekt så reglen om at man kun må blotlægge 1-3 m af gangen, er når det er under fundamentsniveau?

Vi havde ikke påtænkt at søge om godkendelse til beboelse, men bare af nysgerrighed hvorfor gives der egentlig ikke det?  

Sokkel må betegnes fra overkant gulv og ned.

Når det er under fundamentet ( hvor man kan begynde at grave ind under) så det maks en meter af gangen.

Jf. bygningsreglementet er det kun når kældergulv falder ind med et naturlig terræn at det må godkendes som beboelse. Reglen kom i sin tid på grund at redningsmuligheder m.m.
Så hvis man graver ud er det ikke et naturligt terræn længere. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Annonce
Okay fedt. Så når vi maks graver ned til gulvhøjde i kælder, så er der ikke noget at være nervøs for, som jeg forstår det.

Tusind tak for svar! :) vi graver videre!
I må for en sikkerheds skyld gerne lige grave ned lokalt for at se hvor langt fundament stikker ned under gulvet 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Jeg ved godt det ikke er et spørgsmål i denne tråd, men for lige at præcisere.
Det med at grave maks 1 m under sokkel er kun hvis man ønsker / har behov for at understøbe sokkel. Så må man kun grave og understøbe 1 m ad gangen. 
Det bliver sikkert ikke tilfældet hos dig da bund af sokkel med al sandsynlighed er noget længere nede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
God ide at grave ned og se hvornlangt sokkel stikker ned! :-)

Og tak elmand, det er god viden at have med sig! 
Okay nu har vi gravet ned og set hvor langt ned fundament går under kældergulv og det virker skræmmende lidt - der er måske 30 cm og så synes vi at kunne grave ret meget ind under huset. Virker det ikke af meget lidt?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis